عنوان فصل
عنوان درس
صفحات
علوم فیزیکی
۱ـ ساختمان مواد
۲ ـ تغییرات مواد
۳ـ ماشین ها
۴ـ نور و رنگ
۲۱ ـ ۱۴
۲۹ ـ ۲۲
۴۱ ـ ۳۰
۴۹ ـ ۴۲
علوم زمین
۵ ـ تاریخچه زمین
۶ـ خاک زندگی بخش
۷ـ زمین ناآرام
۵۷ ـ ۵۰
۶۵ ـ ۵۸
۷۳ـ ۶۶
علوم زیستی و بهداشت
۸ـ جان داران ساده
۹ـ مبارزه پنهان
۱۰ـ دستگاه عصبی و اندام های حسی
۱۱ـ انسان و محیط زیست
۸۳ـ ۷۴
۹۱ـ ۸۴
۱۰۱ـ ۹۲
۱۱۲ ـ ۱۰۲
حد مطلوب ضریب درگیری
« ضریب درگیری » دانش آموز با محتوای عددی است که نشان دهنده میزان فعال بودن محتوا می باشد و مقادیر حاصله از محاسبه ضریب درگیری بین صفر تا بی نهایت متغیر است.
شاخص صفر مبین عدم درگیری دانش آموز در امر آموزش و یادگیری می باشد . یعنی نشان دهنده شیوه ارائه کاملا غیر فعال محتوا است . شاخص درگیری است یک نشان می دهد که کتاب در نیمی از موارد دانش آموز را به تفکر وا می دارد و او را به فعالیت دعوت می کند . شاخص درگیری بی نهایت ، مشخص کننده مطالبی است که دانش آموز را به تجزیه و تحلیل وا می دارد و هیچ نوع اطلاعاتی در اختیار دانش اموزان قرار نمی دهد . ( میرزا بیگی ، ۱۳۸۰ ، ص ۱۹۲)
به نظر ویلیام رومی زمانی یک کتاب فعال است که ضریب درگیری آن بین ۴/۰ تا ۵/۱ باشد بدین ترتیب اگر ضریب درگیری کمتر از ۴/۰ باشد شیوه تالیف آن کتاب غیر فعال و فرمایشی است زیرا دانش آموز هیچ گونه نقش فعالی در امر یادگیری ندارد . بدین ترتیب به دانش آموز به عنوان سیستم بانکی نگریسته می شود که همیشه در صدد حفظ و نگهداری و بایگانی مطالب است از طرق دیگر ضریب بالا از ۵/۱ باشد قبل از آنکه خمیرمایه لازم و پیش نیازهای ضروری را به دانش آموز ارائه دهد از او می خواهد که فعالیت های علمی و تحقیق را خود انجام دهد . در نتیجه ضریب درگیری مطلوب دانش آموز با محتوای کتاب درسی بین دو حد ۴/۰ تا ۵/۱ قرار دارد و ضریب کمتر و یا بیشتر برای دانش آموزان مناسب نیست .
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
به طور کلی :
به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات کتاب های مورد پژوهش ، علاوه بر استفاده از ضریب درگیری دانش آموز با محتوا که بوسیله رومی پیشنهاد شده از تکنیک های آمار توصیفی از قبیل فراوانی ، درصدگیری و رسم نمودار استفاده خواهد شد .
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل نتایج حاصل از تحلیل داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند . بدین ترتیب کتاب های علوم تجربی پایه اول ، دوم ، سوم ، چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی مورد بررسی و ارزیابی قرار رگفته و هدف های پژوهش در ارتباط با کتاب های مذکور پاسخ داده می شود . بنابراین جهت روشن شدن اهداف تحقیق ، ابتدا هر یک از فصول کتاب های مذکور با توجه به جداول مربوطه مورد بررسی قرار می گیرند و در ادامه کلیه ی اطلاعات بدست آمده از بررسی فصول کتاب ها که شامل متن ها ، تصاویر و پرسش ها که به صورت جداول و نمودارهای مربوطه نمایش داده شده و در نهایت ضریب درگیری آنها به منظور مشخص کردن میزان فعال و یا غیر فعال بودن محتوا ، محاسبه گردیده است .
به منظور بررسی نهایی یافته ها و همچنین توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها در این فصل جداول ، نمودارها و توضیح و تشریح اطلاعات به صورت کلامی ارائه می گردد .
۱ : متن