مالیات هم یکی از پارامترهای اقتصادی هر سازمانی به شمار می رود که به آن دسته از درآمدهای دولت اطلاق میشود که از درآمد، دارایی و مصرف افراد جامعه بهموجب قوانین و بدون پرداخت عوض خاص برای تأمین هزینههای عمومی برداشت میشود (بخشی، ۱۳۹۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در کشور ایران به مسئله معافیت های مالیاتی در امر ورزش توجه شده است اما دلیل اینکه چرا در کشور ایران در مقایسه با کشورهای دیگر افراد کمتری به سمت سرمایه گذاری در بخش ورزش روی آورده اند واضح و مشخص نبود و تحقیقی هم در این زمینه صورت نپذیرفته بود تا دلیل آن مشخص شود لذا در این شرایط و با توجه به اهمیت و پیچیدگی قوانین مالیاتی، اهداف معافیت ها، مزایا و معایب هر معافیت و تاثیر نقطه نظرات کارشناسان و مدیران در هر زمینه ، ضرورت احساس شد تا این تحقیق انجام گیرد و نقش معافیت های مالیاتی در امر توسعهء باشگاه های کوچک ورزشی واضح گردد.
در این چارچوب با ارزیابی مزایا و معایب هر معافیت می توان به لزوم وجود یا عدم وجود معافیت آشکار یا پنهان پی برد.گردآوری و تدوین اطلاعات دربارهء ماهیت انواع معافیت ها یکی از اقدامات ضروری است که به مطالعهء همه جانبه نیاز دارد. اگرچه مطالعه موردی درباره برخی معافیت ها وجود دارد، ولی بنظر می رسد که مطالعه ای جامع بخصوص در مورد معافیت بخش ورزش انجام نشده و ضرورت انجام چنین مطالعه ای انکارناپذیر است (آقایی، ۱۳۸۰).
با توجه به بیان واقعیت های موجود و به لحاظ اینکه تا به حال بررسی های متعددی در زمینهی مالیات، مسائل و مشکلات مالیاتی و ارزیابی سیستم موجود مالیاتی انجام گرفته است، اما در رابطه با این موضوع که معافیتهای مالیاتی چه نقشی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاهها و کارشناسان ورزشی دارد تحقیقی صورت نگرفته است و همچنین با نظر به ضرورت توجه به معافیتهای مالیاتی جهت توسعه باشگاههای کوچک ورزشی، چه از طرف خود صاحبان این باشگاهها و چه از طرف دولت، لذا اجرای چنین طرحی مورد تاکید است.
در نتیجه این تحقیق با هدف بررسی نقش معافیتهای مالیاتی برتوسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاهها و کارشناسان ورزشی انجام گرفت.
تحقیق حاضر از نظر مسیر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی و داده ها به صورت میدانی گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل، مدیران باشگاه های مستقر در شهر اصفهان (۱۰۳ نفر) و همچنین متخصصین و اساتید دانشگاه که دارای مدرک دکتری مدیریت ورزشی و اقتصاد باشند (۳۰ نفر) می باشد که به علت این که جامعه آماری پژوهش (مدیران باشگاه ها و متخصصین) تعداد زیادی را شامل نمی شود (۱۳۳ نفر) بنابراین نمونه گیری آماری به صورت کل شمار انجام شد و از ۱۳۳ پرسشنامه پخش شده ۱۰۶ پرسشنامه جمعآوری شد که با حداقل نمونه آورده شده در جدول مورگان مطابقت دارد (حداقل ۹۸ نفر). از پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی برای بررسی متغیر تحقیق استفاده شد. این پرسشنامه شامل دو بخش اصلی می باشد. بخش اول شامل ویژگیهای فردی نمونه آماری از قبیل سن، جنسیت، مدرک تحصیلی، سابقه شغلی، رشته تحصیلی و بخش دوم پرسشنامه ای شامل ۲۱ گویه بود که ۳ مولفه معافیت مالیاتی، معافیت پایه درآمدی و معافیت مالیاتی موضوعی را اندازه گیری می کرد. روایی پرسشنامه توسط ۱۲ نفر از اساتید و متخصصین مدیریت ورزشی و اقتصاد مورد تایید قرار گرفت. همچنین از آلفای کرونباخ(با ۳۰ نفر) برای اندازه گیری پایایی استفاده شد که برای پرسشنامه ۰.۸۹ به دست آمد. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با توجه به سطح سنجش متغیرهای مورد بررسی در آمار توصیفی از جداول، فراوانی، درصد فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تی تک نمونهای و تی مستقل جهت بررسی فرضیه های تحقیق بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه مدیران و کارشناسان، معافیتهای مالیاتی و معافیتهای مالیاتی پایه درآمدی و معافیتهای مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نقش معنیداری دارد. ولی بین دیدگاه کارشناسان و مدیران باشگاهها در خصوص معافیتهای مالیاتی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
یافته های تحقیق
تحلیل توصیفی اطلاعات مربوط به متغیرهای عینی (مشخصات فردی) جامعه تحت بررسی به شرح ذیل بود: در مورد نحوه توزیع نمونه تحت بررسی بر اساس جنسیت نتایج نشان داد، ۴۶۷/۲۱% از نمونه زن و ۴/۷۶% مرد بودند.
آمار توصیفی مربوط به سن نمونه های تحقیق نشان داد، میانگین سنی نمونه تحقیق ۵۹/۲۲ میباشد و کمترین سن ۲۷ سال و بیشترین سن ۶۵ سال بود.
همچنین نحوه توزیع نمونه تحت بررسی بر اساس تحصیلات بدین صورت بود که ۷/۵% مدرک فوق دیپلم، ۹/۳۵% لیسانس، ۶/۳۹% فوق لیسانس و ۰/۱۶% دکتری بودند.
نحوه توزیع نمونه تحت بررسی بر اساس رشته تحصیلی نشان داد که ۹/۵۱% رشته تربیت بدنی و ۱/۱۵% رشته اقتصاد، ۳/۲۸% رشته غیر از این دو رشته بودند.
نحوه توزیع نمونه تحت بررسی بر اساس مسئولیت و پست سازمانی نیز نشان داد که از بین نمونه های تحقیق ۷/۷۱% مدیر و ۳/۲۸% کارشناس بودند.
آمار توصیفی مربوط به فاکتورهای توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی، بیانگر این نکته است که میانگین متغیر معافیت مالیاتی برای مدیران ۲۵/۴ و برای کارشناسان ۱۰/۴، میانگین معافیت مالیاتی پایه درآمدی برای مدیران ۰۵/۴ و برای کارشناسان ۸۹/۳ و میانگین معافیت مالیاتی موضوعی برای مدیران ۰۰/۴ و برای کارشناسان ۰۳/۴ میباشد.
برای بررسی طبیعی بودن توزیع متغیرهای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف (K-S) استفاده شد. با توجه به نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تمام توزیعها از لحاظ آماری نرمال می باشند (۰۵/۰<p).
با توجه به طبیعی بودن توزیع داده ها از آزمون تی تک نمونه ای برای بررسی نقش معافیتهای مالیاتی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی استفاده شد و نتایج این آزمون نشان داد که از دیدگاه مدیران معافیتهای مالیاتی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نقش معنیداری دارد. بنابراین فرض صفر در این فرضیه رد شد.
نتایج آزمون تی تک نمونهای برای بررسی نقش معافیتهای مالیاتی بر توسعۀ باشگاههای کوچک نشان داد که از دیدگاه کارشناسان معافیتهای مالیاتی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نقش معنیداری دارد. بنابراین فرض صفر در این فرضیه هم مردود می شود.
نتایج آزمون تی تک نمونهای برای بررسی نقش معافیتهای مالیاتی پایه بر توسعۀ باشگاههای کوچک بیانگر این بود که از دیدگاه مدیران، معافیتهای مالیاتی پایه بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نقش معنیداری دارد. پس با این حساب فرض صفر در این فرضیه رد می شود.
نتایج آزمون تی تک نمونهای برای بررسی نقش معافیتهای مالیاتی پایه بر توسعۀ باشگاههای کوچک نشان دهنده این بود که از دیدگاه کارشناسان معافیتهای مالیاتی پایه بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نقش معنیداری دارد. بنابراین فرض صفر رد میشود.
نتایج آزمون تی تک نمونهای برای بررسی نقش معافیتهای مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نشان داد که از دیدگاه مدیران معافیتهای مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نقش معنیداری دارد. بنابراین فرض صفر رد میشود.
نتایج آزمون تی تک نمونهای برای بررسی نقش معافیتهای مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاههای کوچک وررزشی بیانگر این بود که از دیدگاه کارشناسان معافیتهای مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نقش معنیداری دارد. بنابراین فرض صفر رد میشود.
نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه دیدگاه کارشناسان و مدیران باشگاهها در خصوص معافیتهای مالیاتی نشان دهنده این بود که بین دیدگاه کارشناسان و مدیران باشگاهها در خصوص معافیتهای مالیاتی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بنابرین دلایل کافی برای رد فرض صفر وجود ندارد.
نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه دیدگاه کارشناسان و مدیران باشگاهها در خصوص معافیتهای مالیاتی پایه درآمدی نشان دهنده این بود که بین دیدگاه کارشناسان و مدیران باشگاهها در خصوص معافیتهای مالیاتی پایه تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بنابرین دلایل کافی برای رد فرض صفر وجود ندارد.
نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه دیدگاه کارشناسان و مدیران باشگاهها در خصوص معافیتهای مالیاتی موضوعی نشان دهنده این بود که بین دیدگاه کارشناسان و مدیران باشگاهها در خصوص معافیتهای مالیاتی موضوعی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بنابرین دلایل کافی برای رد فرض صفر وجود ندارد.
بحث تحقیق
نتایج نشان داد که از دیدگاه مدیران و کارشناسان معافیتهای مالیاتی بر توسعۀ باشگاههای کوچک ورزشی نقش معنیداری دارد. این نتیجه با نتایج تحقیق فراهانی (۱۳۹۲)، چشمی(۱۳۸۱)، حشمتی (۱۳۸۹)، عارفیان (۱۳۸۵) و آهنگرپوراندریان (۱۳۸۳) همخوانی دارد ولی با تحقیقات رضایی (۱۳۸۸) و رئیسی کیا (۱۳۹۳) همخوانی ندارد.
عارفیان (۱۳۸۵) اظهار میدارد ۹۰ درصد مدیران استان مازندران بهشدت در نیل به اهداف خصوصیسازی، با اصلاح قوانین و مقررات اعم از اعطای تسهیلات بانکی، بخشودگی مالیاتی، تعدیل عوارض و واگذاری زمینهایی با کارایی ورزشی و …، درراه رفع موانع و مشکلات خصوصیسازی موافق بودهاند. بایستی قوانین حقوق مالکیت معنوی، قانون مالیاتی و قانون کار به منظور خصوصیسازی باشگاههای ورزشی و ضمانت اجرایی آنها اصلاح شوند و درنهایت اینکه بر اساس اولویتهای حاصل با طی کردن مسیر مستمر و پیوسته پیش زمینه های لازم برای خصوصیسازی باشگاههای ورزشی ایجاد شود.
شاید دلیل همخوانی تعداد زیادی از پژوهش ها این باشد که بسیاری از آنها در زمینه ورزش نمی باشند. رئیسی کیا (۱۳۹۳) طی مقاله ای در زمینه ورزش به این نتیجه رسیده است که قانونگذار با وقوف کلی (و نه دقیق) بر ارزش و لزوم فعالیت باشگاه ها و موسسات ورزشی و با هدف ترغیب فعالان اقتصادی و علاقمندان به سرمایه گذاری در این حوزه با قائل شدن این معافیت، در صدد تامین شرایط و محیط قانونی برای ایجاد و توسعه و تحرک باشگاه ها و موسسات ورزشی برآمده اما بدلیل عدم توجه یا عدم اشراف به اهمیت نحوه تشخیص و اجرای قانون و یا به دلیل اعتماد به مجری (قوه مجریه و مشخصاً سازمان امور مالیاتی) چگونگی اعمال و رعایت این معافیت را به خود مجری محول کرده و دست مجری را برای حتی اعمال نکردن این معافیت تا حدود زیادی باز گذاشته است.
قانونگذار حکم به معافیت مالیاتی یک فعالیت در یک حوزه تخصصی داده ولی در آنجا که اعمال این معافیت را به آئین نامه اجرایی قانون سپرده ، هیچ نقش و مسئولیتی برای متولی خاص این حوزه تخصصی حتی در حد اظهار نظر هم قائل نشده یعنی در مسیر تدوین آئین نامه اجرایی این ماده صرفاً آئین نامه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی در مورد معافیت مالیاتی باشگاه ها و موسسات ورزشی برای ارائه به هیات وزیران جهت تصویب کافی خواهد بود بدون آنکه وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به اخذ نظر و دیدگاه از سازمان تربیت بدنی و اشخاص ذینفع و فعال در حوزه ورزش داشته باشد. قانون خوب قانونی است که در تدوین آن به همه اشخاص و عوامل دارای نقش یا حداقل موثر ترین آنها فرصت ایفای نقش و اظهار نظر داده شده باشد. اشکال عدم توجه قانونگذار به لزوم اخذ نظر متولی اصلی ورزش در این خصوص، آن هنگام بیشتر خود را نشان می دهد که در تبصره ۳ آئین نامه اجرایی این ماده کمک یا هدایای اعطایی اشخاص به باشگاه و موسسات ورزشی هم مشمول معافیت مالیاتی شناخته نشده است. یعنی اگر هوادار یک باشگاه ورزشی به باشگاه مورد علاقه اش هدیه یا کمکی اعطا کند آن باشگاه و موسسه ورزشی باید مالیات مربوطه به کمک و هدیه دریافتی را بپردازد.
همه کارشناسان باور دارند که در وضع فعلی، ظرفیت اقتصادی و مدیریتی ورزش کشور ما به گونه ای نیست که باشگاهها و موسسات ورزشی درآمد زا باشند و ما شاهد هستیم که حتی باشگاه های بزرگ و پر هوادار و صاحب نامی همچون پرسپولیس و استقلال هنوز به قابلیت درآمد زایی و اتکاء به منابع مالی حاصل از فعالیت خود دست نیافته اند. در این شرایط تصور کنید هوادارانی باشند که برای جبران کسر بودجه و تامین منابع مالی باشگاه ها مبالغی را تحت عنوان کمک و هدیه به باشگاه مورد علاقه خود بپردازند. اگر فلسفه وضع معافیت مالیاتی در مورد باشگاه ها و موسسات ورزشی را که همان ترغیب سرمایه گذاران و علاقه مندان به تاسیس و توسعه باشگاه ها و تقویت نظام سلامت و افزایش نشاط و بهره وری ملت است در نظر بگیریم وضع مالیات به کمک یک هوادار به باشگاه مورد علاقه اش با این فلسفه در تعارض قرار خواهد گرفت.