آماره ها و ضرایب معناداری
۱۹۴/۳Chi-square =
۱۵۲/۰= Cramer’s v
۲۰۲/۰Sig =
بررسی رابطه بین تعداد فرزندان و وضعیّت اشتغال فارغالتّحصیلان نشانگر عدم وجود رابطه معنیدار میباشد. از آنجا که سطح معناداری آن از ۰۵/۰ بیشتر است؛ میتوان گفت که بین دو متغیّر تعداد فرزند در قید حیات و وضعیّت اشتغال رابطه معنیداری وجود ندارد. بنابراین فرضیهی تحقیق مبنی بر اینکه رابطه معکوس و معنیداری بین وضعیّت اشتغال زنان و باروری آنها وجود دارد تأیید نمیگردد. امروزه، صنعت و شهرنشینی به زنان این فرصت را داده است که در خارج از خانه به اشتغال بپردازند. گسترده شدن امکانات رفاهی مانند مهدکودکها امکان نگهداری از فرزند را برای زنان متأهّل فراهم کرده است در نتیجه امکان مشارکت بیشتر زنان را در بازار کار فراهم کرده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۴) تجزیه و تحلیل چند متغیّره
همانگونه که پیشتر در فصل روش شناسی بیان شد، در صورتی که متغیّر وابسته از نوع اسمی دو وجهی باشد، برای بررسی تأثیر همزمان متغیّرهای مستقل بر متغیّر وابسته باید از تکنیک رگرسیون لجستیک استفاده کرد..
به منظور رسیدن به هدف نهایی تحقیق که بررسی عوامل جمعیّتی و اجتماعی مؤثّر بر اشتغال فارغالتّحصیلان آموزش عالی استان کردستان میباشد، به تحلیل رابطه بین متغیّرهای تحقیق در قالب دو مدل؛ “مدل ۱ ” و “مدل ۲” پرداختیم.
مدل ۱، در بردارندهی متغیّرهای جمعیّتی شامل جنس، سن، وضعیّت زناشویی، داشتن فرزند، تعداد فرزندان، مهاجرت طول عمر و مهاجرت اخیر میشود. مدل ۲، در بردارندهی متغیّرهای جمعیّتی و اجتماعی است، متغیّرهای اجتماعی شامل سطح تحصیلات و رشته تحصیلی میشود. تحلیلهای چند متغیّره در چهار مرحله انجام شد. در مرحلهی اوّل، تحلیل رگرسیون برای کلّ جمعیّت (مردان و زنان) انجام شد. در مرحلهی دوّم برای جمعیّت مردان، در مرحلهی سوّم برای جمعیّت زنان بدون در نظر گرفتن متغیّرهای مربوط به باروری (داشتن فرزند و تعداد فرزندان) و در مرحلهی چهارم برای جمعیّت زنان با در نظر گرفتن متغیّرهای مربوط به باروری (داشتن فرزند و تعداد فرزندان).
۴-۴-۱) برآورد احتمال عدم اشتغال فارغالتّحصیلان۳۴-۲۴ ساله آموزش عالی استان کردستان
جدول ۴-۲۴، احتمال عدم اشتغال فارغالتّحصیلان آموزش عالی استان کردستان را در کلّ نمونه (مرد و زن) نشان میدهد. در مدل ۱، همانطور که میبینید، متغیّرهای جمعیّتی (جنس، سن، وضعیّت زناشویی، مهاجرت طول عمر و مهاجرت اخیر) وارد شدهاند. متغیر جنس، سن، و یکی از سطوح مربوط به متغیّر وضعیّت زناشویی در ارتباط با متغیّر وابسته از نظر آماری معنیدار شدهاند. همانگونه که مشاهده میشود، احتمال یا شانس بیکاری زنان حدود ۱۷/۲ برابر بیشتر از مردان است به عبارتی شانس یا احتمال اشتغال مردان نسبت به زنان ۱۷/۲ برابر بیشتر است. همچنین احتمال بیکاری افراد ۳۴-۳۰ ساله حدود ۸۰ درصد کمتر از افراد ۲۹-۲۴ است. به عبارتی، احتمال اشتغال طبقهی دوّم (۳۴-۳۰) نسبت به طبقهی مرجع (۲۹-۲۴) نزدیک به ۸۰ درصد بیشتر است. به لحاظ وضعیّت زناشویی، احتمال بیکاری افراد هرگز ازدواج نکرده ۹/۳ برابر بیشتر از افراد دارای همسر است. به عبارت دیگر، فارغالتّحصیلان دارای همسر احتمال اشتغال بیشتری نسبت به فارغالتّحصیلان هرگز ازدواج نکرده دارند. مقدار آمارهی Nagelkerke R squar نشان میدهد که بهطور کلّی متغیّرهای مدل ۱، ۴/۳۲ درصد از تغییرات متغیّر وابسته را پیشبینی میکند.
در مدل ۲، متغیّرهای اجتماعی (سطح تحصیلات و رشته تحصیلی) نیز وارد تحلیل شدهاند. نتایج این مدل حاکی از آن است که متغیّر جنس، سن و یکی از سطوح مربوط به متغیّر وضعیّت زناشویی و بعضی از سطوح رشته تحصیلی در ارتباط با متغیّر وابسته از نظر آماری معنیدار شدهاند . همانگونه که مشاهده میشود، احتمال یا شانس بیکاری زنان حدود ۸۱/۲ برابر بیشتر از مردان است به عبارتی شانس یا احتمال اشتغال مردان نسبت به زنان ۸۱/۲ برابر بیشتر است. همچنین افراد ۳۴-۳۰ ساله احتمال بیکاری آنان نسبت به افراد ۲۹-۲۴ ساله، حدود، ۷۹ درصد کمتر است. به عبارتی، احتمال اشتغال طبقهی دوّم (۳۴-۳۰ ساله) نسبت به طبقهی مرجع (۲۹-۲۴ ساله) حدود ۷۹ درصد بیشتر است. به لحاظ وضعیّت زناشویی، افراد هرگز ازدواج نکرده ۸۳/۳ برابر احتمال بیکاری آنان نسبت به افراد دارای همسر بیشتر است. به عبارت دیگر فارغالتّحصیلان دارای همسر احتمال اشتغال بیشتری نسبت به فارغالتّحصیلان هرگز ازدواج نکرده دارند. همچنین افراد فارغالتّحصیل در رشته علوم انسانی و هنر نزدیک ۱/۳ برابر، علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق، ۱/۵ برابر، علوم، ریاضیات و محاسبات حدود ۴ برابر و افراد فارغالتّحصیل مهندسی، تولید و ساخت نزدیک ۲/۴ برابر احتمال بیکاری آنها نسبت به فارغالتّحصیلان طبقهی مرجع (علوم تربیتی) بیشتر است. به عبارتی، احتمال اشتغال فارغالتّحصیلان رشته علوم تربیتی نسبت به فارغالتّحصیلان رشته های علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق، علوم، ریاضیات و محاسبات و فارغالتّحصیلان رشته مهندسی، تولید و ساخت، بیشتر است.
جدول (۴- ۲۴) برآورد احتمال عدم اشتغال فارغالتّحصیلان ۳۴-۲۴ سالهی آموزش عالی استان کردستان با بهره گرفتن از مدل رگرسیون لجستیک
متغیّرهای مستقل
مدل ۱
مدل ۲
B
EX(B)
Sig
B
EX(B)
Sig
جنس
مرد (مرجع)
زن
۷۷۸/۰
۱۷۸/۲
**
۰۳۳/۱
۸۱۱/۲
**