خریدارن صنایع دستی خارجی (توریست)، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.
خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را بیشتر به دلیل کاربردی و مصرفی بودن آن
می خرند.
خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را به دلیل کیفیتش( به نسبت سایر صنایع دستی فلزی) بیشترمی خرند.
۱-۳-۲موثر ترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران چیست؟
فرضیه: رنگ، طرح و نقش مینا از ویژگیهای رونق اقتصادی مینای نقاشی است.
تولید کنندگان در مورد ایجاد طرحهای نو وخلاق ریسک پذیری دارند
طرح های جدید مینای نقاشی دارای استقبال کمی است.
طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان است.
طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان در حال تغییر است.
طرح های مینای نقاشی فاقد نوآوری است.
فرضیه: قیمت مناسب مینا از ویژگیهای رونق اقتصادی مینای نقاشی است.
۱-۳-۳چه راهکارهایی را می توان برای ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات مینای نقاشی توصیه کرد؟
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فرضیه: برندسازی، استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، ساخت کوره و رنگ در ایران، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است.
برند سازی در بخش مینای نقاشی بالا بردن کیفیت را درپی خواهد داشت.
استاندارد سازی مینای نقاشی ، حضور و عرضه در بازار های جهانی را در پی خواهد داشت.
حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.
حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش تولید را در پی خواهد داشت.
حضور کارشناسان و صاحبان نظر دراقتصاد صنایع دستی مینای نقاشی ثبات قیمت را در پی خواهد داشت.
حضور رقیبان توانا در عرصه تولید در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.
حضور رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را در پی خواهد داشت.
حضور رقیبان توانا در عرصه تولیدات در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش فروش را درپی خواهد داشت.
وجود تعامل میان رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.
وجود تعامل میان رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی میزان فروش را بالا خواهد برد.
ساخت رنگ صنایع دستی مینای نقاشی در ایران با کیفیتی همانند محصولات خارجی موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد بود.
ساخت رنگ بوم مینای نقاشی در ایران با کیفیتی همانند به رنگهای خارجی موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد بود.
ساخت کوره هایی با تکنولوژی امروز ، کیفیت را بالا خواهد برد.
برای خریدارن صنایع دستی، بسته بندی مینای نقاشی اهمیت دارد.
در فروش صنایع دستی، بسته بندی اهمیت دارد.
بسته بندی مناسب و زیبا در فروش اثر موثر است.
بازاریابی مناسب در فروش اثر موثر است.
مسائل و شگردهای بازاریابی کار آمد در فروش و تولید اثر موثر است.
حضورصاحبان فن و نظردرخصوص بازاریابی در روند افزایش بازدهی اقتصادی موثر است.
حضور خریداران خارجی(توریست) برفروش آثار صنایع دستی مینای نقاشی موثر است.
هنر فروش و داشتن اطلاعات کافی در مورد اثر هنری در ارتقا فروش موثر است.
۱-۴پیشینهی تحقیق
از آنجا که رویکرد پژوهش حاضر شناخت مؤلفه های هنری تاثیرگذار بررونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران است.در مقالات، رسالات یا کتب، با هدف فوق، پژوهشی صورت نگرفته است. اما در زمینه صنایعدستی و توسعه فعالیتهای بخش فرهنگی و اقتصادی صنایعدستی، مقالات و رسالت متعددی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.
۱-در نشریه گلجام، بهار و تابستان ۱۳۸۶، شماره ۷-۶، صفحه ۱۵۵ تا صفحه ۱۷۱٫ که توسط عبدالحمید حاجی پور شوشتری تحت عنوان مهر اصالت یونسکو برای صنایع دستی نوشته شده است، صنایعدستی به طور اخص مورد نظر قرارگرفته شده است و به برشمردن شاخصههای موثر در رشد و حفاظت صنایع دستی در جهان می پردازد.
یکی از برنامه های بهبود بهرهوری، ارتقای کیفیت محصولات است و کیفیت بالاتر، شرط لازم وکافی برای ارتقای بهرهوری محسوب می شود. همان گونه که فعالیتهای اقتصادی پیوسته در حال توسعه است، انتظارات و نیازمندیهای مشتریان نیزدر حال دگرگونی است. افراد همواره خواهان کیفیت بهتر هستند. امروزه اداره یک فعالیت اقتصادی، بیشتر به مسابقه کیفیت شباهت دارد و تسامح در کیفیت، به منزله نفی در بقا و تداوم فعالیتهای اقتصادی است. از سوی دیگر صنایع دستی به عنوان بخشی مهم وتاثیرگذار در ساختار اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی نقش مهم و ارزنده ای در توسعه اقتصادی و فعالیتهای فقر زدایی کشورها (به ویژه جهان سوم )ایفا می کند. مهر اصالت یونسکو در خصوص صنایع دستی که در صورت احراز شرایطی چون اصالت، هویت ملی، ابداع و نوآوری، رعایت جنبه های کاربردی و مسائل زیست محیطی و قوانین کار و حقوق مالکیت معنوی و نیز داشتن بازار مقصد و در نهایت ارتقای کیفیت و بسط و توسعه صنایع دستی ، اعطا گردیده و در راستای صیانت از کیان فرهنگی و هنری ملتها است امری مهم و ممدوح و شایسته توجه و تاکید دست اندر کاران است.
مهر اصالت یونسکو که توسط دفتر بانکوک و با همکاری انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی در سال ۲۰۰۱در آسیا تاسیس شد، در سال ۲۰۰۴به بخشهای جنوب آسیا و آسیای مرکزی و از سال ۲۰۰۶ به شرق آسیا، آفریقا و آمریکا تسری یافت. این برنامه اهدافی چون تداوم و تقویت دانش سنتی و مهارت های هنری رادر نهایت به حفظ و صیانت از تنوع فرهنگی ملتها (مناطق مختلف)منتج می شود، تعقیب می کند. ایران در اولین سال مشارکت خود در این برنامه بین اللمللی که در مهر ماه سال۱۳۸۶در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار گردید، شش مهر اصالت دریافت کرد. با توجه به اهمیت فرهنگی، هنری و اقتصادی موضوع، مقاله حاضر تلاشی در جهت معرفی بیشتر و تبیین این مهر محسوب می شود.
نگاه به این پژوهش بدان جهت است که اهمیت و خلاء زیادی که در ارتباط با کمیت کیفیت رقابت و حضور موثر در بازارهای مقصد و بالقوه جهانی وجود دارد و می بایست توجه کافی و وافی به این موضوع مبذول گردد تا از این رهگذر هنرمندان و صنعتگران و دست اندرکاران صنایع دستی بتواند با اخذ مهر اصالت برای مصنوعات تولیدی خود، ضمن بهره گیری از امکانات و تسهیلات مربوط، زمینه حضور و تداوم فعالیت در بازارهای جهانی را فراهم و تقویت نمایند. همچنین حفاظت و ماندگاری از شیوه های سنتی و حرفه ای صنایع دستی از دغدغه های اصلی است که بیتاثیر در رونق اقتصادی نخواهد بود.اهداف این پژوهش که تامین بازار و فرصتهای تجاری است از اهداف مهر اصالت یونسکو نیز میباشد.
۲-در نشریه مطالعات جامعه شناختی ایران که توسط محمد رضا مریدی و معصومه تقیزادگان نوشته شده است و با عنوان سیاست گذاری و برنامه ریزی اجتماعی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی بخش فرهنگ و ارزیابی طرحهای کلان، رونقبخشی به بازار هنر ایران در دهه ۱۳۸۰ میباشد با سیاست گذاری فرهنگی، اقتصاد هنر، برنامه توسعه هنر ایران آشنا خواهیم شد و مؤلفه های موثر را باز خواهیم شناخت .
در واژگان کلیدی این پژوهش به اقتصاد هنر، سیاست گذاری فرهنگی برمیخوریم و آنچه مسلم است، رابطه میان اقتصاد فرهنگ و تعاملات بین حوزه های تولید (آفرینش) و مصرف کالاهای فرهنگی و هنری، مورد نظر این پژوهش میباشد و وجه اشتراک آن با موضوع شناخت مؤلفه های تاثیرگذار بر رونق اقتصادی در تعادل میان اقتصاد فرهنگ و هنر است. قابل توجه اینکه بررسی سیاستهای دولتی در الگوهای کشورهای سرمایهداری و تبیین و ترویج فرهنگ سهم مصرف کننده بر خرید آثار فرهنگی و هنری از مسائل بسیار مهم در رونق اقتصادی آثار صنایع دستی است که قطعا در پژوهش حاضر برای نیل به اهداف و پاسخ به سوالات نیازمند استفاده از سیاست گذاری و برنامه ریزی اجتماعی برای توسعه فعالیت اقتصادی و هنری خواهیم بود، نقطه قوت در پژوهش فوق نتایجی است که کاملاً مرتبط با آثار هنری و فرهنگی است. همچنین زیر ساختهای کشور و وضع قوانین مربوط به حوزه تولید و توزیع آثار و زمینهسازی و ایجاد تسهیلات و حمایت از صادرات در بازارهای جهانی و توسعه صنعت جهانگردی و ایرانگردی و رفع موانع موجود و معرفی جاذبههای گردشگری در سطح بین الملل و تعیین جایگاه صنایع فرهنگی در توسعه صنعت کشور و تشویق سرمایه گذاری در تاسیسات زیر بنایی و ایجاد موسسههای اعتباری به منظور حمایت از تولید و عرضه آثار و خدمات فرهنگی است. این پژوهش در عرصه فرهنگ به کاوش پرداخته است در حالی که نزدیکی و مشابهت میان فرهنگ و هنر آنچنان است که میتوان نتایج را به هنر تعمیم داد و کالاهای هنری را در مفهوم کششهای اقتصادی بررسی کرد. مقصود از کشش عکسالعمل هنر در مواجهه با متغیرهای موثر بر آن است که مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.
اقتصاد فرهنگ ناظر بر شناخت مناسبات و تعاملات بین حوزه های تولید و مصرف کالاهای فرهنگی و هنری است. این دانش با بهره گرفتن از نظام آماری و جمعآوری و پردازش داده ها ، قادر خواهد بود دولت را در تخصیص و تجهیز اعتبارات فرهنگی از محل منابع عمومی یاری کند. همچنین این دانش در اتخاذ شیوه های حمایتی و هدایتی مناسب به منظور تشویق و ترغیب مشارکت بخش غیر دولتی درفعایتهای فرهنگی و افزایش سهم سرمایه گذاری افراد و بنگاههای فرهنگی و هنری در تولید و عرضه کالا و خدمات فرهنگی در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی کمک کننده و هدایت کننده است.
اما بحث ارتباط میان اقتصاد و فرهنگ تنها به جنبه های اقتصادی مانند تولید، ستانده، اشتغال و عایدی کالاهای فرهنگی مربوط نیست، بلکه به جنبه های اجتماعی مانند تقاضای فرهنگی، دسترسی، انتخاب ذوقی و ترجیح مصرف کننده نیز مربوط است. از این رو در برنامه ریزی اجتماعی و مباحث توسعه فرهنگی باید به طور ویژه ای به تعامل اقتصاد وفرهنگ پرداخت.
در این مقاله به تحلیل و ارزیابی تجربه هایی پرداخته خواهد شد که توسعه اقتصادی بخش فرهنگ را دنبال می کنند. در دهه (۱۳۸۰) به خصوص پس از برنامه چهارم توسعه، سیاستهای اقتصادی بخش فرهنگ در قالب طرحها ولایحههای به تصویب دولت، مجلس ودستگاههای فرهنگی رسید، ارزیابی نتایج به دست آمده از اجرای این طرحها مانند طرح آمایش فرهنگی سرزمین، طرح تعاونی فرهنگ، طرح برنامه جامع اشتغال در حوزه فرهنگ، طرح اعطای تسهیلات بانکی به مشاغل فرهنگی، طرح معافیتهای مالیاتی بخش فرهنگ، طرح صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان و کاوش در علل ناکامی و عدم موفقیت برخی از این طرحها مهمترین هدف این مقاله است. در این مقاله با روش تحلیل اسنادی به روند تغییرات ناشی از اجرای این طرحها می پردازیم. در بررسی اسناد و آمارهای موجود، این پرسش مطرح است که: طرحهای مذکورچگونه و چه میزان بر جریان تولید، توزیع، عرضه و تقاضای کالا و محصولات فرهنگی ایران موثر واقع شده اند؟
آنچه در این پژوهش مورد نظر قرار می گیرد اتخاذ شیوه های حمایتی و هدایتی به منظور تشویق و ترغیب مشارکت بخش غیر دولتی در فعالیتهای فرهنگی و افزایش سهم سرمایه گذاری افراد و بنگاه های فرهنگی و هنری در تولید و عرضه کالاها و خدمات فرهنگی در حوزه سیاستگذاری است. اما جنبه های دیگری همچون تقاضا، انتخاب بر اساس ذوق و سلیقه مصرف کننده وجود خواهد داشت که اهمیت آنها نیز در اقتصاد مورد توجه است.
در این پژوهش مؤلفه های موثر را باز خواهیم شناخت اما وجه تمایز این پیشینه با موضوع مورد نظر در پایان نامه، اقتصاد هنر در شاخه صنایع دستی است و تاکید این مقاله بر روی فعالیتهای اقتصادی حوزه فرهنگ می باشد اما به دلیل بر شمردن زیر ساختهای اجتماعی در ارتقاء بازار هنر ایران و جدا نبودن فرهنگ از شاخه هنر، در این پژوهش به کار گرفته خواهد شد.
۳- مقالهای با عنوان هنر و اقتصاد در جوامع سنتی و مدرن به پژوهش محمد نقی زاده، نشریه هنر دینی شماره ۶ به نگارش در آمده است. در این پژوهش جامعه سنتی برای هر چیز به ویژه آثار هنری صورت مثالی و معنوی قائل می باشد و تفکیک معنویت و مادیت زندگی را ممکن نمی داند، در حالیکه جامعه مدرن به تفکیک این دو تاکید می کند. در جامعه سنتی، هنرجوئی از فعالیتهای آحاد جامعه است که در تولیداتشان نمود پیدا میکند و سعی برآن است که تا در همه مقولات جاری باشد. درحالیکه در جامعه مدرن، هنر موضوعی مستقل و در عرض سایر مقولات مورد توجه است. جامعه سنتی رواج هنر را با هدف اقتصادی، درآمد بیشتر و توسعه اقتصادی انجام نمی دهد. در حالیکه جامعه مدرن، هدف نهایی خویش را در بهره وری بیشتر اقتصادی حتی در بلند مدت و غیر مستقیم میداند. از ویژگیهای بارز هنر معنوی، یگانگی و وحدت هنرمند و اثر هنری است؛ به این معنا که وجود اخلاص و صدق در تولید اثر هنری امری ضروری است و هنرمندی که خود، به آن درجه از کمال رسیده باشد، متجلی ساختن اخلاص و صداقت و کمالی که خود به آن قائل شده است را دارد.
بررسی دو دوره زمانی متفاوت و نگاه متفاوت به هنر در عصر مدرن و سنتی در پژوهش، شناخت مؤلفه های هنری تاثیر گذار بر رونق اقتصادی بسیار کارآمد و تاثیرگذار است. زیرا نگاهی عمیق و موشکافانه به بخش اقتصاد هنر مینای نقاشی و در بحثی گسترده تر صنایع دستی، در دنیای امروز، امری مهم و کارامد است. نتایج بدست آمده این پژوهش برای اعتلا صنایع دستی موثر خواهد بود.