- خدمت مشتریگرا: همیشه موقعیت مشتری را در نظر میگیرد و مطابق با خواستههای مشتری است.
- انگیزه پیشرفت: کارآفرینی عالی، جرات رویاپردازی، بهبود مستمر، به چالش کشیدن استانداردهای کارآمد و رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی.
- نوآوری: توانایی ایجاد مفاهیم جدید در خلق شغل و طراحی و کاربرد نوآوری در انجام وظایف شغلی (Chiung-ju Liang et al, 2013).
- عملکرد شغلی: عملکرد شغلی، به عنوان ارزش سازمانی رفتارهای شغلی کارمند در زمانها و موقعیتهای شغلی مختلف تعریف میشود. مقصود از ارزش سازمانی، برآوردی است که سازمان از فعالیتها و خدمات کارکنان خود دارد (Borman et al, 2001).
شکل ۲- ۲: مدل مفهومی پژوهش برگرفته از Chiung-ju Liang et al (2013)
فصل سوم
روش پژوهش
۳٫۱٫ مقدمه
بکارگیری روش علمی در پژوهش، تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل قبول و علمی است، لذا برای انجام یک پژوهش معتبر به روششناسی (Methodology) نیاز هست. بعضی روششناسی را موضوعی نظری میدانند که با منطق و فلسفه پیوسته است و بعضی دیگر روششناسی را از فلسفه جدا دانسته، و آن را یک رشته علمی میدانند. بررسی و تحلیل نقادانه شیوههای خاص شناخت و نظریه در حوزههای علمی، وظیفه شاخهای از “فلسفه علم” است که “روششناسی” خوانده میشود. روشها و ابزارهایی که در مراحل گوناگون یک پژوهش میتوانند بکار روند، هر یک دارای نقاط قوت و ضعف مختص خود هستند. بنابراین پژوهشگر باید این هوشیاری را داشته باشد که با بررسی گزینههای پیش روی خود، روشی را انتخاب کند که در راستای هدف و مساله پژوهش باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در این فصل به موضوعاتی از قبیل روش پژوهش مورد استفاده، جامعه آماری، ابزار گردآوری دادهها، روایی و پایایی ابزار اندازه گیری و در نهایت به آزمونهای آماری مورد استفاده جهت تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش پرداخته می شود.
۳٫۲٫ روش پژوهش
دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانیکه با روششناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع. منظور از روش پژوهش مجموعهای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (خاکی، ۱۳۹۰). به طور کلی روشهای پژوهش در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک تقسیمبندی نمود:
- هدف پژوهش
- نحوه گردآوری دادهها
۳٫۲٫۱٫ روش پژوهش براساس هدف
پژوهشهای علمی بر اساس هدف پژوهش به سه دسته تقسیم میشوند: پژوهشهای بنیادی[۷۰]، پژوهشهای کاربردی[۷۱] و پژوهشهای توسعهای[۷۲].
- پژوهشهای بنیادی
پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیا، پدیدهها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوریها و نظریهها پرداخته و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می کند. هدف اساسی این نوع پژوهشها آزمون نظریهها، تبیین روابط بین پدیدهها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است (طبیبی و همکاران، ۱۳۸۸).
- پژوهشهای کاربردی
تلاشی برای یافتن پاسخی برای حل یک معضل و مشکل علمی است که در دنیای واقعی وجود دارد. این پژوهش از نتایج پژوهشهای بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی استفاده می کند (طبیبی و همکاران، ۱۳۸۸). هدف پژوهشهای کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰).
- پژوهشهای توسعهای
پژوهشی است که در اصل به نوآوری در روشها و دستگاهها، محصولات یا به اصلاح و بهبود آنها منجر میشود (طبیبی، ۱۳۸۸). هدف اساسی این نوع پژوهشها تدوین یا تهیه برنامهها، طرحها و امثال آن است، به طوری که ابتدا موقعیت نامعین خاصی مشخص شده و براساس یافتههای پژوهشی، طرح یا برنامه ویژه آن تدوین و تولید میشود (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰).
۳٫۲٫۲ روش پژوهش بر اساس ماهیت روش
پژوهشهای علمی را براساس چگونگی بدست آوردن دادههای مورد نیاز (روش) میتوان به دستهه ای زیر تقسیم کرد:
پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و پژوهش آزمایشی
- پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی)
شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. اجرای پژوهش توصیفی میتواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیمگیری باشد. پژوهش توصیفی را میتوان به دستهه ای زیر تقسیم کرد:
پژوهش پیمایشی، پژوهش همبستگی، اقدامپژوهی، بررسی موردی و پژوهش پسرویدادی.
- پژوهش پیمایشی. برای بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری، روش پژوهش پیمایشی به کار میرود. پژوهش پیمایشی را بر حسب حجم جامعه مورد مطالعه میتوان به پژوهش پیمایشی در مقیاس کوچک یا در مقیاس بزرگ نام نهاد.
- پژوهش آزمایشی
به منظور برقراری رابطه علت- معلولی میان دو یا چند متغیر از طرحهای آزمایشی استفاده میشود. ویژگیهای این نوع پژوهش آن است که:
- متغیرهای مستقل دستکاری میشود؛ ۲) سایر متغیرها به جز متغیر وابسته ثابت نگه داشته شده و کنترل میشود؛ ۳) تاثیر متغیر(های) مستقل بر متغیر وابسته مشاهده میشود (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰).
در مجموع، چنانچه طبقهبندی پژوهشها بر حسب هدف را مد نظر قرار دهیم، پژوهش حاضر به این علت که قصد کاربرد نتایجش در حل مسائل موجود در شرکتهای بیمه و نیز ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت این شرکتها را دارد، در گروه پژوهشهای کاربردی به حساب میآید. چنانچه طبقهبندی انواع پژوهشها بر اساس روش مدنظر قرار گیرد، این پژوهش به این علت که به توصیف وضعیت جامعه مورد پژوهش خود از طریق پیمایش میدانی میپردازد در زمره پژوهشهای توصیفی – پیمایشی قرار میگیرد و از آنرو که ارتباط بین دو متغیر مستقل و متغیر وابسته را مورد بررسی قرار میدهد، در گروه پژوهشهای همبستگی است. همچنین مبتنی بر معادلات ساختاری است.