۱۰۰
۱۰۰
۱۰۰
۱۰۰
۱۰۰
۱۰۰
N
۰۰۰/۰
۰۰۰/۰
۰۰۰/۰
۰۰۰/۰
۰۰۰/۰
۰۰/۰
P
ج) شیوه نمره گذاری آزمون
این مقیاس شامل خود – ارزیابی از مهارتهای ایجاد ارتباط خود – توصیفی شیوه شکل دهی به دلبستگی های نزدیک است و مشتمل بر ۱۸ ماده است که توسط علامت گذاری روی یک مقیاس ۵درجهای از نوع لیکرت که برای هر ماده (که از ۰= اصلاً ویژگی من نیست تا ۴= کاملاً ویژگی من است) سنجیده می شود. تحلیل عوامل ۳ زیر مقیاس ۶ مادهای را مشخص می سارد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
وابستگی: میزانی را که آزمودنیها به دیگران اعتماد می کنند و به آنها متکی می شوند (با توجه به این که در مواقع لزوم قابل دسترسیاند) اندازه گیری می کنند.
نزدیک بودن: میزان آسایش فرد را در رابطه همراه صمیمت و نزدیکی هیجانی را اندازه گیری می کند.
اضطراب: ترس از داشتن رابطه را در ارتباطها می سنجد.
کولینزورید بر پایه توصیفهایی که در پرسشنامه دلبستگی بزرگسال هازن و شیور در مورد سه سبک اصلی دلبستگی وجود داشت، مواد پرسشنامه خود را تدارک دیدهاند. زیر مقیاس اضطراب (A) با دلبستگی نا ایمن اضطرابی – دو سو گرا مطابقت دارد و زیر مقیاس نزدیک بودن ©، یک بعد دو قطبی است که اساساً توصیفهای ایمن و اجتنابی را در مقابل هم قرار می دهد (فینی و نوللر، ۱۹۹۶).
بنابراین نزدیک بودن © در تطابق دلبستگی ایمنی بخش می باشد و زیر مقیاس (D) را می توان عکس دلبستگی اجتنابی قرار داد. مدت اجرای پرسشنامه کولینزورید (RAAS) بر اساس زمینه یابی انجام شده ۱۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. اجرای این پرسشنامه می تواند به صورت فردی یا نیمه گروهی و یا گروهی صورت گیرد. برای نمره گذاری بر اساس دستورالعمل پرسشنامه، ۶ ماده مربوط به هر زیر مقیاس مشخص شده است.
با توجه به اینکه در مورد هر جمله در پاسخنامه، آزمودنی علامت خود را روی کدام تست زده باشد نمره وی مشخص می گردد. به این صورت که برای مربع های شماره یک تا پنج به ترتیب نمرات ۴-۰ در نظر گرفته شده است. مگر در مواردی که نمرات معکوس بایستی در نظر گرفته شود. که در این صورت برای مربع های ۱-۵ به ترتیب ۴، ۳، ۲، ۱، ۰ درج می شود. (عطار زاده، ۱۳۸۴).
اعتبار و روایی علمی پرسشنامه هویت شخصی (دکتر احمدی)
این آزمون توسط دکتر احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ساخته شده است. برای ساختن آزمون هویت شخصی ابتدا معیارهای تشخیص بحران، بحران هویت از کتابهای تشخیصی از قبل مشخص گردید. این معیارها عبات بودند از:
اشکال در اهداف بلند مدت
تردید در انتخاب شغل
نداشتن الگوی مناسب برای رفاقت
نامتناسب بودن رفتار جنسی
اشکال در شناخت و معرفت دینی
عدم توجه به ارزشهای اخلاقی
رعایت نکردن تعهد گروهی
اختلال در تنظیم وقت
نداشتن الگوی مناسب برای تشکیل خانواده
داشتن دید منفی نسبت به خود. سپس برای هر معیار سؤال با درجات کم تا زیاد طرح گردید.
این آزمون پس از تنظیم به متخصصین دانشکدههای علوم تربیتی دانشگاه اصفهان و آزاد اسلامی واحد خوراسگان داده شد و آنان روایی محتوایی آن را تایید نمودند. سپس آزمون برای ۶۰دانشآموز دبیرستانی اصفهان اجرا گردید. آنان قابل فهم بودن رسا و روشن بودن سؤالها و روایی سوری آن را تایید کردند. نمرات به دست آمده از این دانشجویان از طریق دو نیمه کردن (زوج و فرد) بررسی و پایایی آزمون %۷۸ بدست آمد. پژوهشگران مجدداً پرسشنامه را در بین ۳۰ دانشجو توزیع و ضریب همبستگی ۸۹/۰ را به دست آوردند. آنگاه با بهره گرفتن از ضریب پایایی اسپیرمن – براون ضریب پایایی آزمون هویت شخصی ۹۲/۰ محاسبه گردید (احمدی، ۱۳۷۳).
بر اساس بررسی رایانهای مشخص گردید که کریمی (۱۳۷۵)، موسوی (۱۳۷۵)، رضوانی نژاد (۱۳۷۶)، رئیسی (۱۳۷۶)، اسماعیلی (۱۳۷۶)، موسوی (۱۳۷۷)، بیات (۱۳۷۸)، دلیفانی (۱۳۸۰)، جراره (۱۳۸۲)، پرهیزکار (۱۳۸۲) در تحقیق خود از این پرسشنامه استفاده کردند. (احمدی، ۱۳۷۳).
شیوه نمره گذاری آزمون
به این صورت است که انتخاب گزینه اول هر سوال نمره صفر دارد و نشانه نبودن اشکال هویتی است. انتخاب گزینه دوم با نمره ۱، گزینه سوم با نمره ۲، و گزینه چهارم با نمره ۳ نشان درجات ضعیف تا شدید بحران هویت در فرد است. نمره فرد با جمع زدن نمرات علامت زده شده به دست می آید. حداکثر نمره آزمون که نشان دهنده بالاترین میزان بحران هویت است برابر ۳۰ و حداقل نمره بحران هویت ۹ است. نمره ۹ به این دلیل است که نشانه بحران هویت بر اساس دارا بودن حداقل سه نشانه است و نمره ۳ نشانه ۹ می شود.
نمرات ۹-۰ نشانگر عدم بحران است و نمرات ۱۵-۹ بحران مرزی و متوسط است و نمرات ۳۰-۱۵ نشانگر بحران زیاد است. (احمدی، ۱۳۷۳).
۳-۷- روش اجرای پژوهش
به منظور اجرای پژوهش بعد از انتخاب تصادفی و محاسبه نسبی تعداد افراد نمونه در دانشگاه، به این دانشگاه مراجعه شد و پرسشنامهها توزیع گردید، توضیحات لازم در باره هدف پژوهش و موارد مطرح شده در پرسشنامهها و پاسخ به سؤالات احتمالی دانشجویان در رابطه با پرسشنامهها داده شد. بعد از تکمیل پرسشنامهها به جمع آوری آنها و نمره گذاری و در نهایت تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد.
۳-۸- روش آماری تجزیه و تحلیل
برای نیل به اهداف پژوهش و تایید یا رد فرضیههای پژوهشی از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخص و روش های آماری (با توجه به متغیرها و بررسی نوع رابطه آنها) شامل:
میانگین، انحراف معیار و واریانس و درصد و ضریب همبستگی پیرسون و رگریسون استفاده شده است.