“
۳-۱- نوع و روش پژوهش
این تحقیق برحسب هدف کاربردی وبراساس شیوه گردآوری داده ها ، توصیفی میدانی میباشد.به این دلیل کاربردی است که استفاده از نتایج طرح به تدوین یک برنامه استراتژیک برای شرکت گردشگری و تجاری بهده می شود وبه این دلیل توصیفی است که مطالعه وضعیت موجود شرکت نیز مدنظراست
روش تحقیق با توجه به ماهیت آن میدانی و کتابخانه ای میباشد.
۲-۳- جامعه آماری مورد بررسی
۳-۲-۱- جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان و کارشناسان شرکت تجاری-گردشگری بهده میباشد. کارشناسان نیز در این پژوهش به افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر گفته می شود که به نوعی با شرکت تجاری-گردشگری بهده به صورت مشاور در بخش های مختلف شرکت همکاری دارند و میتوانند در مورد شرکت تجاری-گردشگری بهده اظهار نظر نمایند.با توجه به تعداد این افراد در حدود ۴۰ نفر میباشند.
۳-۲-۲- حجم نمونه
با توجه به محدود بودن جامعه آماری تمام افراد به عنوان نمونه در نظر گرفته میشوند.
۳-۲-۳- واحد تحلیل
واحد تحلیل ،واحدی است که اطلاعات جمع آوری وخصوصیات آن توضیح داده می شود (دواس ،۱۳۷۶: ۴۱( براین مبنا واحدتحلیل حاضرراکلیه مدیران،کارکنان و کارشناسان شاغل در شرکت میباشند.
۳-۲-۴- شیوه نمونه گیری
درپژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع پژوهش وجامعه آماری مورد مطالعه از روش سرشماری استفاده می شود و تمام جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است.
۳-۴-روش وابزارگردآوری اطلاعات
جهت گردآوری اطلاعات ازدوروش کتابخانه ای ومیدانی استفاده می شود جهت تدوین مبانی نظری و پیشینه تحقیق ازروش کتابخانه ای وجهت گردآوری داده ها ازجامعه آماری با بهره گرفتن از پرسشنامه ازروش میدانی استفاده می شود.
برای اندازه گیری شاخص های تحقیق ، جمع آوری داده ها واطلاعات لازم ازپرسشنامه استفاده شد، سوالات با عنایت به اهداف تحقیق وماهیت موضوعی پژوهش حاضر به شکل پنج گزینه ای وبسته ودرسطوح اندازه گیری رتبه ای طراحی شده است.
۳-۵روش های تحلیل
روش تجزیه و تحلیل داده ها فراوانی و درصد است که به صورت نمودارهای ستونی نمایش داده شده اند. نمودارهای ارائه شده با بهره گرفتن از برنامه نرم افزاری EXCEL ترسیم شده اند. با بهره گرفتن از اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه و مشاهده و با توجه به روش های تحلیل آماری به کار گرفته شده، اطلاعات و داده های مذکور نهایتاً در قالب جداول تحلیل SWOT برای هر بخش اعم از بازاریابی، خدمات، عمرانی و اداری و مالی مورد مطالعه دقیق قرار گرفته تا به سؤالات این پژوهش از طریق فرایند برنامه ریزی استراتژیک پاسخ داده شود. به طور کلی این فرایند شامل چهار قسمت زیر می شود.
-
- بیانیه ی رسالت و ارزشهای محوری شرکت تجاری گردشگری بهده با توجه به شناخت نقاط ضعف، قوت و تهدیدها، فرصتها
-
- تحلیل فرصتها, تهدیدها, قوتها و ضعفها (SWOT) برای هر بخش اعم از بازاریابی، خدمات، عمرانی و اداری و مالی
-
- اهداف بلند مدت هر بخش اعم از بازاریابی، خدمات، عمرانی و اداری و مالی
- استراتژیهای تدوین شده از SWOT برای هر هدف و اهداف کمی مربوط به هر استراتژی برای بخشهای مذکور.
برای انتخاب استراتژیها و اهداف جلسات متعددی با مسئولین و مدیران بخش مربوطه برگزار شده و نتایج مربوطه بر اساس نظرات ایشان و با توجه به جداول SWOT مختص به هر بخش تنظیم شده است.
فصل چهارم
نتایج
۱۰: بررسی و تجزیه و تحلیل :
در این بخش ابتدا ویژگیهای دموگرافیک نمونه آماری مورد بررسی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و سپس عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر لنگه ارزیابی و در راستای ارائه استراتژیهای اثربخش نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت ها و تهدیدات محیطی مورد بررسی و تحلیل واقع می شود.
۱۰-۱: ویژگیهای فردی و سازمانی
۱۰-۱-۱: جنسیت
از تعداد ۵۰ نفر افراد مورد بررسی، ۲۳ نفر(۴۶%) زن و ۲۷ نفر(۵۴%) مرد بودهاند (جدول و نمودار ۲).
جدول ۲٫ توزیع فراوانی جنس
جنس فراوانی درصد پاسخگو زن ۲۳ ۴۶% مرد ۲۷ ۵۴% جمع ۵۰ بیپاسخ جمع ۵۰
نمودار۳٫ درصد فراوانی جنس
۱۰-۱-۲: سن
از بین ۵۰ نفر، سن ۱۲ نفر(۲۴%) ۳۰ سال و کمتر، ۳۶ نفر(۷۲%) ۳۱ تا ۴۰ سال و ۲ نفر(۴%) ۴۱ سال و بیشتر بوده است (جدول و نمودار ۳).
جدول ۳٫ توزیع فراوانی سن
سن فراوانی درصد پاسخگو ۳۰ سال و کمتر ۱۲ ۲۴% ۳۱ تا ۴۰ سال ۳۶ ۷۲% ۴۱ سال و بیشتر ۲ ۴% جمع ۵۰ بیپاسخ جمع ۵۰
نمودار۴٫ درصد فراوانی سن
۱۰-۱-۳: وضعیت تأهل
از تعداد ۵۰نفر، ۴۱ نفر(۸۲%) متأهل و ۹ نفر(۱۸%) مجرد بودهاند (جدول و نمودار۴).
جدول ۴٫ توزیع فراوانی وضعیت تأهل
وضعیت تأهل فراوانی درصد پاسخگو متأهل ۴۱ ۸۲% مجرد ۹ ۱۸% جمع ۵۰ بیپاسخ جمع ۵۰
نمودار ۵٫ درصد فراوانی وضعیت تأهل
۱۰-۱-۴: تحصیلات
از بین ۵۰ نفر، ۱۲ نفر(۲۴%) فوق دیپلم، ۲۱ نفر(۴۲%) لیسانس، ۱۶ نفر(۳۲%) فوق لیسانس و ۱ نفر(۲%) دکتری بودهاند (جدول و نمودار۵).
جدول ۵٫ توزیع فراوانی تحصیلات
تحصیلات فراوانی درصد فوق دیپلم ۱۲ ۲۴% پاسخگو لیسانس ۲۱ ۴۲% فوق لیسانس ۱۶ ۳۲% دکتری ۱ ۲% جمع ۵۰ بیپاسخ جمع ۵۰
نمودار۶٫ درصد فراوانی تحصیلات
۱۰-۱-۵: وضعیت استخدامی
از تعداد ۵۰نفر، ۱۹ نفر(۳۸%) رسمی و ۳۱ نفر/۶۲%) قراردادی و پیمانی بودهاند (جدول و نمودار ۶).
جدول ۶ . توزیع فراوانی وضعیت استخدامی
وضعیت استخدامی فراوانی درصد پاسخگو رسمی ۱۹ ۳۸% پیمانی ۳۱ ۶۲% جمع ۵۰ بیپاسخ جمع ۵۰
نمودار ۷٫ درصد فراوانی وضعیت استخدامی
۱۰-۱-۶: سابقه خدمت
از بین ۵۰ نفر مورد بررسی، ۴۸ نفر سابقه خدمت خود را مشخص نموده که سابقه کار۳۹ نفر(۷۸%) ۱ تا ۵ سال، ۹ نفر(۱۸%) ۶ تا ۱۰ سال و هیچکدام دارای سابقه ۱۱ تا ۱۵ سال نبوده است (جدول و نمودار ۷).
“