- اسفندیاری و همکاران(۲۰۰۹):
با بهره گرفتن از اختلاف توابع پاسخ فرکانسی جابجایی، سرعت یا شتاب سازه آسیب دیده و مدل تحلیلی و به کارگیری روش حداقل مربعات، ماتریس جرم و سختی سازه آسیب دیده را (با در نظر گرفتن ضرایب میرایی مودال) به روز نمایی شده اند. کیفیت نتایج به پارامترهایی مانند موقعیت و نوع سنسور و تحریک، خطاهای اندازه گیری، نقاط فرکانسی مورد استفاده و تابع وزن بستگی دارد. در این مقاله، تابع انتقال در حالت آسیب دیده به صورت تابع دو جملهای در فضای مودال با بهره گرفتن از شکلهای مودی مدل تحلیلی تقریب زده شده است. معادلات در فرکانسهای بالا به دلیل برخورداری از رفتار محلی سازه اطلاعات بیشتری در ارتباط با آسیب را دارا هستند، به همین دلیل استفاده از توابع فرکانسی سرعت و شتاب موجب حاکم شدن معادلات با مرتبه فرکانس بالاتر می شود. فرایند بهروز رسانی با حذف محدودههای فرکانسی کم حساسیت و صرف نظر از تابع وزن در صورت بهروز رسانی همزمان ماتریسهای جرم و سختی و استفاده از معکوس نرم دوم ماتریسها برای وزندار کردن آنها در صورت شناسایی جداگانه ماتریسهای جرم و سختی (جهت افزایش مشارکت معادلات فرکانس بالا) انجام گرفته است ]۳۸[.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
.
- فصل دوم
مبانی روش شناسایی
- مقدمه:
هدف از این تحقیق، بررسی عملکرد روش شناسایی ارائه شده توسط آشتیانی و قاسمی(۲۰۱۲) با بهره گرفتن از حل مستقیم ماتریسی معادلات حرکت در حوزه فرکانس، برای سازههای دو بعدی در مواجهه با نامنظمیهای جرم، سختی و میرایی و سازههای سه بعدی با نامنظمی پیچشی است ]۱[.
روش فوقالذکر مبتنی بر روش آشتیانی و خانلری(۲۰۰۶) است. بر اساس مرجع مورد نظر، با تعریف زیرفضاهای سازهای و روش حل ماتریسی در حوزه زمان و حوزه فرکانس، ماتریسهای جرم، سختی و میرایی سازههای برشی در محدوده رفتار الاستیک شناسایی شدند. این روش در حالت تحریک اجباری و عدم نوفه، قادر به شناسایی دقیق ماتریسهای مورد نظر است. اشکالات این روش، عدم حل مستقیم مسئله در حالتهای تحریک اجباری محدود و ارتعاش آزاد و حساسیت شدید به میزان نوفه است. دو روش ابتکاری تغییر افزوده مستقل و وابسته نیز برای حالت ارتعاش آزاد و حالت تحریک اجباری محدود ارائه شد، همچنین آلگوریتم پسرو برای کاهش خطاهای ناشی از عملیات ماتریسی در حالت وجود نوفه معرفی شد. در این آلگوریتم با قطری نمودن ماتریس مجهولات، دستگاه معادلات به صورت سطری حل و از انباشت و افزایش خطاها در اثرعملیات ماتریسی جلوگیری شده است. ولی این الگوریتم تنها قابلیت استفاده در مورد سازههای برشی را دارا است ]۳۹[.
در ادامه این تحقیقات، روش تغییرات افزوده برای سازههای برشی- پیچشی (سازههای ۳ بعدی) توسط آشتیانی- رادبد (۲۰۰۷) ارائه شد. رفتار الاستیک، میرایی غیر کلاسیک سازه و اعمال تحریک و اندازه گیری پاسخهای سازه در تمامی درجات آزادی آن، فرضیات این تحقیق به شمار می آید. جهت کاربردی کردن روش، زیر فضاهای سازهای متناسب با تعداد محرکها و سنسورها تعریف شد، به گونه ای که ماتریسهای مشخصه این زیرفضاها ماتریسهای کاهش یافته دینامیکی سازه اصلی هستند. کارایی روش روی سازه ۸ طبقه پیچشی با خروج از مرکزیتهای ۵، ۱۰ و۲۰ درصد مورد بررسی و مشخص شد که روش ارائه شده به محتوای فرکانسی نیروی ورودی و میزان خروج از مرکزیت حساسیت ندارد. در انتها نیز روش تغییرات افزوده جهت شناسایی سازه مرجع ASCE مورد استفاده قرار گرفت و نتایج مطلوبی را بدنبال داشت. نتایج شناسایی جرم و سختی سازه مرجع در جدول (۲-۱) آورده شده است ]۳[.
اختلاف مقادیر شناسایی شده و مقادیر حقیقی ماتریسهای مشخصه سازه مرجع ASCE در گزارش رادبد- آشتیانی]۳[.
M
K
طبقه
۰.۰۷%
۱.۱۱%
اول
۲.۶۱%
۴.۰۸%
دوم