. ر.ک. به: امیدی، جلیل (۱۳۸۸)، ارزیابی انتقادی طرح تشدید مجازات جرائم اخلال در امنیت روانی جامعه، تازههای علوم جنایی: مجموعه مقالهها، زیر نظر علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران: نشر میزان. ↑
. ر.ک. به: مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، دوره هفتم، جلسه ۲۸۳، صورتجلسه مورّخ ۶/۱۰/۱۳۸۵ ↑
. ر.ک. به: مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، دوره هشتم، جلسه ۱۱، صورتجلسه مورّخ ۱۲/۴/۱۳۸۷: ص ۱۳- ۱۴. ↑
. فرجیها، محمد و محمدباقر مقدسی (۱۳۸۷)، قاعده معتبرناشناختن ادله در نظام حقوقی کامنلا وایران، نامه مدرس علوم انسانی، شماره ۵۸، ص ۱۱۳. ↑
. گسن، رمون (۱۳۹۲)، مفهوم جرمشناختی بزه، ترجمه شهرام ابراهیمی، در: دایرهالمعارف علوم جنایی، تهران: نشر میزان. ↑
. Lawyers committee for Human Rights,(1999), what is Fair Trial?, New York: Princeton University Press, P. 16. ↑
. نیازپور، امیرحسین (۱۳۸۹)، سرعتبخشی به فرایند کیفری؛ سازوکاری برای پیشگیری از بزهکاری، پژوهش حقوق و سیاست، سال دوازدهم، شماره ۲۸، ص ۳۶۷. ↑
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
. Ashworth, Andrew and Redmayne, Mike (2005), the criminal process, Oxford: Oxford University Press, P. 249. ↑
. از جمله بخشنامهها و دستورالعملهای شماره ۲۷۴۳/۸۲/۱ در تاریخ ۳۰/۲/۱۳۸۲، ۲۰۳۶/۸۳/۱ در تاریخ ۱۶/۲/۱۳۸۳، ۱۴۹۲۱/۸۳/۱ تا ۱۴۹۲۵/۸۳/۱ در تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۸۳، ۷۷۷۷/۸۵/۱ در تاریخ ۱۰/۵/۱۳۸۵. ↑
. معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه (۱۳۸۴)، عملکرد پنجساله نخست و برنامه جامع و عملیاتی توسعه قضایی، قم: انتشارات سلسبیل، ص ۱۶۱. ↑
. روزنامه اعتماد، ۴/۲/۱۳۸۶، ص ۱. ↑
. فرجیها، محمد و محمدباقر مقدسی (۱۳۸۹)، رویکرد عوامگرایی کیفری به عدالت کیفری نوجوانان و جوانان، آموزههای حقوقی، شماره ۱۴، ص ۲۴. ↑
. The principle of maximum certainty in criminalization ↑
. Fair Warning ↑
. Void for Vagueness ↑
. Ashworth, Andrew (1992). Principles of Criminal Law, New York: Oxford University Press, P. 64. ↑
. زینالی، امیرحمزه (۱۳۸۲)، بررسی قوانین کیفریایران از نظر جرمزدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ص ۲۴۲. ↑
. استفانی، گاستون، ژرژ لواسور و برنارد بولک (۱۳۷۷)، حقوق جزای عمومی، ترجمه حسن دادبان، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ص ۱۷۰. ↑
. دلماس مارتی، میری (۱۳۸۷)، نظامهای بزرگ سیاست جنایی (جلد دوم)، ترجمه علیحسین نجفی ابرندآبادی، تهران: نشر میزان، ص ۳۸. ↑
زینالی، امیرحمزه (۱۳۹۲)، فرایند و سازوکارهای انعکاس و دریافت اصل حمایت ویژه از کودکان در حقوق کیفری، دایرهالمعارف علوم جنایی، تهران: نشر میزان، ص ۹۹۷. ↑
. برای اطلاع از دیگرایرادهای وارد بر حمایت کیفری افتراقی (ویژه) از اطفال در قبال بزهکاری و بزهدیدگی، بنگرید به: بیگی، جمال (۱۳۸۴)، بزهدیدگی اطفال در حقوق کیفریایران، تهران: نشر میزان. ↑
. برای اطلاع تفصیلی ازاین نقص در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، ر.ک. به: زینالی، احیرحمزه (۱۳۸۶)، گزارش پیشنویس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به همراه گزارش توجیهی آن؛ اداره تدوین لوایح و برنامه ها، معاونت حقوق و توسعه قضایی قوه قضائیه. ↑
. البته تحقیقات علمی بسیار پرشمار و معتبری در سراسر جهان نشان میدهد اصلِاین باور که تودهها کیفرگرا هستند نیز توسط دولتهای پوپولیست با ترفندهای پرسشگریِ آماریِ القایی و دهها روش دیگر به دروغ، القا و مهندسی شده و عوام الناس لزوماً خواهان شدت عمل کیفریِ دولتها در مبارزه با جرایم نیستند. برای نمونه، ر.ک. به: ↑
. خلیلی، اسماعیل (۱۳۸۸)، علوم انسانی نوین درایران، در: درآمدی بر علوم انسانی انتقادی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، ص ۲۵۱. ↑
. نبوی، سید عبدالامیر (۱۳۸۹)، جامعه در حال گذار؛ بازبینی یک مفهوم (ضرورت تحلیل مفهوم دوران گذار با رویکردی میانرشتهای)، مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دوره ۳، شماره ۱، ص ۱۹۳. ↑
. قهرمانپور، رحمان (۱۳۸۸)، نقش و اهمیت کانونهای تفکر در رشد و گسترش علوم انسانی، در: درآمدی بر علوم انسانی انتقادی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، ص ۳۰۰. ↑
. لکلٍّ جعلنا منکم شِرعهً و منهاجاً (مائده/ ۴۸). دراینآیه، خداوند جعل شریعت را به خود منتسب نموده است. ↑
. صدر، محمدباقر (۱۴۰۵ق)، بحوث فی علم الأصول، تقریر سی محمودهاشمی، ج ۴، قم: مجمع علمی شهید صدر، ص ۲۳۴ و ۲۴۶. ↑
. ر.ک. به مقالهایشان: شبیری زنجانی، سید حسن (۱۳۸۸)، دیدگاهی جدید در مشروعیت نظامهای حقوقی نوپدید، فصلنامه حقوق (مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)، دوره ۴۰، شماره ۳. ↑
. خمینی، روح الله (۱۳۷۹)، تحریر الوسیله، ج ۲، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ص ۹. ↑
. کاظمی خراسانی، محمدعلی (۱۴۰۴ ق)، فوائد الاصول، تقریر محمدحسین نائینی، ج ۳، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ص ۱۹۲. ↑
. مظفر، محمدرضا (۱۳۸۱)، اصوال الفقه، ج ۳، چاپ اول، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی، ص ۱۷۶. ↑
. شبیری زنجانی، سید حسن (۱۳۸۸)، دیدگاهی جدید در مشروعیت نظامهای حقوقی نوپدید، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دوره ۴۰، شماره ۳، ص ۱۹۴. ↑
. آملی (شریف العلماء)، محمد شریف بن حسن (۱۳۷۱ق)، ضوابط الاصول، تهران: چاپ سنگی، ص ۳۹۹. ↑
. شبیری زنجانی، پیشین. ↑
. صفایی، سید حسین (۱۳۷۰)، نظامهای بزرگ حقوقی معاصر، ترجمه با همکاری عزت الله عراقی و محمد آشوری، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ص ۴۵۵. ↑
. سوره ابراهیم/ایه ۴ ↑
. محقق داماد، سید مصطفی (۱۳۹۰)، تحولات اجتهاد شیعی: مکتبها، حوزه ها و روشها (۵)؛ اجتهاد بر محور عدالت و کرامت بشری، تحقیقات حقوقی، شماره ۵۶، ص ۱۱. ↑
.. شهرستانی، عبدالکریم (۱۴۰۴ ق)، الملل و النحل، بیروت: دار المعرفه، ج ۲، ص ۴۴. ↑
.نائینی، میرزاحسین (بیتا)، تنبیه الأمه و تنزیه المله، با مقدمه سید محمود طالقانی، تهران: بینا، ص ۱۲۹. ↑
. برای مطالعه تفصیلی پیرامون «قاعده فقهی عدالت»، ر.ک. به: موسوی خلخالی، محمد مهدی (۱۳۹۲)، قاعده فقهی عدالت، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. ↑
.مطهری، مرتضی (۱۴۰۴ق)، بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی، تهران: انتشارات حکمت، ص ۱۵. ↑
. مطهری، پیشین، ص ۱۷۰. ↑
مطهری، پیشین، ص ۲۴. ↑
. Tabatabaei, Mohamad Hosein (1975). Shi’e Islam, London: George Allen & Unwin Ltd, P. 9. ↑
. نساء/ ۳ و ۱۲۹ ↑
. نحل/ ۹۰ ↑
. نساء/ ۵۸ ↑
. نساء/ ۱۳۵ ↑
. بقره/ ۲۸۲ ↑
. حجرات/ ۹ ↑
. انعام/ ۱۵۲ ↑
. مائده/ ۸ ↑
. نساء/ ۱۳۵ ↑
. محقق داماد، سید مصطفی (۱۳۹۰)، تحولات اجتهاد شیعی: مکتبها، حوزه ها و روشها (۵)؛ اجتهاد بر محور عدالت و کرامت بشری، تحقیقات حقوقی، شماره ۵۶، ص ۲۷. ↑
. طبق «نظریه ولایت انتصابی عامه فقیهان» ولایت فقیهان شامل امور حسبیه و امور عمومی جامعه و مسائل شرعی، قضایی و سیاسی می شود، اما مردم ولی فقیه را انتخاب نمیکنند بلکه او منصوب از جانب خدا است. از دیگر نظریه های دولت در فقه سیاسی شیعه، نظریه «سلطنت مشروعه» علامه مجلسی و میرزای قمی است که فقیه را تنها در امور حسبیه دارای ولایت میداند؛ نظریه «دولت انتخابی اسلامی» سید محمد باقر صدر نیز از جهتی با نظریه مذکور شباهت دارد و «نظریه ولایت انتخابی مقیده فقیه» کهایت الله منتظری مهمترین نظریهپرداز آن است نصب فقیه را از جانب مردم میداند. ↑
. خمینی، روح الله (۱۳۷۱)، صحیفه نور، ج ۲۰ و ۲۱، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ص ۱۷۰. ↑
. قاضیزاده، کاظم (۱۳۷۴)، امام خمینی و فقاهت مبتنی بر زمان و مکان، نقد و نظر، شماره ۵، ص ۱۵۱. ↑