۴- مقیاس واکنش یا درماندگی یا ناکامی[۱۲۸] (FR)
براساس این مقیاس شخص اذعان دارد که اگر حوادث و وقایع آنطور نباشد که او مایل است نهایت بدبختی و بیچارگی است. وقتی کارها آنطور که باید باشد اینست بسیار ناخوشایند و حتی دردناک است (وودز، ۱۹۳۳).
سوالات مربوط به این مقیاس (۴-۱۴-۲۴-۳۴-۴۴-۵۴-۶۴-۷۴-۸۴-۹۴).
۵- مقیاس بیمسئولیتی هیجانی[۱۲۹] (EI)
دراین مقیاس فرد به خود میگوید: آشفتگیها و ناراحتیهای روی من ناشی از مسائل مشکلات و حوادث بد زندگی هستند و این حوادث خارجی هستند که سبب حالات عاطفی و هیجانی من هستند، نه برداشت من از آنها. (وودز، ۱۹۳۳).
سوالات باورهای غیرمنطقی مربوط به این مقیاس عبارتند از (۵-۱۵-۲۵-۳۵-۴۵-۵۵-۶۵-۷۵-۸۵-۹۵).
۶- مقیاس توجه مضطربانه [۱۳۰]
در این مقیاس شخص خود را چنین میپندارد که اگر قرار است حادثه و اتفاق ناگوار و خطرناکی اتفاق بیافتد باید همیشه نگران آن بود چون حوادث همیشه باعث ناراحتی هستند پس باید به خاطر وقوع آنها همیشه مضطرب بود (وودز، ۱۹۹۳) این مقیاس عبارت است از (۶-۱۶-۲۶-۳۶-۴۶-۵۶-۶۶-۷۶-۸۶-۹۶).
۷- مقیاس اجتناب از مشکل[۱۳۱] (DA)
این مقیاس این باور فرد را ارزیابی می کند که شخص، خود بگوید: اجتناب از مشکل و مسائل و مشکلات، مسئولیت، آسانتر از مواجه شدن با آنهاست (وودز، ۱۹۳۳)
ده سوال مربوط به این مقیاس عبارت است از (۷-۱۷-۲۷-۳۷-۴۷-۵۷-۶۷-۷۷-۸۷-۹۷).
۸- مقیاس وابستگی [۱۳۲]
در این مقیاس، این باور سنجیده میشود که فرد به خود میگوید، باید به افراد قوی متکی بود، زیرا زندگی بدون اتکاء به دیگری غیرممکن است (وودز، ۱۹۳۳).
سوالات مربوط به این مقیاس (۸-۱۸-۲۸-۳۸-۴۸-۵۸-۶۸-۷۸-۸۸-۹۸).
۹- مقیاس درماندگی برای تغییر[۱۳۳] (HC)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این مقیاس این باور سنجیده میشود که شخص به خود میگوید: من محصول تاریخچه و تجارب زندگی گذشته خود هستم و این گذشته است که رفتار کنونی مرا تعیین میکند و به هیچ وجه نمیتوانم آن را تغییر دهم (وودز، ۱۹۳۳)
سوالات مربوط به این مقیاس عبارت است از (۹-۱۹-۲۹-۳۹-۴۹-۵۹-۶۹-۷۹-۸۹-۹۹).
۱۰- مقیاس کمال گرایی (P)
در این مقیاس فرد بر این باور است که برای هر مشکلی و مسئلهای فقط یک راه حل درست و منطقی و کامل وجود دارد و اگر نتواند بدان دست یابد وحشتناک خواهد بود (وودز، ۱۹۳۳).
سوالات مربوط به این مقیاس عبارت است از (۱۰-۲۰-۳۰-۴۰-۵۰-۶۰-۷۰-۸۰-۹۰-۱۰۰).
نمرهگذاری پرسشنامه جونز:
پاسخنامه پرسشنامه جونز به روش لیکرت و به صورت پنج گزینهای موافق تا کاملاً مخالف که به هر گزینه آن یک تا پنج نمره تعلق میگیرد و آزمودنی با گذاشتن علامت دلخواه خود گزینهای را مشخص میکند. سبک و روش نمرهگذاری بسوی غیرمنطقی بودن میباشد یعنی داشتن نمره بالا در این پرسشنامه نشانه تفکر غیرمنطقی (که حداکثر آن ۵۰ نمره برای کل آزمون و ۵۰ نمره برای هر کدام از عوامل ده گانه خرده آزمونها و داشتن نمره پایین نشانه تفکر منطقی است. یادآوری میشود به هر یک از سوالات با توجه به کلید نمره خاص تعلق میگیرد و به این معنی که موافقت با سوال دیگر نشانی از منطقی بودن میباشد و در حالت مخالفت نیز این روش کاملاً صدق میکند.
- پایایی و روایی پرسشنامه جونز:
روایی پرسشنامه: مقصود از روایی تست این است که وسیله اندازهگیری واقعاً بتواند خصیصه مورد نظر را اندازهگیری نماید نه متغیرهای دیگر را (شریفی، ۱۳۸۰).
دو تعریف دیگر روایی عبارت است از توافقی بین نمره آزمون با صفت یا خصیصهای که آزمون برای اندازهگیری آن ساخته شده است.
برنارد (۱۹۸۹) در مورد روایی آزمون باورهای غیرمنطقی جونز آزمون را از روایی بالایی برخوردار میداند (سودانی، ۱۳۷۵).
پایایی پرسشنامه: پایایی آزمون به دقت اندازهگیری و ثبات آن مربوط است و در دو مفهوم متفاوت جای میگیرد. یک مفهوم پایایی ثبات و پایایی نمرههای آزمون در طول زمان است و معنای دوم پایایی به همسانی در درون آن مربوط میباشد و مفهوم آن این است که سوالهای آزمون تا چه اندازه با یکدیگر همبستگی دارد.
پایایی این آزمون در پژوهش که توسط تقیپور با بهره گرفتن از یک نمونه ۱۰۶ نفری از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با میانگین سنی ۲۴ سال صورت گرفته و نتایج حاصل از پژوهش فوق نشان از آن دارد که پایایی این آزمون از طریق آلفای کرونباخ ۷۱% میباشد در تحقیق دیگری که در سال ۷۳ بوسیله سلیمانیان انجام گرفته ضریب پایایی پژوهش القای کرونباخ محاسبه شده بر روی گروهی از دانشجویان و معلمان با میانگین سنی ۳۲ سال برابر ۷۰% بوده است.
اسمیت و زرواسکی (۱۹۸۴) در تحقیقات متعددی مشاهده نمودند که بین آزمون باورهای غیرمنطقی و آزمونهای آشفتگی عاطفی همیشگی بالایی وجود دارد (سودانی، ۱۳۷۵). این پرسشنامه در سال ۱۳۷۵ پس از مکاتبه سودانی با وودز، از طرف ایشان دریافت و ترجمه شد. برای بدست آوردن روایی صوری پرسشنامه در ایران توسط متخصصان رشته روانشناسی و مشاوره مورد تایید قرار گرفت (سودانی، ۱۳۷۵ و داوودی، ۱۳۷۸).
منابع
۱- جورج، ریکی ال و کریستیانی، ترزاس (۱۳۷۴). روانشناسی مشاوره. مترجمین، رضا فلاحی و محسن حاجیلو. تهران: انتشارات رشد.
۲- فیروز بخت، مهراد. (۱۳۸۳). الیس- پنجاه سال رفتار درمانی عقلانی هیجانی، تهران: نشر دانژه.
۳- پروچاسکا، جیمزلو و نورکراس، جان سی (۱۳۸۱). نظریههای روان درمانی. مترجم، یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات رشد.
۴- رحیمیان، حوریه بانو (۱۳۷۷). نظریهها و روشهای مشاوره و رواندرمانی. تهران: انتشارات مهرداد.
۵- الیس، البرت و جیمز نال، ویلیام (۱۳۸۶). روانشناسی اهمالکاری غلبه بر تعلل ورزیدن، ترجمه، محمد علی فرجاد. تهران: انتشارات رشد.
۶- الیس، البرت (۱۳۸۶). هیچ چیز نمیتواند ناراحتم کند آره هیچ چیز. مترجمین مهرداد فیروز بخت و وحیده عرفانی. تهران: انتشارات خدمات فرهنگی رسا.
۷- مهرینژاد، سید ابوالقاسم (۱۳۷۳). بررسی رابطه بین اضطراب و افکار غیرمنطقی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
۸- شارف، ریچارد اس (۱۳۸۱). نظریههای روان درمانی و مشاوره. مترجم، مهرداد فیروز بخت. تهران: انتشارات رسا.
۹- درایدن، ویندی و یانکورا، جوزف (۱۳۸۰). مشاوره عقلانی- هیجانی- رفتاری. مترجمین، مظاهر رضاعی و نوشیروان خضری مقدم. تهران: انتشارات ارجمند.
۱۰- کلانتری خاندانی، صدیقه (۱۳۷۹). بررسی ارتباط بین باورهای غیرمنطقی و تفاهم زناشویی در زنان دانشجوی رشته علوم انسانی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
۱۱- استادی، رضا (۱۳۷۴). بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی و عزت نفس در دانشآموزان پایه چهارم دبیرستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
۱۲- صولتی، سید کمال (۱۳۷۴). مقایسه میزان باورهای غیرمنطقی در اقدام کنندگان به خودکشی (به روش خودسوزی) با افراد بهنجار، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
۱۳-