به مدیران بانکها پیشنهاد میشود که زمینه های رشد و یادگیری را در بانک فراهم نموده و به توسعه دانش و مهارت کارکنان به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه شود و توسعه دانش و مهارت کارکنان به عنوان فرایندی دائم جریان داشته باشد.
سازمان از انعطاف لازم در جهت تطبیق با نیازهای متفاوت کارکنان برخوردار باشند.
به مدیران بانکها پیشنهاد میشود که کارکنان را تشویق نمایند تا در قبال پیشرفت سازمانشان مسؤول و پاسخگو باشند.
به مدیران بانکها پیشنهاد میشود که اهداف و پیامدهای مورد انتظار یادگیری کارکنان را به صورت مشارکتی با آنان تعیین و طرح ریزی کنند.
پیشنهاد میشود کارکنان را در تصمیمگیریهای مهم بانک شرکت دهند و به روشن سازی اهداف سازمان در راستای تاکید بر اهمیت مشتری در دستیابی به اهداف سازمان پرداخته شود و شرایط مناسب کاری برای کارکنان ایجاد گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پیشنهاد می شود که به منظور پیشرفت و توسعه بانک، آموزش های ضمن خدمت را برای کارکنان ارائه نمایند.
به مدیران بانکها پیشنهاد میشود که چشم انداز بانک را به منظور آشنا کردن کارکنان با وظایف شهروندی خود و همچنین اهداف بانک را به منظور دستیابی به ماموریتهای بانک به طور واضح تنظیم نمایند.
پیشنهاد می شود که کارکنان را برای موفقیت در بهبود دستاوردهای شغلی شان تشویق نمایند.
در سازمان فضایی را به وجود آورند که در آن کارکنان در اجرای وظایف همکاران و کسانی که کارشان سنگین تر است کمک نمایند.
به مدیران پیشنهاد می شود که مسائل مربوط به وجدان کاری را به کارکنان آموزش دهند؛ به طوری که کارکنان به موقع سرکار حاضر شوند، محل کار خود را تمیز نگه دارند و از این قبیل.
به مدیران پیشنهاد میشود هرچه بیشتر پرسنل بانک را در مورد خدمات بانکی، جریانات، گرایشها و روندهای بازار بانکداری، اطلاعات و آگاهی کافی دهند.
در سازمان فضایی را به وجود آورند که در آن کارکنان به دنبال رفع نواقص و کمبودهای سازمان باشند.
به مدیران بانک ها پیشنهاد می شود که نظامی را در جهت ارتقای رفتار شهروندی سازمانی استقرار نمایند.
پیشنهاد می شود که اطلاعاتی را در مورد سازمان به صورت اعلامیه ها و پوسترها در محل کار کارکنان قرار دهند و از کارکنان بخواهند که در جلسات مربوط به مسائل سازمان شرکت نمایند.
به مدیران پیشنهاد می شود که در مورد مسائل مربوط به تصمیمات مهم درباره کارکنان، با آنان صحبت نمایند.
سازمان باید به طور اثربخش افراد را توانمند کرده و فعالیت های خود را بر محور گروه های کاری تشکیل داده و قابلیت های منابع انسانی را در همه سطوح توسعه دهد.
مدیران سعی کنند برخی اوقات بین کارکنان و مدیران جلسات غیر رسمی برگزار کنند و کارکنان را در جریان اطلاعات سازمان، عملکرد و اهداف سازمان قرار دهند.
مدیران بانک بایستی در مورد اینکه به چه صورت رهبری توزیع شده اجرا شود و چگونه مدیران، کارکنان و سایر ذینفعان در این فرایند مشارکت کنند، رهنمودها و برنامه های توسعه حرفه ای را در دستور کار خود قرار دهند. درون برنامه های توسعه حرفه ای، بایستی به مدیران در خصوص ابعاد و عناصر رهبری توزیع شده و شیوه مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های مربوط به اداره سازمان و کاربرد مؤثرتر الگوی رهبری توزیع شده، آموزش هایی داده شود.
۵-۴-۲- پیشنهاد به محققین آینده
با توجه به رقابت میان بانکهای دولتی(تجاری، تخصصی) و خصوصی به محققین پیشنهاد میشود این موضوع را بصورت مقایسهای بین این بانکها انجام دهند.
با توجه به موضوع این پژوهش که بیشتر در سازمانهای خدماتی انجام میشود لذا به محققین آینده توصیه میشود که در سایر سازمانهای خدماتی از جمله شهرداریها این موضوع را پیادهسازی کنند.
با توجه به اینکه بازاریابی داخلی چه بطور مستقیم و چه بطور غیرمستقیم تاثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد به محققان پیشنهاد میشود تا به شناسایی عوامل مؤثر بر این متغیر بپردازند و راهکارهایی را برای افزایش آنها پیشنهاد دهند.
پیشنهادی برای پژوهش های آینده بررسی تاثیرات متغیرهای ساختاری سبک رهبری توزیع شده (بافت فرهنگی و اجتماعی، اشکال رهبری) بر راهبردهای موفقیت آمیز توسعه و بهسازی بانک می باشد.
به دلیل وجود پژوهش اندک در مورد ارزیابی اثربخشی استراتژی های رهبری توزیع شده در ارتقاء بخشی به تجارب شغلی و عملکرد شغلی، انجام پژوهش در این خصوص برای پژوهش های آینده پیشنهاد می شود.
۵-۵- محدودیتهای تحقیق
هر پژوهشی به رغم وجود نکات مثبت و یافتههای ارزنده مواجه با محدودیتهایی میباشد که غلبه بر آنها از عهده محقق خارج است.
یکی از محدودیتها، استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق میباشد. علت این امر در وهله نخست مشکلاتی است که در هنگام اندازهگیری و گردآوری دادهها در زمینههای ذهنی همچون احساسات، رضایت و … پدید میآید. این مشکلات زمانی ظاهر میشوند که بخواهیم رفتار انسانی را به صورت کمی درآوریم. علت دیگر، شرایطی است که پاسخدهنده در هنگام پاسخ دادن به سوالات پرسشنامه ممکن است درگیر آن باشد. برای مثال، ممکن است در آن لحظه خاص ذهن پاسخدهنده تمرکز کافی را برای پاسخگویی به سوالات پرسشنامه نداشته باشد و یا به علت عواملی همچون محیط و یا خود پژوهشگر در پاسخهای خود دچار سوگیری شود.
در این پژوهش از یک سو کارکنان و از سوی دیگر تنها بانک دولتی خصوصی شده مورد مطالعه قرار گرفتند. بنابراین نظرات سایر افراد، از جله معاونین و مدیران در مورد متغیر های پژوهش اعمال نشده است. بنابراین تعمیم این یافته به بانک غیر دولتی، دولتی و دیگر سازمان ها و نهادها باید با احتیاط صورت گیرد.
یکی دیگر از محدودیت های پژوهش دسترسی محدود به سایتها و منابع اطلاعاتی در زمینه مورد مطالعه می باشد.
فهرست منابع
آقایی،ع.؛آزمون الگویی برای پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بانک ملت بر اساس سبک رهبری توزیع شده،پایان نامه فوق لیسانس،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،ایلام،ایران،۱۳۹۲.
ابراهیم زاده، م؛ رفتار شهروندی کارکنان، مجله بانک سپه، شماره ۱۲۱، ۱۳۹۰.
ابزری،م؛ رنجبریان، ب؛ فتحی،س؛ قربانی،ح؛ تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری، چشم انداز مدیریت، شماره ۳۱، ۱۳۸۸.
افجه، ع؛ مبانی فلسفی و تئوری های رهبری و رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۸۸.
امیر کبیری، ع؛ میرابی، و؛ صالحی، پ؛ بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی داخلی بر عناصر تعهد سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال بیست و یکم، شماره ۶۵، ۱۳۹۰.
ایرانژاد پاریزی،م، مدیریت رفتار سازمانی در عصر جهانی شدن، تهران، انتشارات مدیران، ۱۳۸۷.
انجمن مدیریت آمریکا، رهبری سازمانی در آینده: تاکید بر چالش های رهبری سازمانی در سال های ۲۰۰۵-۲۰۱۰، ترجمه محمد اساعیل انصاری ، الهام معمار منتظرین و فرشته جاوری، اصفهان: کنکاش، ۲۰۰۵.
بهرنگی، م؛ موحد زاده، ا؛ توسعه مدیریت آموزشی بر محور رابطه رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۱۰۶، ۱۳۸۹.
خاکی، غ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، چاپ اول، تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت، ۱۳۸۲.
حسنقلی پور، ط؛ انصاری، م؛ الهی گل، ا؛ بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی در سازمان های خدماتی با تأکید بر نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی، مجله مدیریت بازرگانی، دوره ۴، شماره ۱۱، ۱۳۹۱.
دوستی، ن؛ بازاریابی داخلی در شرکت های بیمه عمر هند، تازه های جهان بیمه، شماره ۸۳، ۱۳۸۴.
ذاکری، آ؛ بررسی رابطه بین سبک رهبری معنوی و انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۰.
راموز، ن؛ مشبکی، ا؛ احمد، پ؛ سنجش میزان گرایش به بازاریابی داخلی در صنایع خدماتی، مجله مدیریت بازرگانی، دوره۴، شماره ۴، ۱۳۹۱.
رضائیان، ع؛ مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۸۳.
زین آبادی، ح؛ بررسی تاثیر سبک رهبری مدیر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران، رساله دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، ۱۳۸۸.
زین آبادی، ح؛ بهرنگی، م؛ نوه ابراهیم، ع؛ فرزاد، و؛ نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون سبک رهبری تحولی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال نهم، شماره ۳۴، ۱۳۸۹.
سکاران، اوما؛ روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی، محمد و شیرازی،محمود، موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، ۱۳۸۱.
سلیمانی، ن؛بررسی رابطه بین رفتار اخلاقی مدیران با رفتار شهروند سازمانی معلمان و کارکنان در مدارس شهر گرمسار، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، شماره اول، ۱۳۹۰.
سید جوادین، ر، تئوری های مدیریت، تهران، انتشارات سنجش، ۱۳۸۲.
سید جوادین، ر، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات نگاه دانش، ۱۳۸۶.
سید جوادین، ر؛ فراحی، م؛ طاهری، غ؛ شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی، مجله مدیریت بازرگانی، شماره ۱، ۱۳۸۷.
سید جوادین، ر؛ رایج، ح؛ آقامیری، ع؛ یزدانی، ح، بازاریابی درونی، گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات: تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ، مدرس علوم انسانی، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره ۱۴، شماره ۲، ۱۳۸۹.
سید نقوی، م؛ رفعتی آلاشتی، ک؛ میری، م؛ رهبری تحول آفرین و رابطه آن با رفتار شهروندی سازمانی، کنفرانس ملی مدیریت و رفتار شهروندی سازمانی، ۱۳۸۷.
صنوبری، م؛رفتار شهروندی سازمانی، ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره ۱۶، صفحات ۷۹-۹۹، ۱۳۸۷.