هنر
۱۸
۱۸
ساختمان مرکزی
۳۴۵
-
جمع
۵۴۶
۲۹۹
۳-۵) تعیین حجم نمونه
انتخاب حجم نمونه در طرحریزی یک تحقیق، از آنجا که نشان دهنده واقعیتهای جامعه است و از آن تبعیت می کند، از موضوعهای کلیدی بررسی است. انجام هر تحقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت به طور «سرشماری»[۷۶] وجود ندارد، لذا محققان با توجه به چنین واقعیتی درصدد بر میآیند که از طریق «نمونه گیری»[۷۷]اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل داده های جمعآوری شده پیرامون نمونه، به دست آورند و در نهایت از طریق «تعمیم»[۷۸]این اطلاعاترا به جامعه اصلی منتسب نمایند.حجم نمونه به عنوان یک عامل، بر روی خطای متوسط تأثیر می گذارد و از همین روست که درست بودن آن سبب بالا رفتن گویایی نمونه می شود. افزون بر این، صحت و دقت نمونه گیری موجب کاهش هزینه مشاهدات و صرفهجویی انجام بررسی میگردد(خاکی، ۱۳۸۶).ما در این پژوهش با بهره گرفتن از فرمول کوکران برای اندازه گیری حجم نمونه هر سه جامعه استفاده می کنیم
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرمول مناسب برای تعداد نمونه (n) عبارت از رابطه (۳-۱) است:
رابطه (۳-۱):
تعداد کل کارکنان ستادی و پشتیبانی دانشگاه شاهد؛
تعداد کل اعضاء هیئت علمی دانشگاه؛
تعداد کل دانشجویان دانشگاه شاهد؛
pاحتمال داشتن صفت مورد نظر؛
q:عدم احتمال صفت مورد نظر؛
درصد احتمال خطا که برای جامعه بالاتر از۱۲۰نفر در سطح ۵/ . برابر ۹۶/۱است؛
درجه خطا.
با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری، حجم نمونه آماری تعیین شد که بر این اساس تعداد نمونه آماری برای سه جامعه آماری به شرح ذیل است:
حجم نمونه
به این شکل تعداد حجم نمونه برای هرکدام از جوامع به شرح ذیل بدست آمد:کارمندان برابر با ۱۵۹نفر، اعضائ هیئت علمی برابر با۱۶۹نفر و تعداددانشجویان برابر با ۳۶۰نفر.
۳-۶) روش نمونه گیری
نمونه گیری طبقه ای وقتی به کار می رود که جامعه ی آماری دارای ساخت همگن و متجانس(homogen) نبوده و از اجزاء گوناگون (heterogen )تشکیل شده باشد.در چنین مواردی جامعه می بایست به طبقاتی تقسیم شود که هریک از آنها دارای ساخت متجانسی باشند وسپس از هر طبقه(به صورت یک جامعه ی آماری خاص)یک نمونه گرفت. نمونه گیری طبقه ای دارای انواع متناسب(pproportional) و نامتناسب ((non proportional می باشد در نمونه گیری طبقه ای متناسب تعداد نمونه در هر طبقه به اندازه ی نسبت آن طبقه،در کل جامعه آماری است.(رفیع پور،۱۳۶۰).
تعداد افراد نمونه بر اساس نمونه گیری طبقه ای متناسب در جدول۳-۳ و ۳-۴ آورده شده است.
جدول۳-۳ : حجم نمونه دانشجویان دانشکده های دانشگاه شاهد