برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه به تعداد ۳۰ نفر از افراد جامعه آماری داده شده است و ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه گردید:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
= (n/n-1) (1- ∑sj2/s2)
که در آن:
n= تعداد سوالات پرسشنامه
sj2= واریانس سوال
s2= واریانس کل تست می باشد.
به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه ها،قبل از توزیع نهایی آن ۳۰ عدد از پرسشنامه ها بین صاحب نظران و کارشناسان صنعت مذکور توزیع گردید که در نهایت به کمک نرم افزار SPSS مقدار آلفای کرونباخ برای متغیر مستقل اول (تبلیغات بازرگانی)، مقدار « ۴/۹۷»، برای متغیر مستقل دوم (فعالیت های پیشبرد فروش)، مقدار «۹۵» و برای متغیر وابسته (ارزش ویژه برند)، مقدار «۶/۹۲» محاسبه گردید. بنابراین می توان گفت که پرسشنامه ی فوق از اعتبار کافی برخوردار می باشند. بدین معنی که پاسخ های داده شده ناشی از شانس و تصادف نبوده بلکه به خاطر اثر متغیری می باشد که مورد آزمون قرار گرفته است. پایایی پرسش های مطرح شده برای اندازه گیری هر متغیر با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ در جدل شماره ی ۳-۳ نشان داده شده است:
جدول شماره ۳-۲) درصدآلفای کرونباخ
نام متغیر ها | درصد آلفای کرونباخ |
متغیر وابسته: ارزش ویژه برند | ۶/۹۲ درصد |
ابعاد ارزش ویژه برند | |
آگاهی از برند کیفیت ادراک شده تداعی های برند وفاداری به برند |
۵/۸۴ درصد |
۸۵ درصد | |
۶/۷۶ درصد | |
۷/۹۳ درصد | |
متغیر مستقل اول: تبلیغات بازرگانی | ۴/۹۷ درصد |
متغیر مستقل دوم: فعالیت های پیشبرد فروش | ۹۵ درصد |
۳-۹) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
در پژوهش حاضر به دو روش توصیفی[۶۷] و استنباطی[۶۸] به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده پرداخته شده است. در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه های آماری نظیر فراوانی[۶۹]، میانگین[۷۰]، انحراف استاندارد[۷۱]و ضریب تغییرات[۷۲] به تحلیل و توصیف ویژگی های جامعه پرداخته ایم. در سطح استنباطی هم به منظور آزمون فرضیه هابه منظور تعیین تاثیر تبلیغات بازرگانی و فعالیت های پیشبرد فروش بر ارزش ویژه برند شرکت لوازم خانگی پارس خزر، از روش آماری تحلیل رگرسیون، استفاده شده است. در پژوهش حاضر از نرم افزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است (نگهبان، ۱۳۸۲، ص۱۷۷).