جدول ۵-۲
همانگونه که مشخص شد بعد از ارزیابی شرکت ها تعدادی به عنوان شرکت های کارا و تعدادی نیز ناکارا شدند.۱۳ شرکت به عنوان شرکت کارا معرفی شدند.در ربته بندی انجام شده شرکت ها با ورودی وخروجی های متفاوتی مشاهده شد.کارا شدن یک شرکت ممکن است به خاطر ورودی هایش باشد و یا به دلیل افزایش در خروجی هایش.از این رو ما با مقایسه سه شرکت ناکارا با سه شرکت کارا میزان اختلاف بین کارایی وناکارایی را بررسی می کنیم.
۵-۴) مقایسه سه شرکت کارا و ناکارا از نظر امتیاز کسب شده در فاکتورهای ورودی و خروجی
نمودار ۵-۲
همان طور که ازنمودارها مشخص است کارا بودن و ناکارا بودن شرکت ها معلول ورودی وخروجی آن هاست.ممکن است شرکتی به عنوان شرکت ناکارا معرفی شود ولی در یکی از ابعاد نسبت به شرکت کارا برتری داشته باشد.در رتبه بندی صورت گرفته تمام ابعاد به طور کلی ارزیابی می شودو نتیج بدست می اید.به طور مثال در مقایسه دو شرکت مهرو ماه به عنوان شرکت کارا و شرکت علمدار احمدی به عنوان شرکت ناکارا مشاهده می کنیم که در بعد سرعت شرکت ناکارا برتری دارد ولی این شرکت ناکارا شده است.علت برتری شرکت مهرو ماه یک بعد از ورودی و خروجی ان نیست و شامل برتری این شرکت به طور میانگین در تمام ابعاد است.
۵-۴)ارزیابی واحدهای ناکارا با واحدهای مرجع
نمودار ۵-۳
در نمودار بالا تعدار ارجاع های یک شرکت به شرکت کارا مشخص شده است.شرکت علی عبدالهی به عنوان یکی از شرکت های کارا ۴۲ مورد ارجاعی دارد به این معنی که مثلا شرکت A به عنوان یک شرکت ناکارا باید این شرکت را به عنوان الگوی خود در ابعاد مختلف ورودی وخروجی قرار دهد تا بتواند خود را بع عنوان کارا معرفی کند.البته ناگفته نماند ممکن است شرکت A دارای بعد برتری نسبت به شرکت کارا داشته باشد ولی در دیگر ابعاد ضعیفتر می باشد و باید خود را تقویت کند.هرچه در نمودار بالا به سمت راست حرکت کنیم اختلاف بین شرکت کارا و ناکارا کمتر می شود .
۵-۵) پیشنهادها برای تحقیقات آینده :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- تعیین زیرساختهای مناسب جهت توسعه و واحدهای تولید کننده موادغذایی در استان فارس.
- تعریف و تبیین فرآیندهای گوناگون معمول در یک واحد تولیدی صنعتی از جمله پذیرش و انتخاب موسسات، ارائه خدمات، ارزیابی و خروج، انتخاب تامینکنندگان و فرآیندهای مدیریتی.
- مدیریت هزینهها با هدف استفادهاز قابلیتهای فنّاوری اطّلاعات
- ارائه راهکار جهت سیستماتیک تر کردن فرآبند تولید .
- تعیین ورودی و خروجی های جدید بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات علمی .
- استفاده از سایر مدلها (غیر از مدل مبتنی بر خروجی) تحلیل پوششی داده ها و بررسی و مقایسهٔ نتایج حاصل از آن ها.
- بررسی روند رشد کارآیی واحدهای تولیدی-صنعتی با اجرای مدل در مقاطع زمانی تعریف شده به طور ادواری و منظم و بررسی تاثیر سیاستهای مدیریتی اتخاذ شده در تغییر کارآیی.
- توسعهٔ مدل برای سایر واحدهای صنعتی (البته با رعایت شرطهای مورد نیاز برای مدل، نظیر همسان بودن واحدهای تصمیم گیرنده).
- استفاده از عوامل چند بعدی تر به عنوان نمادی از کیفیت عملکرد که تحقق این امر منوط به وجود سیستم مدیریت کیفیت و برخورداری از گزارشات و آمارهای مرتبط با مقولهٔ کیفیت خدمات در واحدهای صنعتی است .
منابع فارسی
۱- آرمسترانگ، مایکل(۱۳۸۵)، مدیریت عملکرد، ترجمه: سعید صفری و امیر وهابیان،انتشارات جهاد دانشگاهی،تهران
۲-ایمایی، ماساکی،(۱۳۸۰)، گمبا کایزن، ترجمه: شهلا پرسان، نشر ساپکو، تهران
۳- پورکاظمی، محمد حسین(۱۳۸۴): تعیین میزام کارایی بانکهای تجاری کشور با بهره گرفتن از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) و رتبهبندی بانکها با بهره گرفتن از شاخصهای مختلف
۴-رکنی نژاد،مهرداد(۱۳۸۷)،تفکر ناب و اصول ان در مدیریت.
۵-صفری،سعید و اذر،عادل(۱۳۸۳)،ارزیابی عملکرد سازمان براساس شاخص های جوایز کیفیت-رویکرد DEA،ما هنامه علمی پژوهشی،دانشگاه شاهد.
۶-طبرسا ،غلامرضا(۱۳۷۸)،بررسی و تبیین نقش اقتضایات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی؛مجموعه مقالات اولین همایش ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور
۷- طیبا، حسین، ماهنامه علمی- تخصصی رهبری و مدیریت، سال اول، شماره دوم، صفحات ۳۱ تا۳۵
۸- عاطفی، محمدرضا و فرهاد مهمان پذیر،(۱۳۸۴)، مقدمه ایی بر مدیریت ناب، انتشارات نگاه دانش،تهران
۹-علیرضایی ،محمدرضا(۱۳۷۸)،تخمین بازده به مقیاس شعب شرکت های بیمه و تعیین موانع و قابلیت های توسعه شعب به کمک تحلیل پوششی داده ها،مرکز تحقیقات بیمه ای،بیمه مرکز ایران
۱۰-علیرضایی،محمدرضا و جعفری،سعید(۱۳۷۹)تحلیل پوششی داده ها ابزاری کارامد در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی ،مجموعه مقالات دومین همایش ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی،سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور