- فرهنگ اربابرجوع: به نظر کارشناسان و مدیران ارشد راهور، یکی از عوامل مهم تأثیرگذاری به کیفیت رفتاری کارکنان راهور، فرهنگ اربابرجوع میباشد. عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر کیفیت رفتاری میتوان، به عدم تحمل اربابرجوع در اجرای فرآیندهای قانونی، تلاش برای پارتی بازی و اعمال نفوذ، عدم رعایت حق دیگران و … میباشد که کارکنان راهور با آن مواجه هستند. در چنین محیط فرهنگی، کارکنان راهور در برقراری روابط صمیمانه به علت عدم ظرفیت لازم از طرف برخی از اربابرجوعها مترصدند. زیرا برقراری روابـط صمیمانه با آنان انتظارات غیرقانونی و سوءاستفاده از حسن نیت کارکنان را در پی دارد. لذا کیفیت رفتاری کارکنان راهـور در ارائه خدمات ترافیکی عمدتاَ مبتنی بر وظیفهمداری و رابطه رسمی با اربابرجوع میباشد. اصلاح فرهنگ اربابرجوع نیاز به کار فرهنگی توسط دستگاههای مسئول با همکاری شهروندان دارد، فراتر از توان پلیس راهنمایی است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- حجم کار: افزایش تعداد رانندهها و وسائط نقلیه، علاوه بر افزایش حجم کار، انتظارات شهروندان را از راهور در ارائه خدمات راهنمایی سریع، دقیق، در دسترس و راحت، بیشتر نموده است. این در حالیست که کارکنان، تجهیزات و مقدورات پلیس راهنمایی به نسبت نیاز جامعه افزایش نیافته است. بنابراین حجم کاری ارجاعی به کارکنان ممکن است روز به روز بیشتر شود. این فشار کاری وارده به آنان به انضمام آلودگی هوا ، آلودگی صوتی در عرصه خدمات راهور و … بر آستانه تحمل آنان اثر گذاشته و موجب آن شده که علیرغم تمایل کارکنان به برقراری روابط صمیمانه با اربابرجوع، فرصت لازم را نداشته باشند، تا با همه اربابرجوعها خوشوبش نمایند و روابط صمیمانه برقرار نمایند.
- معیشت کارکنان: کارکنان راهور با توجه به مشغله کاری، کار مستمر و طاقتفرسا نباید، دغدغه معیشتی داشته باشند. یقیناً کارکنانی که مشکلات معیشتی و رفاهی نداشته باشند، کیفیت رفتاری بهتری با اربابرجوع خواهند داشت.
جمعبندی بُعد “رفتاری“
با توجه به نتیجه این تحقیق با روش تحلیل عاملی تأییدی، نظر خبرگان سازمانی راهور، نتیجه مصاحبه با مدیران ارشد راهور و نتایج ابعاد مدلها و تحقیقات گفتهشده فوق میتوان گفت بُعد “رفتاری"، یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است. در این بُعد مؤلفه های “تلاش کارکنان راهور برای حل مشکل اربابرجوع و مساعدت همیشگی به اربابرجوع” بیش از سایر مؤلفه ها مورد تأیید قرار گرفت. همچنین توجه به متعادلسازی کنترلهای سازمانی، آموزش کارکنان، آموزش و ارتقاء فرهنگی و اصلاح رفتاری اربابرجوع، مسائل معیشتی کارکنان و متناسبسازی حجم کاری و کارکنان راهور در کنار مؤلفه های کیفیت مورد تأکید مدیران ارشد مصاحبهشونده میباشد.
۵- بُعد پاسخگویی به شهروندان
پاسخگویی به شهروندان عبارتند از: پیش بینی نیازهای خدماتی شهروندان، دریافت انتظارات شهروندان درباره خدمات، پذیرش مسئولیت اعمال خود، اشتیاق پاسخگویی به شهروندان، راستگویی به شهروندان، رسیدگی به شکایات شهروندان، برآورده نمودن نظرات شهروندان، تمایل کارکنان راهور برای ارائه خدمات فوری راهنمایی و رانندگی به شهروندان و کمک سریع به آنان میباشد. نتیجه تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که بُعد “پاسخگویی به شهروندان” یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است.
الف) مقایسه یافتههای تحقیق با ادبیات موضوع در بُعد “پاسخگویی به شهروندان“
در مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات پیشین میتوان گفت؛ در بُعد “پاسخگویی به شهروندان” با مدلهای کیفیت خدمات و تحقیقات گذشته در ادبیات تحقیق بهشرح زیر هماهنگی دارد.
پاسخگویی به معنای آن است که همه افسران موظفند که بدون فریب یا حیله و نیرنگ، صادقانه اقدامات و تصمیم گیریهای خود را توضیح دهند(INTERNATIONAL ASSOCIATION of CHIEFS of POLICE ,1998)
کیفیت خدمات بر اساس شاخص پنج بعدی اصلاحشده کیفیت خدمات سروکوئال پاراساسورامان (۱۹۹۱)، شامل پنج بعُد؛ جنبه ظاهری، قابلیت اعتماد، پاسخگو بودن، اطمینان دادن، همدلی داشتن میباشد. مشتریان از این پنج بعُد برای قضاوت درباره کیفیت خدمات استفاده می کنند (فیتزسیمونز و موناجی، ۲۰۰۱).
ارزشهایی که در جایزه ملی کیفیت مالکم بالدریج در نظر گرفته شده اند، ۱۰ معیار است که دو معیار آن، معیار پاسخگویی در اسرع وقت و احساس مسئولیت مشترک است (Evan & Lindsay, 2002, 115 ).
پاسخگویی Res-qual مجموعه ای از روابط اجتماعی است که بر اساس آن شخص، برای توضیح و توجیه رفتار خود با دیگران و سایرین احساس تعهد می کند. بهعبارت دیگر فرد اجبار و اصرار دارد، به توضیح و توجیه روابط خود با سایر افراد بپردازد. پاسخگویی یکی از راههای ایجاد اعتماد عمومی است (Alvani & Danaeefard, 2001) .
نتایج تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق با مستندات سازمانی مطرحشده در ادبیات تحقیق مثل طرح تکریم اربابرجوع و مدل تعالی سازمانی ناجا (طرح مدیریت کیفیت نیروی انتظامی) مؤلفه های رفتاری آن شامل: دقتنظر، طرز برخورد، توجه به رعایت نوبت، حضور مستمر در پست خود، تسلط در پاسخگویی به اربابرجوع، رعایت ساعات کاری و همچنین تعیین جانشین برای انجام امور در زمان عدم حضور افسر مربوطه هماهنگ است (دفتر تحقیقات معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا، ۱۳۹۱).
ب) استنباط آماری داده ها در بُعد “پاسخگویی به شهروندان“
نتایج تجزیه و تحلیل شاخص های آماری داده های تحقیق )۳۲/۴=X و S=0/58 ( بیانگر آن است که شرکت کنندگان در این تحقیق بعٌد “پاسخگویی به شهروندان” را تا حد زیاد و خیلی زیاد جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند.
ج) تحلیل عاملی در بُعد “پاسخگویی به شهروندان“
نتیجه تجزیه و تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که بُعد “پاسخگویی به شهروندان” دارای ضریب بار عاملی ۸۵۰/. است. با توجه به اینکه ۰.۸۵۰> 5/0 است، لذا پاسخگویی به شهروندان جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور است. این بعُد از لحاظ کمیت بار عاملی در مقایسه با سایر ابعاد، در رتبه چهارم قرار دارد. بیشترین بار عاملی در بُعد پاسخگویی به شهروندان مربوط به مؤلفه “سرعت در ارائه خدمات راهور” با ضریب بار عاملی ۰.۸۳۸ و “پذیرش مسئولیت اعمال خود بدون پنهانکاری” با ضریب بار عاملی۰.۸۱۱ میباشد.
د) مصاحبه با مدیران ارشد راهور در بُعد “پاسخگویی به شهروندان“
نتایج مصاحبه با مدیران ارشد حاکیست که آنان بُعد پاسخگویی به شهروندان می تواند، یکی از ابعاد کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی باشد. در پلیس راهنمایی و رانندگی، علاوه بر پاسخگویی به شهروندان یا اربابرجوع (مشتری) رعایت قوانین و مقررات و پاسخگویی قانونی به سلسله مراتب و مراجع قانونی از اصول بنیادین و خدشهناپذیر میباشد. در واقع میتوان گفت اجرای قوانین و مقررات بر رضایت اربابرجوع اولویت دارد. در راستای پاسخگویی به شهروندان در راهور صندوق پیشنهادات، انتقادات و شکایات وجود دارد، علاوه بر آن سامانه تلفن ۱۹۷ نظارت همگانی بازرسی ناجا، واحد بازرسی در تشکیلات راهنمایی و رانندگی ضمن نظارت بر عملکرد یگانها و کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی، مرجعی قانونی برای رسیدگی به شکایات شهروندان علیه تخلفات و جرایم کارکنان محسوب میشوند. در کنار نظارت پلیس راهنمایی، واحد حفاظت و اطلاعات و عقیدتی و سیاسی نیز بهعنوان دستگاههای ناظر شکایات شهروندان را رسیدگی مینمایند، یا به پلیس راهنمایی و رانندگی گزارش و از آن طریق پیگیری می کنند. نتیجه بررسی شکایات و انتقادات به ذینفع اعلام میگردد.
جمعبندی بُعد “پاسخگویی به شهروندان“
با توجه به نتیجه این تحقیق با روش تحلیل عاملی تأییدی، نظر خبرگان سازمانی راهور، نتیجه مصاحبه با مدیران ارشد راهور و نتایج ابعاد مدلها و تحقیقات گفتهشده فوق میتوان گفت بُعد “پاسخگویی به شهروندان"، یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است. در این بعُد مؤلفه های، “سرعت در ارائه خدمات راهور و پذیرش مسئولیت اعمال خود بدون پنهانکاری” بیش از سایر مؤلفه ها مورد تأیید قرار گرفت.
۶- بُعد پاسخگویی قانونی
این بُعد پاسخگویی در سازمان راهور تأکید بر رعایت الزامات قانونی، آئیننامه، خطمشیهای سازمانی از سوی کارکنان راهور دارد. نتیجه تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که بُعد “پاسخگویی قانونی” یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است.
الف) مقایسه یافتههای تحقیق با ادبیات موضوع در بُعد “پاسخگویی قانونی“
در مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات پیشین میتوان گفت؛ در بُعد “پاسخگویی قانونی” با مدلهای کیفیت خدمات و تحقیقات گذشته در ادبیات تحقیق بهشرح زیر هماهنگی دارد.
معیارهای انجمن بین المللی رؤسای پلیس از قبیل: اطاعت از قوانین، مقررات و دستورات یعنی افسران نباید قوانین و آئیننامه، خطمشیهای سازمانی، یا روشها را نقض کنند. آنان میبایست تمام دستورات قانونی را رعایت کنند. باید درباره تمام اقداماتی که انجام می دهند، در سلسله مراتب فرماندهی به طور مستقیم پاسخگو باشند .(INTERNATIONAL ASSOCIATION of CHIEFS of POLICE ,1998)
صاحبنظران به طریق مختلفی پاسخگویی را تقسیم نمودند. برای نمونه رمزک در مدلی، پاسخگویی را به چهار نوع «سیاسی» ، «قانونی» ، «سازمانی» و «حرفهای» تقسیم بندی می کند (رفیعزاده و منوریان، ۱۳۸۸). پاسخگویی قانـونی؛ نیـازمند پذیـرش مقررات و اختیار بوروکراتیک است (تقی پورظهیر و صـفایی، ۱۳۸۸). پاسخگویی قانونی؛ شامل نظارتهای بیرونی بر عملکرد بوده و هدفش انطباق عملکرد با الزامات قانونی و قوانین اساسی است. اساس پاسخگویی قانونی بر روابط موکل/ وکیل نهاده شده است (فقیهی، ۱۳۸۰).
معیارهای مقام رهبری و فرماندهی کل قوا سیدعلی خامنهای نیروی انتظامی محبوبیت خود را باید در چه چیزی بهدست آورد؟ در قاطعیت بر اساس قانون و بر اساس همان چیزی که در مقررات از او طلب شده است؛ نه در ملاحظه کسی، ملاحظه جمعی، رعایت میل قشری یا گروهی، ابداً. اگر میعار، جامعه اسلامی و انقلابی است، حساسیت نیروی انتظامی باید متناسب با آن چیزی باشد که در این جامعه موردنظر است (سازمان عقیدتی و سیاسی ناجا، ۱۳۸۵، ۵۰).
همچنین نتایج این تحقیق در بُعد “پاسخگویی قانونی” با معیارهای مستندات سازمانی پلیس که در ادبیات این تحقیق به آن اشاره شده شامل: آئیننامه انضباطی، سامانه پلیس۱۱۰ و سامانه ۱۹۷ بازرسی، استانداردسازی الگوهای رفتاری کارکنان پلیس راهور، طرح تکریم اربابرجوع و طرح مدیریت کیفیت نیروی انتظامی (دفتر تحقیقات معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا، ۱۳۹۱) هماهنگ است.
ب) استنباط آماری داده ها در بُعد “پاسخگویی قانونی“
نتایج تجزیه و تحلیل شاخص های آماری داده های تحقیق )۵۲/۴=X و S=0/46 ( بیانگر آن است که شرکت کنندگان در این تحقیق بعٌد “پاسخگویی قانونی” را تا حد زیاد و خیلی زیاد جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند.
ج) تحلیل عاملی در بُعد “پاسخگویی قانونی“
نتایج تجزیه و تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که “پاسخگویی قانونی” دارای ضریب بار عاملی ۶۵۳/. است. با توجه به اینکه ۰.۶۵۳> 5/0 است، لذا قابل پاسخگویی قانونی جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور است. این بعُد از لحـاظ کمیت بار عاملی در مقـایسه با سایر ابعـاد، در رتبـه یازدهم قرار دارد. بیشترین بار عاملی در بُعد “پاسخگویی قانونی” مربوط به مؤلفه “عدم نقض قوانین و مقررات و روشهای سازمانی” توسط کارکنان راهور با ضریب بار عاملی ۰.۷۴۶ و “گزارش سریع تخلفات به سلسله مراتب” با ضریب بار عاملی ۰.۷۴۲ میباشد.
د) مصاحبه با مدیران ارشد راهور در بُعد “پاسخگویی قانونی“
نتایج حاصل از مصاحبه با مدیران ارشد حاکیست که پاسخگویی قانونی باید یکی از ابعاد کیفیت خدمات راهور باشد. آنان مؤلفه های بعُد پاسخگویی قانونی نیز تأیید نمودند. در راستای پاسخگویی قانـونی هماکنون گزارشهای نوبـهای، روزانه، هفـتگی، ماهـانه، فصلی و سالانه به سلسله مراتب فرماندهی در ناجا و گزارشهای ماهـانه و فصلی و سالانه به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال میگردد.
جمعبندی بُعد “پاسخگویی قانونی“
با توجه به نتیجه این تحقیق با روش تحلیل عاملی تأییدی، نظر خبرگان سازمانی راهور، نتیجه مصاحبه با مدیران ارشد راهور و نتایج ابعاد مدلها و تحقیقات گفتهشده فوق میتوان گفت؛ بُعد “پاسخگویی قانونی"، یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است. در این بُعد مؤلفه های “عدم نقض قوانین و مقررات و روشهای سازمانی توسط کارکنان راهور و گزارش سریع تخلفات به سلسله مراتب"، بیش از سایر مؤلفه ها مورد تأیید قرار گرفتند.
۷- بُعد موقعیت (دسترسی)
موقعیت یا دسترسی عبارتند از: قابلیت دستیابی به محل ارائه خدمات شامل: راحتی یافتن راههای روشن و واضح پیرامون محیط ارائه خدمات، نحوه ارتباط با مشتری و مطلع ساختن شهروندان درباره خدمات راهور به شیوهای که برای شهروندان قابل درک باشد. نتیجه تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که بُعد “موقعیت (دسترسی)” یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است.
الف) مقایسه یافتههای تحقیق با ادبیات موضوع در بُعد “موقعیت“
در مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات پیشین میتوان گفت؛ در بُعد “موقعیت (دسترسی)” با مدلهای کیفیت خدمات و تحقیقات گذشته در ادبیات تحقیق بهشرح زیر هماهنگی دارد.
لهتینن و لهتینن (این دو محقق)، در مدل خود سه بُعد برای کیفیت خدمات ارائه کرده اند که یکی از ابعاد کیفیت تعاملی است کیفیت تعاملی به تعاملات بین مشتریان و ارائهکنندگان خدمات اشاره دارد. تعاملات ممکن است به روشهای مختلفی روی دهد، مثلاً میتوان به صورت رودررو یا از طریق ابزارهای دوربرد نظیر؛ تلفن یا اینترنت تعامل برقرار کرد. تعامل به هر شکلی که باشد، سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که به صورت اثربخشی با مشتریانشان ارتباط برقرار می کنند (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ نقل از Harrison, 2000, 245). مدل کیفیت خدمات هیود فارمر دارای ابعادی از قبیل، موقعیت (مکان)، ارتباطات و… میباشد (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ به نقل از (Ghobadian, et at,1994, 53-54. همچنین در مدل پاراسورامان و دیگران و مدل گاروین، مدل استورات و والش، مدل گاستر، بُعد “دسترسی” یکی از ابعاد کیفیت خدمات میباشد.
ب) استنباط آماری داده ها در بُعد “موقعیت“
نتایج تجزیه و تحلیل شاخص های آماری داده های تحقیق )۳۷/۴=X و S=0/57 ( بیانگر آن است که شرکت کنندگان در این تحقیق بعٌد “موقعیت (دسترسی)” را تا حد زیاد و خیلی زیاد جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند.
ج) تحلیل عاملی در بُعد “موقعیت“
نتایج حاصل از تحلیل عاملی حاکیست که بُعد “موقعیت” دارای ضریب بار عاملی ۶۶۰/. است. با توجه به اینکه ۰.۶۶۰> 5/0 است، لذا موقعیت جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور است. این بعُد از لحاظ کمیت بار عاملی در مقایسه با سایر ابعاد، در رتبه دهم قرار دارد. بیشترین بار عاملی در بُعد “موقعیت” مربوط به مؤلفه “تعامل پست الکترونیکی شهروندان” برای دریافت خدمات راهور با ضریب بار عاملی ۰.۷۸۶ و “دریافت خدمات از طریق اداره پست” با ضریب بار عاملی ۰.۷۶۶ میباشد.
د) مصاحبه با مدیران ارشد راهور در بُعد “موقعیت“