در این قسمت مدل تخصیص ساده را با توضیحاتی که در قسمت قبل دادیم حل نموده و جوابهای بهینه را به ازای مقادیر مختلف ۸/۰ و ۶/۰ ، ۴/۰، ۲/۰ بررسی میکنیم.
شکل (۴-۳): نتایج مدل قطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود به ازای ۲/۰
در شکل (۴-۳) مشاهده میشود که مدل گرههای ۳۱،۲۴،۱۹،۱۵ و ۳۳ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۵ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی یازدهم، گرهی ۱۹ در ردهی دوم، گرهی ۲۴ در ردهی بیست و چهارم، گرهی ۳۱ در ردهی اول و در نهایت گرهی ۳۳ در ردهی سی و دوم قرار دارد. یعنی مدل ۵ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها، یکی از آنها در ۱۱ گرهی اول و دو مورد دیگر نیز به ترتیب در اواسط و قسمت انتهایی جدول قرار دارند. به علت اینکه ضریب کاهشی هزینههای انتقال () در این قسمت از مدل در پایینترین مقدار خود یعنی ۲/۰ قرار دارد، تعداد محورهای انتخابی کمی بیشتر از حالتهای دیگر است، چون مقدار تابع هدف کوچکتری دارد و چون سطح هزینههای آن پایینتر است مدل در انتخاب گرههای بزرگتر آزادانه عمل میکند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل (۴-۴): نتایج مدل قطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود به ازای ۴/۰
در شکل (۴-۴) مشاهده میشود که مدل گرههای ۲۳،۱۵،۱۲،۱۰ و ۳۱ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۰ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی سوم، گرهی ۱۲ در ردهی دوازدهم، گرهی ۱۵ در ردهی یازدهم، گرهی ۲۳ در ردهی چهاردهم و در نهایت گرهی ۳۱ در ردهی اول قرار دارد. یعنی مدل ۵ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها و سه مورد دیگر نیز بین ردههای یازدهم تا چهاردهم این جدول سی و هفت گرهای قرار دارند. در این قسمت از مدل نیز چون مقدار هنوز به اندازهی کافی زیاد نشده است تفاوت آن چنانی با حالت قبلی خود که مقدارش ۲/۰ بود ندارد و همان تعداد محور را انتخاب میکند.
شکل (۴-۵): نتایج مدل قطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود به ازای ۶/۰
در شکل (۴-۵) مشاهده میشود که مدل گرههای ۲۳،۱۵،۱۰ و ۳۱ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۰ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی سوم، گرهی ۱۵ در ردهی یازدهم، گرهی ۲۳ در ردهی چهاردهم و در نهایت گرهی ۳۱ در ردهی اول قرار دارد. یعنی مدل ۴ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها و دو مورد دیگر نیز بین ردههای یازدهم تا چهاردهم این جدول سی و هفت گرهای قرار دارند. در این قسمت از مدل چون کمکم مقدار بزرگتر میشود تعداد محورهای انتخابی به ۴ محور تقلیل مییابد.
شکل (۴-۶): نتایج مدل قطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود به ازای ۸/۰
در شکل (۴-۶) مشاهده میشود که مدل با حذف گره ی ۱۵ و جایگزینی آن با گره ای کوچکتر مانند ۳۴ گرههای ۳۱،۲۳،۱۰ و ۳۴ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۰ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی سوم، گرهی ۲۳ در ردهی چهاردهم، گرهی ۳۱ در ردهی اول و در نهایت گرهی ۳۴ که در جدول در ردهی بیست و ششم قرار دارد. یعنی مدل ۴ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها و دو مورد دیگر یکی در اواسط جدول و دیگری در نیمهی انتهایی این جدول سی و هفت گرهای قرار دارد. در جدول (۴-۲) مقادیر هزینههای انتقال و هزینههای راهاندازی به ازای مقادیر مختلف گزارش داده شده است.
ضریب کاهشی هزینهی انتقال () | هزینهی راهاندازی محور | هزینهی انتقال | محورهای بهینه |
۲/۰ | ۲/۱۱۷ | ۶/۵۲ | ۳۳،۳۱،۲۴،۱۹،۱۵ |
۴/۰ | ۳/۱۱۷ | ۱/۷۸ | ۳۱،۲۳،۱۵،۱۲،۱۰ |
۶/۰ | ۱/۹۵ | ۲/۱۰۱ | ۳۱،۲۳،۱۵،۱۰ |
۸/۰ | ۷/۹۴ | ۹/۱۰۸ | ۳۴،۳۱،۲۳،۱۰ |
جدول (۴-۲): نتایج مدل قطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود
با توجه به جدول (۴-۲) نمیتوان به صراحت اظهار کرد که روند خاصی در ارتباط با نتایج به دست آمده وجود دارد، اما میتوان به این نکته اشاره کرد که با افزایش مقادیر آلفا، هزینههای انتقال افزایش مییابند به طوری که در آلفا برابر ۸/۰ هزینهی انتقال دارای بیشترین مقدار خود یعنی ۹/۱۰۸ است. در ارتباط با هزینههای راهاندازی محور نیز میتوان گفت که با افزایش آلفا از ۲/۰ به ۸/۰ مقادیر هزینهی راهاندازی محور کاهش مییابد به طوری که در آلفا برابر ۸/۰ کمترین مقدار خود یعنی ۷/۹۴ را دارد. در ارتباط با انتخاب محورهای بهینه هم بایستی به این نکته اشاره کرد که چون مقدار تابع یعنی z افزایش مییابد تعداد محورها در ابتدا به ازای آلفاهای کوچک ۵ عدد و با افزایش آن تعداد محورها به ۴ عدد کاهش مییابد که هر چه به سمت مقادیر بزرگتر آلفا پیش میرویم گرههای بزرگتر به تدریج از محورها حذف میشوند البته گرههای بزرگی چون ۳۱ و ۱۰ که تقریباً در تمامی انتخابها حضور دارند مسئلهای طبیعی است چون میزان جریان آنها نسبت به سایر گرهها بسیار بیشتر است.
۴-۴-۲٫ نتایج محاسباتی حالت قطعی تخصیص چندگانهی ظرفیت محدود مسئلهی مکانیابی محور (CMAHLP)
در این قسمت همانند مدل تخصیص ساده برای تخصیص چندگانه نیز مدل را با توضیحاتی که در قسمتهای قبل دادیم حل نموده و جوابهای بهینه را به ازای مقادیر مختلف ۸/۰ و ۶/۰ ، ۴/۰، ۲/۰ بررسی میکنیم.
شکل (۴-۷): نتایج مدل قطعی تخصیص چندگانهی ظرفیت محدود به ازای ۲/۰
در شکل (۴-۷) مشاهده میشود که مدل گرههای ۳۱،۲۴،۱۹،۱۵ و ۳۳ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۵ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی یازدهم، گرهی ۱۹ در ردهی دوم، گرهی ۲۴ در ردهی بیست و چهارم، گرهی ۳۱ در ردهی اول و در نهایت گرهی ۳۳ در ردهی سی و دوم قرار دارد. یعنی مدل ۵ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها، یکی از آنها در ۱۱ گرهی اول و دو مورد دیگر نیز به ترتیب در اواسط و قسمت انتهایی جدول قرار دارند. به علت اینکه ضریب کاهشی هزینههای انتقال () در این قسمت از مدل در پایینترین مقدار خود یعنی ۲/۰ قرار دارد، تعداد محورهای انتخابی کمی بیشتر از حالتهای دیگر است، چون مقدار تابع هدف کوچکتری دارد و چون سطح هزینههای آن پایینتر است مدل در انتخاب گرههای بزرگتر آزادانه عمل میکند.
شکل (۴-۸): نتایج مدل قطعی تخصیص چندگانهی ظرفیت محدود به ازای ۴/۰
در شکل (۴-۸) مشاهده میشود که مدل گرههای ۲۴،۲۳،۱۵،۱۰ و ۳۱ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۰ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی سوم، گرهی ۱۵ در ردهی یازدهم، گرهی ۲۳ در ردهی چهاردهم، گرهی ۲۴ در ردهی بیست و چهارم و در نهایت گرهی ۳۱ در ردهی اول قرار دارد. یعنی مدل ۵ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها و سه مورد دیگر نیز بین ردههای یازدهم تا بیست و چهارم این جدول سی و هفت گرهای قرار دارند. در این قسمت از مدل نیز چون مقدار هنوز به اندازهی کافی زیاد نشده است تفاوت آنچنانی با حالت قبلی خود که مقدارش ۲/۰ بود ندارد و همان تعداد محور را انتخاب میکند فقط با این تفاوت که نسبت به حالت قبلی گرهی بزرگی ۱۹ حذف شده و گرهی بزرگ دیگری که در ردهی سوم جدول قرار دارد به نتایج مدل اضافه شده و جای گرهی ۳۳ و گرهی ۲۴ نیز در این جا نسبت به حالت قبلی عوض شده است.