۲-۱-۲ تعریف طرح
طرح عبارتست از گروهی از پروژه های مرتبط به هم که با یک روش هماهنگ جهت کسب منافع، کنترل و مدیریت میشوند و این امر از طریق مدیریت آنها بصورت جداگانه حاصل نخواهد شد.
۲-۱-۳ تعریف پورتفولیوی پروژه
پورتفولیوی به مجموعه ای از پروژه هایی که در یک واحد اقتصادی و تحت اهداف استراتژیک یکسان و منابع مشترک که در حال ادامه فعالیت می باشد، گفته می شود. پورتفولیوی همواره درون یک سازمان وجود دارد. و شامل مجموعه ای از اجزای موجود و اجزای برنامه ریزی شده یا اقدامات آتی هستند. بنابراین پورتفولیوی ها همانند پروژه و طرح موقتی نیستند. (,۲۰۰۶, PPMS ص۱۲)۱
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱ Project Portfolio Management Standard
۲-۱-۴ ارتباط پروژه، طرح و پورتفولیوی
شکل زیر این روابط را به خوبی نشان می دهد.
(شکل ۲-۱) ارتباط پروژه، طرح و پورتفولیوی(۱PMI,2006)
(جدول ۲-۱) مقایسه کلی مدیریت پروژه ، طرح و پورتفولیوی(۱PMI,2006)
۱ Project Portfolio Institute
۲-۱-۵ ویژگی های مشترک و مشخص اجزای پورتفولیوی:
سرمایه گذاری انجام شده و یا برنامه ریزی شده توسط سازمان را نشان می دهند.
همسو با اهداف استراتژیک سازمان هستند
دارای ویژگیهای مشخصی هستند که به سازمان اجازه میدهد تا به منظور مدیریت اثربخش تر،آنها را در یک گروه قرار دهد.
قابل سنجش، رتبه بندی و اولویت بندی هستند.
۲-۲– بخش دوم:پورتفولیوی پروژه چیست؟
۲-۲-۱ مدیریت سبد پروژه
نتایج برگرفته از تحقیقی که توسط مطالعات و پژوهش های بازگانی۱ صورت پذیرفته است نشان می دهد که در سازمانهای مورد مطالعه بیش از نیمی از سازمانها برای مدیریت پروژه های تحت سرپرستی خود از رویکرد مدیریت سبد پروژه بهره می گیرند و همچنین مشخص شده اکثر این سازمانها در مراحل رشد این سیستم مدیریتی به سر می برند و هنوز نتوانسته اند تا حد شایسته و تکامل یافته ای در استقرار نظام مدیریت سبد پروژه موفق باشند و همچنان در این راه گام برمی دارند. نتایج بر گرفته از این تحقیق همچنین مرید این بوده است که سازمانهایی که در استقرار نظام مدیریت سبد پروژه ناکام بوده اند دلیل اصلی نبود حمایت و پشتیبانی لازم از سوی مدیریت ارشد سازمان ذکر شده است و اینکه هیچگونه متولی رسمی و مسئولی جهت این امر در ساختار سازمان معرفی و تعریف نشده است.
۱ Center for Business Practices.
۲-۲-۲ تعریف مدیریت پورتفولیوی۲
نظریه پردازان و صاحب نظران دانش مدیریت پروژه هر یک با توجه به انگاشت خود از مدیریت پروژه و مباحث مربوطه تعاریف خاصی را از مدیریت سبد ارائه داده اند که در ادامه به چند مورد اشاره می شود:
-درتعریفی که از سوی انستیتوی مدیریت پروژه امریکا ۱ در استاندارد مدیریت پورتفولیوی پروژه در این ارتباط ارائه شده است، مدیریت پورتفولیوی پروژه، مدیرت متمرکز یک یا چند پورتفولیوی پروژه در سازمان است که از طریق شناسایی، اولویت بندی، مجوز دهی، مدیریت، کنترل پروژه ها، برنامه ها و سایر کارهای مرتبط اعمال می شود تا اهداف استراتژیک خاص کسب و کار برآورده شود. (۱PMI,2006)
مدیریت پورتفولیوی مدیریت هماهنگ اجزای پورتفولیوی برای دستیابی به اهداف کسب و کار خاص می باشد.
مدیریت پورتفولیوی فرصتی است برای هیات اجرایی سازمان برای تصمیم گیری در خصوص کنترل و یا جهت دهی گروهی از اجزا که برای دستیابی به نتایج مشخص تلاش می کنند.
در واقع هدف از مدیریت پورتفولیوی عبارتست از اطمینان از اینکه سازمان کارهای درست را انجام می دهد و نه اینکه کارها را درست انجام دهد.
بنابراین مدیریت پروتفولیوی پروژه از یک طرف بر سازمان متمرکز است تا اطمینان ایجاد کند که پروژه های انتخاب شده برای سرمایه گذاری؛ اهداف پروژه را برآورده می کنند و از طرف دیگر، بر مدیریت پروژه متمرکز است تا پروژه ها به شکلی اثر بخش ومطابق با برنامه تعیین شده تحویل داده شوند.
۱ Project Management Institute (PMI)
۲Project Portfolio Management (PPM)
مدیریت سبد پروژه فرایند تصمیم گیری پویایی را مهیا می کند که می توان در آن ارزش ها را مورد سنجش قرار داد، پروژه های سازمان را اولویت بندی کرد و در نهایت منابع محدود سازمانی را برای دستیابی به اهداف کلان سازمان به درستی بین پروژه ها تخصیص داد.(کرزنر،۲۰۰۴،ص۸۶۴)
در تعریفی دیگر مدیریت پروژه اینگونه بیان شده است:
در بسیاری از کشور ها از مدیریت سبد پروژه ها جهت تعیین نوع تجارت استفاده می گردد در این سبد باید تمام پروژه ها با هم دید، تجزیه و تحلیل نمود و نترل رد و برای بدست آوردن حداکثر سود مقایسه و دوباره منابع را به آن اختصاص داد. مدیریت سبد پروژه ها برای تعیین ارزش مستقیم و غیر مستقیم آن بر پروژه ها و برای منابع در دست، رویکردی کلی نگر دارد. (ساندر و ترانهیل،۲۰۰۳)
مدیریت سبد پروژه ها یک پروسه تصمیم گیری دینامیکی است، پروژه های جدید را ارزیابی می کند، اولویت بندی می نماید از رده خارج می کند یا قبول می کند یا دوباره اولویت بندی می کند منابع را دوباره تخصیص می دهد.
این نوع مدیریت مشتمل بر سه نوع مدیریت است : (استاندارد,OPM1 ۲۰۰۳)
الف) تمرکز بر مدیریت تجاری
ب) تمرکز بر مدیریت منابع ( مدیریت عمومی)
ج) تمرکز بر مدیریت پروژه
۱Office of Personnel Management (OPM)
الف)تمرکز بر مدیریت تجاری
۱- در این مدیریت باید مطمئن بود که تمام پروژه ها منطبق بر استراتژی سازمانی است و در صورتی که بر اساس استراتژی نباشد باید آنرا رد کرد.
-۲اولویت گذاری در اجرا و انجام پروژه ها باید لحاظ شود.
۳- ارزش بدست آمده در سازمان افزایش یابد.
۴- بیشترین برگشت سرمایه را دارا باشد.
۵- رشد عایدات و درآمد داشته باشد.
۶- خواسته های مشتریان و کسب درجه مطلوبیت در تجارتهای جدید در نظر گرفته شود.
پتانسیل سازمان را افزایش دهد.