در این شرکت با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن و با تاکید بر جنبههای مورد توجه در آن، نتایج مطلوبی حاصل شده و شرکت در عرصه ملی و بینالمللی در حال شکوفایی روزافزونی است.
همچنین، رویکرد مزبور از هماهنگی بالایی با دیگر ابزار و رویکردهای مورد استفاده در شرکت برخوردار شده است.
روش انجام ارزیابی متوازن
تعیین اندازه سازمان
تجزیه و تحلیل موقعیت سازمان
تثبیت چشمانداز
تعیین استراتژیهای سازمان
.تعیین وجه های مناسب برای شرکت
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تدوین اهداف استراتژیک برای جنبههای تعیین شده
تعیین عوامل حیاتی موفقیت
ایجاد مجموعهای از معیارهای متوازن برای دستیابی به اهداف
تعیین روابط علت و معلولی مابین معیارها
تعیین حد نصابها برای معیارها
گردآوری و تحلیل دادهها
بازنگری معیارها
مزایای کارت امتیازی متوازن
استفاده از کارت امتیازی متوازن چارچوبی را فراهم میکند تا سازمان بتواند استراتژی خود را پیاده کرده و نتایج آن را اجرایی سازد. برخی از مهمترین مزایای استفاده از BSC عبارتند از:
۱ـ یکپارچگی و نظارت:
کارت امتیازی متوازن میزان پیشرفت در تحقق اهداف استراتژیک و تمرکز بر اجرای آن را کنترل میکند. این فرایند، مشتری محور بوده و تمام سازمان را به صورت یکپارچه برای دستیابی به چشماندازش در بر میگیرد.
۲ـ تمرکز:
ایجاد حداکثر سه یا چهار شاخص استراتژیک اصلی برای هر کدام از منظرهای چهارگانه کارت امتیازی متوازن، باعث میشود تا سازمان بیشتر به دنبال شناسایی شاخصهای عملکردی باشد که نسبت به استراتژی منتخب ضروریتر هستند و در نتیجه از پرداختن به سنجههای غیر ضروری پرهیز خواهد کرد. این مساله به تیم مدیریت اجازه میدهد تا به جای تمرکز بر تحقق اهداف کمی کوتاهمدت بر اهداف بلندمدت سازمان متمرکز شوند.
۳ـ بازخور:
کارت امتیازی متوازن برای شناسایی و تفهیم استراتژیهای سازمان، چارچوبی را ایجاد میکند که به واسطه آن، برای مقایسه عملکرد واقعی با اهداف از پیش تعیین شده، فرایند بازخور به وجود میآید.
۴ـ همسویی:
کارت امتیازی متوازن فرآیندی را برای همسوسازی فعالیتها، فرآیندها، و گروههای مختلف با اهداف بلندمدت و کوتاهمدت در تمام سازمان فراهم میآورد.
۵ـ ارتباطات:
کارت امتیازی متوازن، ابعاد اصلی سازمان را در چهارچوب روابط علی و معلولی شناسایی میکند و در نتیجه، تصمیمات و اقدامات اجرایی مرتبط با آن میتوانند به یک شیوه ارتباطی کاملاً مشهود و دوسویه برای انتقال استراتژی در تمام سازمان تبدیل شوند.
۶ـ مسئولیتپذیری:
کارت امتیازی متوازن با متصل نمودن عملکرد افراد به استراتژی، فرآیندی فراهم میکند تا تکتک افراد خود را در مقابل دستیابی به نتایج مسئول بدانند.
۷ـ مشارکت:
هر چه قدر مدیران و کارکنان سازمان بتوانند استراتژی را درک و نقش عملکردشان را در موفقیت آن بفهمند، به همان میزان خواهند توانست تصمیمات مستقلی را در رابطه با استراتژی اخذ نمایند که با اتکای صرف به برداشتهای اولیه خود از استراتژی، هیچگاه قادر به انجام چنین مشارکتی نبودند.
۸ـ تبدیل و تکامل:
همانگونه که افراد یاد میگیرند با همدیگر روی اهداف مشترک کار کنند، کارت امتیازی متوازن تبدیل به یک ابزار اهرمی تکاملی میشود. با ارائه گزارشهای عملکرد در تمام سازمان، فرایند بازخور موجود در کارت امتیازی تبدیل به فرآیندی برای انتقال دانش و اصلاح و تعدیل استراتژی بر اساس حقایق و بینشهای به وجود آمده در افراد میشود.
کارکردهای کارت امتیازی متوازن
تجربیات اجرای BSC در سازمانها و کسب و کارهای مختلف تاثیرات اساسی و کاربردهای ارزشآفرین آن را در حوزههای ذیل نشان میدهد:
مدیریت عملکرد
مدیریت استراتژیک
مدیریت کیفیت
مدیریت تغییر
مدیریت فرآیندها
مدیریت منابع انسانی
مدیریت بازار(مشتری)
مدیریت دانش
مهندسی ارزش
تخصیص منابع
مدیریت هزینه
همسویی و توازن
دلایل مقبولیت روبه رشد کارت امتیازی متوازن را میتوان در موارد زیرجستجو کرد:
۱ـ سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن تنها چارچوب موجود در دنیا است که قادر است استراتژیها را با عملکرد و بودجه تلفیق نماید. به همین دلیل است که طی گزارشی که سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی (OECD) در سال ۲۰۰۷ از وضیعت سیستمهای ارزیابی و مدیریت عملکرد و بودجهریزی عملیاتی در دنیا منتشر ساخت سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن را جامعترین سیستم موجود جهت استقرار نظام ارزیابی مدیریت عملکرد معرفی کرد.
۲ـ کارت امتیازی متوازن یک سیستم ارزیابی و اندازهگیری عملکرد فراتر و جامعتر از سیستمهای اندازهگیری مالی ارائه میکند. در این روش، علاوه بر شاخصهای مالی، وضعیت سازمان با شاخصهای سه منظر دیگر، در یک رابطه علی- معلولی، سنجش میشوند. عملکرد مالی به رضایت یا عدم رضایت مشتریان وابسته است. رضایت و عدم رضایت مشتریان نتیجه کارآیی، بازده و کیفیت فرایندهای سازمان است. چگونگی انجام فرایندها نیز به کیفیت نیروی انسانی، انگیزهها و اختیار عمل آنان و نیز سیستمهای اطلاعاتی بستگی دارد. در واقع، کارت امتیازی متوازن بین اجزای مختلف سازمان یک ارتباط علی و معلولی برقرار میکند و به سازمان به مثابه یک پیکر واحد و یکپارچه مینگرد.
۳ـ کارت امتیازی متوازن قادر است استراتژی را به اهداف و برنامههای اجرایی و عملیاتی مشخص در چهار منظر متصل نماید. تبدیل جهتگیریهای استراتژیک به اهداف و برنامههای مشخص از یک سو و برقراری یک سیستم اندازهگیری، جهت کنترل چگونگی تحقق اهداف و پیشرفت برنامهها از سوی دیگر، جذابیت و کاربرد کارت امتیازی متوازن را افزایش داده است.
۴ـ کارت امتیازی متوازن انتظارات مدیریت از حوزههای مختلف سازمان را به طور هماهنگ و همسو با چشمانداز و استراتژی منتقل میکند. بنابراین مدیران میتوانند انتظارات و اهداف سازمان از واحدهای مختلف را به طور شفاف و همسو با چشمانداز و استراتژی سازمان تعیین و به مدیران و مسئولان قسمتهای مختلف منتقل نمایند.
پیادهسازی کارت امتیازی متوازن