۳ مشتری مشخص شده در شکل۳- ۲، در طول سال ۶ سفر از مبدای یکسان به مقصدی مشخص داشته اند. این ۳ مسافر علیرغم اینکه مبدأ، مقصد، تازگی و فرکانس یکسانی داشته اند، اما به دلیل تغییر در نرخ سوخت، هزینه یکسانی پرداخته نکرده اند؛ ازاینرو در مدل RFM این ۳ مشتری در دستههای مختلفی قرار گرفتهاند. با توجه به یکسان بودن ارزش این ۳ مسافر برای شرکت، به نظر میرسد که مدل RF نتیجه بهتری را تولید کرده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
گام دوم: اثبات وجود معیار Dc:
امروزه بسیاری از ایرلاینها نظیر American Airlines، United Airlines، ماهان و… از معیار “فاصله” برای تعیین ارزش مسافران خود استفاده می کنند. مشتریان در این شرکتها، بر اساس مسافت سفر خود، امتیاز دریافت کرده و میتوانند با بهره گرفتن از امتیازات خود، از خدمات و مزایایی نظیر: خرید بلیت رایگان، اقامت رایگان در هتلهای طرف قرارداد با شرکت هواپیمایی، خریـد از مراکز خرید و فروشگاههای طرف قرارداد و… استفاده کنند.
نحوه امتیازدهی در این برنامه بدین صورت است که مشتری با توجه به سفری که انجام میدهد برحسب مسافتی که پیموده امتیاز دریافت کرده و می تواند در سفرهای آتی خود از این امتیازها بهرهمند گردد. نکته حائز اهمیت در تعیین مسافت طی شده، تأثیر کلاس پروازی در محاسبه است. کلاسهای سفر اصطلاحا به میزان خدمات ارائهشده در طول سفر و میزان راحتی مسافر در طول آن سفر اطلاق می شود. کلاسهای مختلف سفر در میزان فضای صندلی، تعداد مهمانداران، توانایی و تعهد مهمانداران، نوع پذیرایی، ارائه خدمات سرگرمی و… باهم متفاوت میباشند. هرچه میزان خدمات ارائهشده بیشتر و باکیفیتتر باشد و راحتی مسافر بیشتر تأمین گردد، قیمت بلیت نیز بالاتر میرود. در جدول۳- ۲ کلاسهای مختلف پرواز نشان داده شده اند.
جدول۳- ۲ انواع کلاس های پرواز(منبع:[۱۵۱])
کلاس پروازی
ویژگیها
Standard Economy Class
فضای صندلی در این کلاس کم بوده(حدودا ۲۵”) و خدمات ارائهشده در سطح معمولی میباشد. بیشتر صندلیهای هواپیما از این نوع بوده و بیشتر توسط مسافرانی که به سفرهای تفریحی میروند خریداری میشوند.
Economy plus Class
این نوع کلاس نسبت به نوع قبل، از فضای بیشتری در طراحی صندلیهای برخوردار بوده و مسافر در آن احساس راحتی بیشتری می کند. Economy plus در شرکتهای هواپیمایی مختلف با نامهای مختلفی نظیر Economy Comfort و Space+ شناخته می شود.
Economy minus Class
از این کلاس بیشتر در پروازهای LCC استفاده می شود. در این نوع کلاس فضای موجود در بین صندلیها، نسبت به کلاس Economy، کاهشیافته است؛ دلیل این کاهش فضا نیز اضافه کردن یک صندلی در هر ردیف برای کسب سود بیشتر است.
Premium Economy Class
تفاوت این کلاس با کلاس Economy استاندارد در ارائه مواد غذایی و نوشیدنی بهتر و صندلیهای راحتتر است.
Premium Class
تعداد کمی از LCC ها این نوع کلاس را ارائه می دهند که در آن اگرچه امکانات غذایی و نوشیدنی همانند کلاس قبل نمی باشد، اما دارای صندلیهای راحت مناسب برای خواب است.
Business Class
دارای محیطی ایدهآل جهت استراحت، کار و یا مطالعه میباشد. فضای کافی به همراه تنظیمات صندلی ضمن فراهم نمودن محیطی آرام و راحت جهت آسایش مسافرین از دیگر ویژگیهای این کلاس است. این کلاس به نامهای دیگری نظیر Club Europe و Club World نیز شناخته می شود.
Domestic business Class
این کلاس علاوه بر دارا بودن صندلیهای راحت، مواد غذایی و نوشیدنی مناسب دارای خدمات دیگری نظیر سوار شدن با اولویت، دسترسی راحت به سالن و دریافت سریعتر توشههای سفر است.
Eurobusiness Class
یکی از معروفترین و پرطرفدارترین کلاسهای پروازی است که در آن علاوه بر وجود صندلیهای راحتتر، هیچ دو مسافری در کنار هم قرار نگرفتهاند. درواقع بین هر دو مسافر یک فضای خالی وجود دارد.
Regional business Class
دارای صندلیهای راحتتر و خدماتی نظیر تلویزیون و… است.