۴-۱۱٫(۱۳۷۵-۱۳۷۴)اولین دوره کاری:معلم ِ تازه کار……………………………………………………….۱۹۱
۴-۱۲٫(۱۳۷۹- ۱۳۷۵)دومین دوره کاری: دوران افول در معلمی………………………………………..۱۹۳
۴-۱۳٫(۱۳۸۳-۱۳۷۹)سومین دوره کاری :مادرِمعلمِ مهربان………………………………………………..۱۹۶
۴-۱۳-۱٫زنِ خانه دار و مادرِمعلم…………………………………………………………..۲۰۱
۴-۱۳-۲٫تاثیر گفتمان مردسالاری بر شکل گیری هویت معلم……………………۲۰۴
۴-۱۳-۳٫فرهنگ سکوت:پیامد گفتمان های اسلامی سازی،معلم به مثابه ماشین آموزش و مردسالاری…………………………………………………………………………..۲۱۴
۴-۱۳۸۸٫۱۴-۱۳۸۳چهارمین دوره کاری :پیوند بین نظر و عمل،ورود به عرصه پژوهش………..۲۲۲
۴-۱۴-۱٫ پیوند بین نظر و عمل…………………………………………………۲۲۲
۴-۱۴-۲٫ورود به عرصه پژوهش……………………………………………….۲۲۵
۴-۱۵٫ ۱۳۸۸ تا کنون:اعتماد به نفس،نگاه ِتأملی و فکورانه به پدیده های تربیتی،رشد تفکر انتقادی………..۲۲۵
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها…………………………………………………………………..۲۳۰
۵-۱٫ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..۲۳۱
۵-۲. پاسخ به پرسشهای پژوهش…………………………………………………………………………………۲۳۲
۵-۲-۱٫ پرسش اول :……………………………………………………………………………………….۲۳۲
۵-۲-۲٫ پرسش دوم :………………………………………………………………………………………۲۴۱
۵-۲-۳٫ پرسش سوم :………………………………………………………………………………………۲۶۱
۵-۳٫ نتایج فرعی : تاثیر مهم پژوهش بر شکل گیری هویت حرفه ای پژهشگر…………………….۲۶۶
۵-۴٫ محدودیت ها………………………………………………………………………………………………………۲۷۰
۵-۵٫ پیشنهادها:…………………………………………………………………………………………………………..۲۷۲
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………..۲۷۳
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………….۲۸۰
پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………………..۲۸۸
پیوست الف : (جمع آوری داده ها)……………………………………………………………………۲۹۰
پیوست ب: (پیش نویس مصاحبه روایی تاریخچه زندگی معلمان)………………………..۲۹۷
پیوست ج: (فرم رضایت آگاهانه)………………………………………………………………………۳۰۱
پیوست د:(سوالات مصاحبه )……………………………………………………………………………۳۰۳
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول۱٫ مرور مطالعات مربوط به شکل گیری هویت حرفه ای معلمان………………………………..۲۶
جدول ۲٫ بررسی مطالعات درباره ویژگیهای هویت حرفه ای……………………………………………..۲۸
جدول ۳٫ بررسی مطالعات در باب داستانهایی که معرف هویت حرفه ای هستند…………………..۳۰
جدول ۱٫۴مثالی از ثبت اتفاقی خودمشاهده گری من……………………………………………………….۱۶۷
فهرست تصاویر و نمودارها
عنوان صفحه
شکل۱٫۲دیدگاه اجتماعی یادگیری در عمل…………………………………………………………………….. ۶۰
شکل۱٫۳نمایی از منزل پدری……………………………………………………………………………………..۹۰
شکل ۲٫۳ خلاصه طرح پژوهش……………………………………………………………………………….۱۰۸
شکل۱٫۵ مدل تعاملی شکل گیری هویت حرفه ای…………………………………………………………..۲۳۳
شکل۲٫۵ مدل تعاملی هویت حرفه ای تایتلر و همکاران(۲۰۰۸)………………………………………..۲۳۳
شکل۳٫۵ مدل تعاملی هویت حرفه ای موریسون(۲۰۱۲)…………………………………………………..۲۳۴
نمودار۱٫نمودار روابط خویشاوندی………………………………………………………………………………….۸۹
نمودار۲٫نمودار فرهنگی………………………………………………………………………………………………….۹۲
فصل نخست: کلیات پژوهش
هیچ معلمی، بزرگ متولد نمی شود بلکه اینگونه ساخته می شود. معلمان تازه کار معلمان فاضل و تربیت یافته خواهند شد و معلمان ماهر، معلمانی بزرگ می شوند. این امر تنها با تفکر عمیق درباره تدریس شان و یافتن راههایی برای بهبود آن میسر می شود(آرتزت[۱]، ۲۰۰۲).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱-۱٫مقدمه
موضوع هویت در رشته های مختلف علوم اجتماعی مورد توجه بسیاری طی دهه های اخیر قرار گرفته است(کالهون[۲]،۱۹۹۴؛ کانلی و کلندینین۱۹۹۹[۳]،اسفارد و پروساک،[۴]۲۰۰۵ ).حوزه هایی چون جمعیت و ارتباطات و جنبش های آکادمیک و سیاسی با تغییرات جهانی در ابعاد مختلف سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی روبرو شده اند.این تغییرات بر ساخت اجتماعی،اقتصادی و جنسیتی هویت نیز تاثیر گذاشته اند.
تعلیم و تربیت نیز از این جریان رشد و توسعه مستثنی نبوده و طی ۱۵ سال اخیر در سیاست های آموزشی بسیاری از کشورها اصلاحاتی صورت گرفته(دی[۵]،۲۰۰۲،فیش من[۶] ،۲۰۰۲،هامرسلی ۲۰۰۲،لیندبلید و پوپ کوئیتز ۲۰۰۴به نقل از سراید[۷] ،۲۰۰۷) و چالش هایی در زمینه هویت حرفه ای معلمان پدید آمده است (دی،۲۰۰۲).پیش از آن، سیاست گذاران حوزه تعلیم و تربیت در قرن بیستم بدنبال مبنایی معرفتی[۸] برای مدیریت برنامه درسی و تدریس بودند. این نوع دانش قادر به تبیین پیچیدگی های تدریس و تصمیم گیری درباره آن نبود.پژوهشگران نیز به طور معمول به تولید دانش برای مسئولان اداری و کارشناسان و متخصصان بیرونی می پرداختند.آنها نیز از این دانش در طراحی برنامه درسی،متون و کتب درسی،راهنمای معلمان و تعیین قواعدی برای تدریس استفاده می کردند.تصور نظریه قطره چکانی دانش[۹] این بود که معلمان می توانند آنچه را که نیاز به دانستنش دارند ،از این ابزارها و با تبعیت از کتابهای راهنمای معلم و رویه ها و دستورالعمل های طراحی شده،بدست آورند."پنج قانون برای مدیریت کلاس بی نقص”[۱۰] یا “هفت گام تا درسی ایده آل[۱۱]” را می توان نمونه ای از نظریه قطره چکانی دانش برای معلمان دانست(دارلینگ-همند[۱۲]،۱۹۹۶).