عبداله زاده
(۱۳۹۲)
مقایسه کارایی دوره یادگیری ترکیبی با دوره های الکترونیکی و حضوری در درس ریاضی
میزان یادگیری دانش آموزان در دوره های ترکیبی بشتر از الکترونیکی یا حضوری صرف می باشد
شریفی و همکاران
(۱۳۹۱)
رابطه میان استفاده از فن آوری های اطلاعات و ارتباطات با عملکرد دبیران در فرایند یاددهی و یادگیری
بین میزان استفاده از فاوا و عملکرد دبیران رابطه معنادار وجود دارد
نصرت و همکاران
(۱۳۸۹)
تاثیر آموزش فعال فناورانه فیزیک بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه
۲۴ درصد تفاوت بین پیشرفت تحصیلی گروه ها
پریشانی و همکاران
(۱۳۹۰)
تاثیر آموزش فعال فناورانه زیست شناسی بر انگیزه تحصیلی
برانگیزه تحصیلی تفاوت معنا دار دارد
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه:
این پرسش که «چگونه داده ها گردآوری شود و مورد تفسیر قرار گیرد، به طوری که ابهام حاصل از آنها به حداقل ممکن کاهش یابد» مربوط به روش شناسی[۷۴] پژوهش است. دستیابی به هدفهای علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار مییابد. بنابراین پژوهش گر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای پژوهش به شدت تحت تأثیر روشی است که برای پژوهش خود برگزیده است (خاکی، ۱۳۸۳، ص۱۵۵).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از اصطلاح روش پژوهش معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط میشود که یکی از تعاریف جامع بصورت زیر میباشد: روش پژوهش مجموعهای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است (خاکی،۱۳۸۳، ص ۲۰).
به طور کلی هر پژوهشی در ابتدا در پی طرح مشکل یا مسألهای مطرح میشود. مشکل یا مسألهای که پرسش های زیادی را در ذهن پزوهش گر ایجاد میکند، و موجب پیدایش فرضیاتی میشود. پژوهش گر با جمعآوری اطلاعات و آمار مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آنها به پاسخ پرسش های پژوهشی، تأیید و یا رد فرضیات مطرح شده میپردازد. در این فصل به طرح و چگونگی پژوهش به تفصیل پرداخته خواهد شد و پس از بیان روش پژوهش به بررسی جامعه آماری، تعداد افراد جامعه و روش نمونه گیری از این جامعه، پرداخته خواهد شد. در ادامه ابزار و روش های گردآوری اطلاعات و چگونگی سنجش روائی و پایائی این ابزار تشریح گردید و سپس متناسب با فرضیات پژوهش و اطلاعات جمع آوری شده در این فصل، روش تحلیل داده ها مشخص میگردد.
۳-۲- روش پژوهش
پژوهش حاضر باتوجه به ماهیت موضوع، اهداف و فرضیه های آن و به دلیل استفاده از نتایج آن در زمینه آموزش و یادگیری، از بعد هدف، کاربردی و از نوع شبه آزمایشی می باشد. طرح از دو گروه آزمودنی تشکیل شد که هردو گروه سه بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند. اندازه گیری اول با اجرای پیش آزمون و اندازه گیری دوم با اجرای پس آزمون انجام پذیرفت. اندازه گیری سوم نیز بااجرای پس آزمون مجدد (آزمون یادداری) پس از گذشت ۳ هفته از آخرین جلسه اجرا انجام گرفت. ذکر این نکته ضروری است که پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه یکسان بودند. آموزش برای گروه کنترل در کلاس درس معمولی و با بهره گرفتن از روش تدریس معمول (سخنرانی ) و برای گروه آزمایش در آزمایشگاه و با روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL) انجام گرفت تا تاثیر متغیرمستقل برمیزان یادگیری و یادداری در درس شیمی ۳ و آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر رشته تجربی سال سوم مقطع متوسطه شهرستان ایوان غرب که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۳/۱۳۹۲ مشغول به تحصیل بوده اند تشکیل می دهند. تعداد ۱۴۹ نفر دانش آموز دختر در قالب ۷ کلاس درس جامعه آماری تحقیق را تشکیل می دهد. جدول ۳-۱ جامعه آماری تحقیق را به تفکیک مدرسه و کلاس نشان می دهد.
جدول ۳-۱: جامعه آماری
ردیف
نام مدرسه
تعداد دانش آموز دختر
تعداد کلاس