کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای حداقل یکی از شرایط زیر باشند، مشمول ثبت نام مرحله اول بوده و ملزم به اعمال تکالیف قانونی از تاریخ اول مهر ماه ۱۳۸۷به عنوان مؤدی خواهند بود و بایستی نسبت به تکمیل ثبت نام در این نظام مالیاتی اقدام نمایند.
-کلیه وارد کنندگان؛
-کلیه صادر کنندگان؛
-کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۸۶ سه میلیارد ریال یا بیشتر بوده است. (بجزء اصناف)
-کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه آغازین سال ۱۳۸۷،یک میلیاردودویست پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بوده است.(بجزء اصناف)(پناهی،۱۳۸۹،۵۳)
۲-مشمولین مرحله دوم ثبت نام
کلیه فعالان اقتصادی اعم از حقیقی و حقوقی شاغل در فعالیتهای موضوع بند (الف) ماده (۹۶) قانون مالیاتهای مستقیم، علاوه بر فعالان اقتصادی مشمول در ثبت نام مرحله اول موظف به ثبت نام به عنوان مؤدی در این نظام مالیاتی با هر میزان فعالیت میباشند.لازم به توضیح است که زمان اجرای الزامات وتکالیف قانونی مؤدیان مشمول ثبت نام مرحله دوم ۰۱/۰۷/۱۳۸۸اعلام شده است.
فهرست مشاغل مشمول این مرحله عبارتند از:
۱٫کارخانهها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تأسیس و پروانهی بهرهبرداری از وزارتخانهی ذیربط صادر شده یا میشود؛
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲٫بهرهبرداران معادن؛
۳٫ ارائه دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری و دفترداری و همچنین خدمات مالی؛
۴٫ حسابداران رسمی شاغل و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران؛
۵٫ ارائه دهندگان خدمات مدیریتی و مشاورهای؛
۶٫ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتیک،رایانهای اعم ازسخت افزاری،نرم افزاری وطراحی سیستم
۷٫ متلها و هتلهای سه ستاره و بالاتر؛
۸٫ بنکداران، عمده فروشها، فروشگاههای بزرگ، واسطههای مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها؛
۹٫ نمایندگان موسسههای تجاری و صنعتی، اعم از داخلی و خارجی؛
۱۰٫ مؤسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذیربط، زمینی، دریایی و هوایی باربری (به استثناء واحدهایی که صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند)؛
۱۱٫ مؤسسات مهندسی و مهندسی مشاور؛
۱۲٫ مؤسسات تبلیغاتی و بازاریابی.( پناهی،۵۴:۱۳۸۹)
۳- مشمولین مرحله سوم ثبت نام
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط مراحل اول و دوم ثبتنام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیدهاند، در صورتی که در سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۸۸ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف) آنها سه میلیارد ریال و بالاتر میباشد، مشمول مرحله سوم ثبتنام و اجرای قانون خواهند بود.
مودیان مشمول مرحله سوم ثبتنام و اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ اول فروردین ماه سال هزاروسیصدوهشتادونه (۰۱/۰۱/۱۳۸۹)، مکلف به اجرای کلیه مقررات و تکالیف قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله صدور صورتحساب، درج و وصول مالیات و عوارض متعلقه و همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت مقرر میباشند.
اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول مراحل اول، دوم و این مرحله (سوم) ثبتنام و اجرای قانون نمیباشند، در صورتیکه مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیرمعاف) آنها در سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۸۸ بیشتر از دو میلیارد ریال باشد، میتوانند به منظور ثبتنام و اجرای قانون به صورت اختیاری، درخواست خود را به سازمان امور مالیاتی کشور (معاونت مالیات بر ارزش افزوده) تسلیم نمایند. این دسته از مودیان در صورت کسب مجوز ثبتنام از تاریخی که سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد کرد، به عنوان مودی مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده محسوب خواهند شد.( پناهی،۵۶:۱۳۸۹)
۴-مشمولین مرحله چهارم ثبت نام
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که شاغل در برخی از فعالیتهای موضوع بند «ب» ماده «۹۶» قانون مالیاتهای مستقیم به شرح ذیل، با هر میزان فروش یا درآمد مشمول مرحله چهارم ثبت نام، آموزش و اجرای قانون خواهند بود. مشمولین مرحله چهارم میمکلف به اجرای کلیه مقررات و تکالیف قانونی خود از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۳۸۹ میباشند.
۱-صاحبان کارگاه های صنعتی (اعم از صنفی وغیر صنفی که دارای حداقل برق سه فاز۵۰ آمپر باشد)؛
۲-فروشندگان طلا و جواهر؛
۳-فروشندگان آهنآلات؛
۴-صاحبان تالارهای پذیرائی و رستورانها؛
۵-صاحبان متل و هتلهای یک و دوستاره و هتل آپارتمان؛
۶-صاحبان نمایشگاهها و فروشگاه های خودرو و بنگاه معاملات املاک؛
۷-صاحبان تعمیرگاههای مجازخودرو؛
۸-چاپخانهداران ؛
۹-صاحبان دفاتراسناد رسمی؛
۱۰- صاحبان مراکز ارتباطات رایانهای، دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و آژانسهای پستی) و دفاتر خدمات دولت الکترونیک (پلیس+۱۰ )و دفاتر خدمات الکترونیک شهر؛
۱۱-صاحبان دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی؛
۱۲-صاحبان سینماها، تماشاخانههاو مکانهای تفریحی وورزشی(سازمان امورمالیاتی کشور،۱۳۸۹).
۵- مشمولین مرحله پنجم ثبت نام
۱٫کلیه اشخاص حقوقی که تا کنون و بر اساس شرایط مراحل اول ، دوم، سوم و چهارم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیدهاند، در صورتی که درهر یک از سالهای ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ یا ۱۳۸۹ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف) آنها یک میلیارد ریال وبیشتر باشد مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۳۹۰خواهند بود.
-
- کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال ۱۳۹۰ ایجاد، تأسیس و به ثبت رسیده یا میرسند و حائز شرایط مذکور نگردیدهاند، در صورتی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آنها در سال ۱۳۹۰ یا سالهای بعد، به یک میلیارد ریال و بیشتر برسد، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند شد .
-
- اشخاص حقوقی که صرفاً به فعالیت عرضه کالا و ارائه خدمات معافموضوع ماده«۱۲» قانون مالیات بر ارزش افزوده اشتغال دارند، از ثبت نام و اجرای قانون در این مرحله مستثنی می باشند(سازمان امور مالیاتی کشور،۱۳۹۰).
۲-۱-۱۹- فرار مالیاتی
فرار مالیاتی:هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول فرار مالیاتی خوانده می شودکه در کشورها باعث شده است تا درآمدهای مالیاتیهمواره از آنچه که برآورد می شود کمتر باشد و تمامی کشورها تلاش خود را برای کاهشاین پدیده به کار می گیرند. بررسی فرار مالیاتی و عوامل شکل گیری آن کمک می کند تا اصلاحات قانونی لازم برای جلوگیری و کاهش رشد آن انجام شده و زمینه لازم برای افزایش کارایی نظام مالیاتی و درآمدهای مالیاتی فراهم شود (موسوی جهرمی،۱۹:۱۳۸۸).
بر این اساس پدیده فرار مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده مانند سایر مالیاتها به عللی و تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله عوامل اقتصادی ,بسترهای اجتماعی و توان اجرایی و مدیریتی سازمان مالیاتی رخ می دهد.معمولا راه های فرار مالیاتی موجود در مالیات بر ارزش افزوده به قرار زیر است:
۱-خودداری افراد مشمول مالیات از نام نویسی:نگهداری آمار افرار مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیازمند یک سیستم اجرایی قوی است،درغیراین صورت افراد مشمول پرداخت مالیات می توانند از نام نویسی اجتناب ورزند.
۲-ادعاهای غلط در مورد صادرات: به علت معاف بودن صادرات گاهی اوقات اطلاعات غلطی اعلام می شود.
۳ -اعلام مقدار فروش کمتر از میزان واقعی: در این روش هرچه شخص کمتر فروش اعلام کند مقدار بدهی کمتر می شود.