پاسخگویی
ثبات و پایایی
متغیر مستقل متغیر وابسته
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱)مقدمه
روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راههای معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پایه هر علم روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم بکار میرود. پس روش تحقیق مجموعهای از قواعد ، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان )و نظام یافته برای بررسی واقعیتها ، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(خاکی،۱۳۸۶، ۲۰۱).
هدف تمامی علوم، شناخت و درک محیط پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کرده اند. این روندها و حرکتها باعث شـدهاند که برای بررسـی رشتـههای مختـلف بشـری از روشهـای علـمی اسـتفاده شود(ایران نژاد، ۱۳۸۲،۹۰).از جـملهویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب، لازم میباشد و استفاده از روش تحقیقی درست به هدفها و ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد، و هدف تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است(خاکی،۱۳۸۶،۲۰۱).
انتخاب روش تحقیق بستگی به ماهیت موضوع، اهداف تحقیق، فرض و فرضهای تدوین شده، ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرایی آن دارد. در این مرحله محقق میبایست معلوم کند که برای مسأله انتخابی او چه روش تحقیقی مناسب است(نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۶،۳۹).
۳-۲) روش شناسی تحقیق[۷۵]
پایه هر علمی، روش شناخت آن است، اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناخت مبتنی است، که در آن علم به کار میرود. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب ، به اهداف تحقیق، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی تحقیق بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است(خاکی، ۱۳۸۶، ۱۸۳).
انواع روش تحقیق عمدتاً به دو دسته کلی شامل روش تحقیق بر حسب نوع استفاده (تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعهای) و روش تحقیق بر حسب نحوه گرداوری دادهها (تحقیق تاریخی ، تحقیق توصیفی ، تحقیق پیمایشی، تحقیق میدانی ، تحقیق کاربردی – نظری و مانند آن) تقسیم میشود.
تحقیق حاضر با توجه به اینکه کاربرد نتایج آن اهمیت بسزایی برای مدیران و کارشناسان دانشگاه دارد،از نظر هدف تحقیقی کاربردی است. تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف علمی است و تاکید آن بر تأثیر سعادت و رفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است و توسعه شیوه های علمی فعالیتهای اجرایی را به دست میدهد(کوهن و هالیدی، ۱۳۷۲، ۳۸).
تحقیق حاضر از نظر روش پیمایشی میباشد. تحقیق پیمایشی برای گرد آوری دادههای مربوط به زمان حال به کار میرود. در این روش پژوهشگر در شرایطی نیست که بتواند متغیرهای محیط را دستکاری کند و کنترل کمتری بر محیط پژوهش دارد و به دنبال آشنایی بهتر وکاملتر از وضع موجود است. پیش فرض اصلی روش پیمایش آن است که بابه کارگیری دقیق روشهای علمی میتوان ازطریق مطالعهی یک نمونه به تعمیم نتایج آن به یک جامعهی بزرگتر نائل شد(کومار، ۱۳۷۴، ۶۱).
۳-۳) مدل مفهومی تحقیق
با توجه به عنوان تحقیق ویافتههای موجود در ادبیات موضوع در خصوص بررسیتاثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر کیفیت خدمات دانشگاه است ، مدل مفهومی تحقیق ارائه شده که در ادامه به توضیح اجزای آن میپردازیم.
۳-۳-۱) متغیرهای مستقل
متغیرمستقل متغیری است که روی متغیروابسته به صورت منفی یامثبت تأثیرمیگذارد(خاکی، ۱۳۸۶، ۱۴۳).دراین تحقیق کارکردهای مدیریت منابع انسانی با با هشت مولفه ، انتخاب واستخدام ، آموزش کارکنان، مسیر شغلی، امنیت شغلی، ارزیابی عملکرد، طراحی شغل، مشارکت در تصمیم گیری، پاداش دهی متغیرمستقل میباشند.
۳-۳-۲) متغیر وابسته
متغیروابسته متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری درآن است(خاکی، ۱۳۸۶، ۱۴۵). متغیروابسته دراین تحقیق کیفیت خدمات است. که شامل. همدلی،عوامل ظاهری و ملموس، اطمینان، پاسخگویی، ثبات و پایایی، همدلی است. درتحقیق حاضر،تأثیرکارکردهای مدیریت منابع انسانی و مولفه های آن بر کیفیت خدمات سنجیده می شود.
متغیر مستقل متغیر وابسته
۳-۴) جامعه آماری
باتوجه به هدف پژوهش که پرداختن به تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر کیفیت خدمات دانشگاه شاهد است. در این تحقیق تعداد کل کارمندان ستادی و پشتیبانی(اعم از آموزشی، پژوهشی و اداری) دانشگاه شاهد همچنین تعداد کل دانشجویان دانشگاه به عنوان جامعه آماری این تحقیق انتخاب گردیده است. بنابراین متناسب با جدول ۳-۱و۳-۲جامعه ی آماری به شرح زیر است:
جدول ۳-۱ : جامعه ی آماری دانشجویان دانشکده های دانشگاه شاهد
دانشکده | مقطع تحصیلی | ||||||
کارشناسی | کارشناسی ارشد ناپیوسته | دکتری حرفه ای | دکتریPHD | دستیاری | جمع | ||
پرستاری ومامائی |