پرسشنامه ای بر اساس نتایج حاصل مصاحبه مبانی نظری و شرح وظایف کارشناسان معاونت کتابخانه ملی را به تفکیک رشته ها یا حوزه های شغلی و همچنین واحدهای که کارشناسان فعالیت می کردند، (حوزه فراهم آوری،فهرست نویسی، نمایه سازی،اطلاع رسانی،ومخزن داری)تدوین و توزیع و جمع آوری شده است.
که دارای بخشهای زیرمی باشدکه عبارتند از:
۱- مقدمه ای است که مشتمل است برعنوان و هدف پرسشنامه و اهمیت و ضرورت تحقیق که در ابتدای پرسشنامه آمده است.
۲- مشخصات فردی که شامل جنسیت ،محل خدمت ،سنوات خدمت،جنسیت و….
۳- سوالات گویه های اصلی پرسشنامه که شامل ۲۴ سوال بسته پاسخ است.
۴- پاسخ سوالات که به صورت طیف لیکرت تنظیم شده است که به ترتیب از بی ارتباط،خیلی کم،کم،متوسط،زیاد،خیلی زیاد را در بر می گیرد که پاسخ دهندگان می بایست صرفا فقط یکی از گزینه ها را با علامت ضربدر مشخص می کردند.بیشترین بیشترین یا بالاترین ارزش عددی به موافق ترین پاسخها تعلق می گیرد و برعکس،همین امر باعث خواهد شد که نظرات برحسب میزان شدت اهمیت آنها طبقه بندی شوند.
روایی پرسشنامه
روایی:[۳۹] اصطلاحا به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می کند.لین و گرانلاند(۲۰۰۰)روایی را به صورت«یک ارزشیابی از کفایت و مناسب تغییرها و استفاده نتایج سنجش تعریف کرده اند.کاپلان و سارکوزو(۲۰۰۱) گفته اند «روایی را می توان به صورت توافق بین نمره آزمون و کیفیتی که قرار است اندازه بگیر تعریف کرد(ص۱۳۲)بنا برآنچه گفته شد آزمونی دارای روایی است که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است مناسب باشد(سیف،۱۳۸۰،ص۷۹).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پرسشنامه مورد استفاده در پژوهش حاضر با توجه به شرح وظایف کارکنان و نظریه های علمی مرتبط تهیه و تدوین شده است و قبل از اجرا در اختیار دو تن از اعضای هیئت علمی و همچنین ده تن از کارشناسان واستادان راهنما و مشاور ارائه شد تا گویه هایی که درک آنها یکسان نبوده و دارای ابهام می باشد را مشخص کنند و همچنین در خصوص جامع بودن محتوای پرسشنامه و ارتباط دقیق آن با هدف آزمون اظهار نظر کنند و پس از ارائه نقطه نظرات جهت ارائه پرسشنامه استفاده لازم به عمل آمد.بعد آن فرم نهایی آماده گردیدواز آنجاییکه تحلیل محتوای پرسشنامه پژوهش با اهداف پژوهشی انطباق داشته است بنابراین می توان گفت که پرسشنامه از روایی محتوای لازم برخوردار هستند.
پایایی پرسشنامه
پایایی: یک[۴۰] وسیله اندازه گیری به دقت آن اشاره می کند،کاپلان و سارکوزا(۲۰۰۱)گفته اند«پایایی به دقت ،اعتماد پذیری،ثبات ،یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره می کند(ص۱۱)یک آزمون در صورتی دارای پایایی است که آن را دریک فاصله زمانی کوتاه چند بار به گروه واحدی از افراد بدهیم در صورتی که نتایج حاصل از پژوهش یکسان باشد گفته می شود که آن پرسشنامه دارای پایایی است.جهت تعیین پایایی پرسشنامه روش های مختلفی وجود دارد و در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده.و ضریب پایایی پرسشنامه مذکور ۸۱.۰ بدست آمد که قابل قبول می باشد.
شیوه جمع آوری اطلاعات
برای بدست آوردن اطلاعات کتابخانه ای با بهره گرفتن از منابع اطاعات کتابخانه ای با بهره گرفتن از منابع اطلاتی کتابخانه ملی و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و دانشگاه آزاد واحد گرمسار و همچنین سازمان مدارک و اطلاعات علمی ایران اطلاعات لازم پیرامون سابقه موضوع جمع آوری گردید .
در بخش میدانی پژوهش گردآوری داده ها از طریق پرشنامه محقق ساخته استفاده شده است.
شیوه های آماری تحلیل اطلاعات
این پژوهش بیشتر حال توصیفی دارد تا تبیینی لذا در همین راستا از روش های آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده شده است.
فصل چهارم
مقدمه
همانگونه که قبلاً ذکر گردید، این مطالعه جهت بررسی نیازسنجی آموزشی کارکنان معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی به منظور ارائه برنامه آموزشی مورد نیاز تدوین شده است.
با توجه به آنچه در فصلهای قبلی اشاره شد و بر اساس مبانی نظری تحقیق، در این فصل نتایج و یافتههای تحقیق ارائه خواهد گردید. فصل یافتهها و نتایج تحقیق را میتوان نمایش مراحل قبلی و ثمره آنها دانست. جامعه آماری این مطالعه شامل کارکنان معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی
می باشد که پرسشنامه تحقیق در میان ۳۰۹ نفر از آنها توزیع شد و در نهایت تعداد ۲۸۷ آنها مورد قبول بوده و در تجزیه و تحلیل وارد شدند.
این پرسشنامه در دو بخش مشخصات فردی و پرسشهای اصلی پژوهش تهیه شده است.
بخش اول:مشخصات فردی
جدول شماره ۳ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس
فراوانی | درصد | فراوانی تجمعی | |
زن | ۱۹۹ | ۶۹.۳ | ۶۹.۳ |
مرد | ۸۸ | ۳۰.۷ | ۱۰۰ |
جمع | ۲۸۷ | ۱۰۰ |