استفاده از رسانه چه تاثیری بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران دارد؟
سوالات فرعی:
۱٫ میزان اﺳﺘﻔﺎده از رسانه چه تاثیری بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران دارد؟
۲٫ ﺟﺬاﺑﻴﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ و ﻣﻄﺎﻟﺐ امنیتی در رسانه چه تاثیری بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران دارد؟
۳٫ میزان اعتماد به رسانه چه تاثیری بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران دارد؟
۴٫ نوع رسانه چه تاثیری بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران دارد؟
۵٫ کارکرد رسانه چه تاثیری بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران دارد؟
۶٫ ﺗﺤﺼﯿﻼت اﻓﺮاد بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران چه تاثیری دارد؟
۱-۶- فرضیههای تحقیق:
فرضیه اصلی:
استفاده از رسانه بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران موثر میباشد.
فرضیههای فرعی:
۱- میزان اﺳﺘﻔﺎده از رسانه بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران موثر میباشد.
۲- ﺟﺬاﺑﻴﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ و ﻣﻄﺎﻟﺐ امنیتی در رسانه بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران موثر میباشد.
۳- میزان اعتماد به رسانه بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران موثر میباشد.
۴- نوع رسانه بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران موثر میباشد.
۵- کارکرد رسانه بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران موثر میباشد.
۶- بین میزان تحصیلات افراد با تاثیرپذیری آنها ازرسانهها رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۷- روش تحقیق:
برای بررسی فرضیهها و یافتن پاسخی به پرسشهای مطرح شده در این تحقیق، از روش پیمایشی استفاده شده است. بنابراین این پژوهش از نظر هدف توصیفی است و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع کمیاست.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۸- روش جمع آوری اطلاعات:
به منظور جمع آوری در این تحقیق علاوه بر مطالعه کتابخانه ای، از پرسشنامه نیز استفاده شده است. پرسش نامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق میباشد. در این پژوهش به منظور بررسی سوالات پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته استفاده خواهد شد.
۱-۹- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
پس از تعیین مساله تحقیق، روش تحقیق و همچنین مشخص سازی ابزار مناسب جمع آوری دادهها و بکار گیری آنها، نوبت به تجزیه و تحلیل دادهها رسیده تا تکلیف سوالهای پژوهش را که گزارههای احتمالی و غیر یقینی بودند، معین شود. هدف از تحلیل دادهها تقلیل آنها و در آوردن آنها به شکل قابل فهم و تفسیر است. به نحوی که پژوهشگر بتواند روابط بین متغیرهای تحقیق را مورد آزمون قرار دهد. در این پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی عرضه شده است. که در بخش استنباطی شامل آزمون t تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و رگرسیون میباشد.
۱-۱۰- قلمرو تحقیق:
قلمرو پژوهش از سه منظر موضوعی، زمانی و مکانی قابلیت تفکیک دارد:
۱- از نظر موضوعی
از نظر موضوعی این پژوهش به اولویت بندی عوامل موثر بر استفاده از رسانه بر احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر تهران موثر تهران میپردازد.
۲- از نظر مکانی
از نظر مکانی پژوهش پیش رو در میان شهروندان ساکن در منطقه ۱ شهر تهران بر اساس نمونه گیری تصادفی صورت میگیرد.
۳- از نظر زمانی
از نظر زمانی قلمرو پژوهش حاضر مربوط به سال ۱۳۹۳ و نمونه گیری آن از سه ماهه پایانی سال جاری بوده است.
۱-۱۱- جامعه آماری:
با توجه به این مطلب که در این پژوهش درصدد شناسائی استفاده از رسانه بر احساس امنیت اجتماعی زنان در منطقه ۱ شهر تهران موثر میباشیم لذا جامعه ی آماری، شهروندان ساکن در منطقه ۱ شهر تهران میباشند.
۱-۱۲- تعاریف مفهومی:
۱-۱۲-۱-رسانههای ارتباط جمعی:
اصطلاح «رسانههای ارتباط جمعی» به طور کلی به وسایلی اطلاق میشود که مردم یک جامعه از آن برای اعلام پیامها و افکار و انتقال مفاهیم به یکدیگر استفاده میکنند. این وسایل عبارتند از: مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاریها (قاسمی، ۱۳۸۹).
۱-۱۲-۱-۱- مطبوعات:
نشریاتی که به طور منظم با نام ثابت و تاریخ و شماره ردیف در زمینههای گوناگون خبری، انتقادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی، دینی، علمی، فنی، نظامی، هنری، ورزشی و نظایر اینها منتشر میشوند.
۱-۱۲-۱-۲-رادیو:
رادیو به فناوری یا دستگاهی گفته میشود که صدا، پیام یا نشانهها را به وسیله امواج رادیویی منتقل میکند. (قاسمی، ۱۳۸۹).
۱-۱۲-۱-۳- تلویزیون:
سامانهای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور است. همچنین دستگاه گیرنده در این سامانه، تلویزیون نام دارد. امروزه در ایران، به مجموعه فراهم کننده و پخش کننده برنامههای تلویزیونی، سیما گفته میشود. (قاسمی، ۱۳۸۹).
۱-۱۲-۱-۴- اینترنت:
اینترنت سامانهای جهانی از شبکههای رایانهای بهم پیوستهاست که از مجموعه پروتکل اینترنت برای ارتباط با یکدیگر استفاده مینمایند. به عبارت دیگر اینترنت، شبکه شبکههاست که از میلیونها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازههای محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شدهاست که با آرایه وسیعی از فناوریهای الکترونیکی و نوری به هم متصل گشتهاند. اینترنت در برگیرنده منابع اطلاعاتی و خدمات گسترده ایست که برجستهترین آنها وب جهانگستر و رایانامه میباشند. سازمانها، مراکز علمیو تحقیقاتی و موسسات متعدد، نیازمند دستیابی به شبکه اینترنت برای ایجاد یک وبگاه، دستیابی از راه دور ویپیان، انجام تحقیقات و یا استفاده از سیستم رایانامه، میباشند. (چلبی، ۲۰۵:۱۳۷۶)
۱-۱۲-۲- امنیت
ورتزبرگ (Wertzberg)(1998) امنیت را دارای سه بعد عینی، ذهنی و سطح قابل تحملی از ناامنی می داند. جفرسون (Jefferson)، والک لت و هولوی (Walklate & Hollway) (2000-1996) بر این نظرند که واژه امنیت بر حالت عینی از وضع موجود، اشاره ضمنی دارد و از شرایط ذهنی امنیت جداست. البته وجود امنیت در جامعه تا اندازه ای احساس امنیت ذهنی را تقویت می کند. اما شرایط ذهنی امنیت لزوما با شرایط عینی آن بطور مطلق همبستگی ندارد.
امنیت ذهنی جدا از میزان جرم، بوسیله عوامل زیادی از جمله خلق و خوی و طبیعت فردی، علائم محیطی، اعتماد سیاسی و رسانه ها، تأثیر می پذیرد. و افراد مختلف با تنوع شرایط محیطی، درک متفاوتی از ناامنی و سطح تحمل دارند. (نصری ۱۳۸۱ : ۱۱۴-۱۱۳)