برنامهریزی استراتژیک برای مدیریت پروژه
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- برنامهریزی استراتژیک برای مدیریت پروژه
- ایجاد برنامه ظرفیت منابع شرکت
سرمایههای فکری
- ایفای نقش به عنوان نگهبانی از سرمایههای فکری مدیریت پروژه
۲-۲-۴-۱۳- دستهبندی کارکردهای PMO از دیدگاه فعال
در تقسیمبندی دیگری ۲۰ وظیفه اصلی دفتر مدیریت پروژه (جدول ۲-۱۳) در پنج گروه زیر دستهبندی میشوند:
(فعال، ۱۳۸۷)
۱) مدیریت اجراییات[۶۲]: یک رویکرد عمومی و ساختار مرجع برای هدایت فعالیتهای مدیریت پروژه در سازمان پروژهمحور فراهم میکند. این حوزه از وظایف، استاندارد اجرای پروژه را تعیین نموده و به ایجاد فرایندها و ابزار مدیریت پروژه پرداخته و به تولید محیط مدیریت پروژه مشترک که شامل دسترسی به بایگانی و کتابخانه مرجع پروژه میباشد میپردازد؛
۲) مدیریت زیرساختها[۶۳]: شامل تسهیل تاسیس محیط حرفهای مدیریت پروژه میباشد. این حوزه از وظایف، به سنجیدن وضعیت جاری مدیریت پروژه و یکپارچه کردن برنامهها برای وضعیت آینده پروژه میپردازد و شامل پرداختن به سیاستها و مکانیزمهای مورد نیاز برای رسیدن به صلاحیتها و بلوغ سازمان میباشد. این گروه از وظایف به تعیین ساختار و ذینفعان لازم برای اجرا موفق پروژه نیز میپردازند؛
۳) یکپارچهسازی منابع[۶۴]: به مدیریت شایستگی، در دسترس بودن و کارایی منابع میپردازد. این گروه از وظایف دفتر مدیریت پروژه را قادر میسازد که با مدیران منابع مشارکت کنند تا به شناسائی، تخصیص و مدیریت مدیران پروژه و اعضای تیم پروژه بپردازد، و دفتر مدیریت پروژه را قادر سازد تا به مدیریت پروژه به عنوان یک عمل رو به پیشرفت شکل دهد و به توسعه همهجانبه تیم پروژه بپردازد؛
۴) پشتیبانی فنی[۶۵]: به فراهم آوردن پیشنهادات مدیریت پروژهای، تدابیر و حمایتها از تیم پروژه میپردازد. این گروه از وظایف از توانایی، دانش و تجربه مدیران پروژه برای فراهم آوردن پیشنهاداتی برای محیط پروژه استفاده میکنند. فراهم آوردن طیفی از برنامههای پروژه، تسهیلات، فعالیتهای حمایتی، برنامهریزی و هدایت ممیزی، بازنگری مدیریت پروژه و فراهم آوردن حمایت برای بهبود پروژه زیرمجموعه این گروه از وظایف است؛
۵) تطبیق با کسب و کار[۶۶]: به معرفی چشمانداز تجاری سازمان به محیط پروژه میپردازد. این گروه از وظایف به مدیریت سبد پروژه سرکشی میکند، و به تسهیل تعامل هیات مدیره با مدیر پروژه برای افزایش اشتراکات مدیریت پروژه درگیر با کیفیت کسب و کار پرداخته، و به مدیریت وابستگی بین مشتری و تأمینکننده/ پیمانکار رسیدگی کرده و به تسهیل نقش آنها به عنوان ذینفع میپردازد.
جدول ۲-۱۳- وظایف و خدمات دفتر مدیریت پروژه (فعال، ۱۳۸۷)
مدیریت اجراییات
متدلوژی مدیریت پروژه
تاسیس بنیانهایی برای متدلوژی مدیریت پروژه، ارزیابی و رسیدگی به فعالیتهای جاری،
تدوین چرخه حیات، هدایت اجرای متدلوژی، مدیریت بلوغ متدلوژی
ابزارهای مدیریت پروژه
انتخاب ابزارهای پروژه، اجرا و پیادهسازی ابزارها، ارزیابی ابزارهای پروژه
استانداردها و معیارها
اجرای استانداردهای مدیریت پروژه، تعیین الزامات معیارهای ارزیابی پروژه،
معرفی و استفاده از معیارها
مدیریت دانش پروژه
ایجاد چارچوب مدیریت دانش، معرفی سیستم مدیریت دانش، اجرا سیستم مدیریت دانش
مدیریت زیرساختها
روش حکومت بر پروژه
تدارک و حفظ منشور دفتر مدیریت پروژه، تدوین سیاستهای مدیریت پروژه، تدوین راهنمای طبقهبندی پروژهها، تدوین اختیارات مدیریت پروژه، تاسیس هیات کنترل اجرایی،