بودجه های دولتی
اتحادهای مالی استراتژیک
راهنما
تأیید رابطه:
عدم تأیید رابطه:
کمبود ایده
تعامل میان دو بخش تحقق و توسعه
سرمایه گذاری
شکل ۲-۵ مدل به دست آمده از یافته های تحقیق
تفاوتی که میان مدل به دست آمده از یافته های تحقیق و مدل مفهومی مشاهده می شود آنست که زیرشاخص مربوط به نگرش عامه نسبت به خطرناک بودن محصولات نانو برای سلامت، تناسب با نیازهای واقعی مشتریان، محدودیت دسترسی به منابع مالی لازم جهت سرمایه گذاری در فعالیت های R&D و قوانین و مقررات زیست محیطی محدودکننده با توجه به یافته های حاصل از تحقیق مورد تأیید قرار نمی گیرند که به بررسی دلایل احتمالی آن می پردازیم:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مقررات زیست محیطی یکی از فاکتورهایی است که گرچه در تحقیقات مختلف بدان اشاره شده، با توجه به داده های حاصل از پرسشنامه مورد تأیید قرار نگرفته و دلیل آن را می توان در ساختارنیافتگی قوانین زیست محیطی کشور جستجو کرد که همانند کشورهای پیشرفته شرکت های نانو را تحت فشار قرار نمی دهند و لذا این فاکتور به عنوان یک چالش بر سر راه شرکت های موجود در این صنعت به شمار نمی رود.
سرمایه گذاری در فعالیت های R&D نیز در حال حاضر به عنوان یک چالش در این حوزه محسوب نمی شود؛ چرا که با کمک های دولت و دانشگاه ها بودجه های خوبی در راستای فعالیت های تحقیقاتی اختصاص داده می شود؛ چنانچه در گفت و گو با مدیران عامل شرکت های مختلف در نمایشگاه نانومواد و تجهیزات نیز بر این مسئله اذعان داشتند.
دو فاکتور دیگر نیز که عبارتند از نیاز مصرف کننده و نگرش مصرف کنندگان مبنی بر خطرناک بودن محصولات نانو با توجه به یافته های حاصل از پرسشنامه مورد تأیید قرار نگرفتند؛ دلیل آن می تواند عدم آگاهی مصرف کنندگان نسبت به خطرناک بودن برخی محصولات نانو باشد که شاید به دلیل عدم اطلاع رسانی توسط نهادهای ذیربط است؛ در حالیکه در کشورهای پیشرفته آگاهی مصرف کنندگان از خطرناک بودن برخی نانومواد یکی از چالش های عمده برسر تجاری سازی این محصولات بوده است. در رابطه با تناسب با نیازهای مصرف کننده نیز می توان چنین نتیجه گیری نمود که محصولات موجود نانو در کشور نیازهای فعلی و جاری را برآورده می سازد.
۱-۳-۵ مقایسۀ نتایج به دست آمده میان شرکت های نانومواد و شرکت های تجهیزات
با توجه به داده های جداول ۴-۱۴ و ۴-۱۵ملاحظه گردید که اولین فاکتور تأثیرگذار در تجاری سازی تجهیزات نانو برعکس حوزۀ نانومواد که نیروی انسانی بود، چالش های مالی است. نتیجۀ به دست آمده مجددا ًبا یکی از متخصصین علوم نانو به بحث گذارده شد و ایشان نیز تأیید نمودند که چالش های مالی در حوزۀ تجهیزات نقش پررنگ تری نسبت به نیروی انسانی داراست و این مسئله به علت ماهیت صنعت تجهیزات و گران بودن این صنعت است که موجب می شود مسائل مالی در آن حرف اول را بزند؛ بدین معنا که گرچه نیروی انسانی در اینجا نیز حائز نقشی اساسی است، لکن نسبت به مسائل مالی در درجۀ دوم اهمیت قرار می گیرد.
۴-۵ مقایسه با سایر پژوهش های انجام گرفته در این زمینه
نکته ای که در مقایسۀ میان این تحقیق و سایر پژوهش های انجام گرفته در این زمینه نباید از نظر دور داشت آنست که چالش هایی اشاره شده در این تحقیق به نوعی تحت عنوان چالش های دیگر در سایر پژوهش ها نیز مورد اشاره قرار گرفته اند، لکن با توجه به بازه های زمانی متفاوت، شرایط محیطی کشورهای مختلف، نوع صنعت انتخاب شده و شیوۀ گرآوری داده ها در پژوهش های گوناگون، اهمیت و وزنی که به هر یک از این متغیرها داده شده متفاوت است. برخی از تحقیقاتی نیز که در پی می آیند تنها روی یکی از چالش ها تمرکز نموده اند، همانند تحقیق انجام شده توسط Cheng Loکه در سال ۲۰۱۱ انجام گرفته و تنها بر چالش ویژگی های محصولات و نیاز مصرف کنندگان تمرکز کرده است. در این پژوهش تجاری سازی محصولات نانو از زاویۀ ویژگی های محصولات و نیازهای مصرف کنندگان مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بحث و ارزیابی عملکرد تجاری سازی محصولات نانو از دیدگاه مصرف کننده بود . لذا این تحقیق به شرکت ها کمک می کند تا فناوری های مرتبط با محصولات نانو را بر اساس ویژگی ها و عملکرد آنها در جهت دستیابی به تجاری سازی و خلق یک استراتژی مبتنی بر عملکرد بلند مدت رقابتی توسعه بخشیده و به طور استراتژیک بازاریابی نمایند (Cheng Lo et al,2011)؛ یافته های حاصل از پژوهش حاضر نیز چالش نیازهای بازار را مورد تأیید قرار می دهد، با این تفاوت که در قیاس با سایر چالش ها اهمیت کمتری می یابد.