با در نظر گرفتن این ورودی ها و خروجی ها، مدل اولیه CCR برای واحد صفر (واحد تحت بررسی) به صورت مدل (۳-۲) است:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مدل (۳-۲). مدل نسبت CCR
همچنین مدل (۳-۲) با تساوی به مدل مضربی CCR ورودی محور (مدل ۳-۳) تبدیل میشود:
مدل (۳-۳). مدل مضربی CCR ورودی محور
۳-۶-۲ مدل BCC
این مدل توسط بنکر، کوپر و چارنز در سال ۱۹۸۴ ارائه شد که نام آن از حروف اول اسامی آنها گرفته شده است. تفاوت این مدل با مدل CCR در فرض بازده متغیر نسبت به مقیاس است. در بازده ثابت نسبت به مقیاس، افزایش در ورودی منجر به افزایش خروجی به همان نسبت میشود. اما در بازده متغیر، افزایش خروجی بیشتر یا کمتر از نسبت افزایش در ورودی است. برای ساخت مدل های ورودی محور و خروجی محور در مدل اصلی BCC از همان مبانی ساخت مدلهای CCR استفاده میشود. در مدل های ورودی محور، با کاهش ورودیها، میزان کارایی افزایش مییابد. ولی در مدلهای خروجی محور، با افزایش خروجی ها، میزان کارایی افزایش مییابد. مدل مضربی BCC با گرایش ورودی محور براساس مدل (۳-۴) می باشد:
W آزاد در علامت
مدل (۳-۴). مدلBCC با گرایش ورودی محور
i: تعداد ورودی ها
r: تعداد خروجی ها
j : تعداد واحدهای تصمیم گیرنده
: میزان خروجی rام برای واحد jام
: میزان ورودی iام برای واحدjام
: وزن داده شده به خروجی rام (قیمت خروجی rام)
: وزن داده شده به ورودی iام (قیمت ورودی iام)
: مقدار کارایی بهینه برای واحد مورد بررسی
: میزان خروجی rام برای واحد مورد بررسی
: میزان ورودی iام برای واحد مورد بررسی
پارامترهای این مدل شامل ، ، و و متغیرهای تصمیم نیز شامل ، وW می باشد.
همانطور که دیده می شود تفاوت مدل BCC با مدل CCR در مقدار W در بروندادها است. مدل BCC با گرایش خروجی محور به صورت مدل (۳-۵) است:
W آزاد در علامت
مدل (۳-۵). مدلBCC با گرایش خروجی محور
۳-۶-۳ تفاوت مدل CCR با مدل BCC
مدلهای CCR مدلهای بازدهی ثابت به مقیاس هستند. اما در عمل فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس در بسیاری از سازمانها و موسسات خدماتی و تولیدی قابل اتکا نیست، از اینجا بود که ضرورت تبیین مدلی با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس برای دریافت واقعبینانهتری از مسائل احساس شد.
بنکر، چارنز و کوپر با اضافه کردن قید تحدب به مجموعه قیود مدل CCR، بازدهی متغیر نسبت به مقیاس را وارد مدل کردند. مدل BCC همانند مدل CCR است، لیکن در شکل پوششی آن محدودیت به سایر محدودیتهای مدل CCR اضافه شده است و در نتیجه در شکل مضربی آن نیز متغیرهای متناظر با آن محدودیت به مدل اضافه میشود. بنابراین تفاوت مدل BCC با مدل CCR تنها در شرط میباشد. این شرط با توجه به محدودیت یک وضعیت تحدب را برای ترکیب DMU ها ایجاد میکند و باعث میشود که منحنی مرز کارا برای واحدهای تحت بررسی تقریباً شکلی همانند تابع تولید در اقتصاد خرد پیدا کند (دانشور و همکاران، ۱۳۸۵).
۳-۷ روششناسی تحقیق
تحقیق حاضر براساس ماهیت و روش یک تحقیق توصیفی، تحلیلی است که با مطالعه ویژگیها و روابط میان عناصر مختلف کانال های بازاریابی بیمه شروع میشود. همچنین براساس هدف یک تحقیق کاربردی است زیرا میتوان مدل پیشنهادی را درصنعت مورد نظر و نیز صنایع دیگر اجرایی نمود.
۳-۷-۱ فرایند اجرای تحقیق
گام اول: در این مرحله ابتدا دو نوع کانال توزیع خدمات بیمهای تحت عنوان کانال مستقیم (نمایندگان فروش) و کانال غیرمستقیم (بانک بیمه)، به منظور پاسخگویی به سوال اصلی تحقیق انتخاب میگردد. بهطوری که هدف تحقیق مقایسه کارایی کانال توزیع خدمات بیمه توسط شرکت بیمه ایران و بانک بیمه پارسیان میباشد.
از اینرو در گام اول تحقیق، پس از مطالعه تاریخچه مربوط به هر یک از دو کانال توزیع مذکور (که در ادامه به تفضیل ارائه خواهد شد)، به منظور تعیین میزان کارایی در هر یک از این دو کانال، فرایند تحقیق آغاز می گردد.
گام دوم: پس از مشخص نمودن جامعه و نمونه آماری در مرحله دوم، تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) به منظور مقایسه کارایی مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که کارایی توزیع خدمات بیمهای توسط شرکت بیمه ایران و بانک بیمه پارسیان به تفکیک با بهره گرفتن از تکنیک (DEA) مورد بررسی قرار می گیرد.
(لازم به ذکر است که ورودیها و خروجی های تعیین شده جهت ارزیابی کارایی در هر یک از کانالهای مذکور براساس ادبیات تحقیق موضوع و همچنین در دسترس بودن اطلاعات و میزان همکاری جامعه آماری مورد تحقیق در دادن اطلاعات ضروری تعیین گردیده است).
گام سوم: در مرحله آخر تحقیق نتایج به دست آمده از نحوه عملکرد هر یک از کانالهای توزیع با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته و نتیجه گیری نهایی ارائه میشود.
شکل (۳-۱) فرایند کلی تحقیق را نشان می دهد.
۳-۸ تاریخچه بانک بیمه پارسیان
شرکت بیمه پارسیان، شرکتی است که در عرصه ملی، متخصص پذیرش پروژه های بیمهای بزرگ بوده و دارای اعتبار منطقهای و قابلیت حضور جهانی میباشد.
این شرکت با برخورداری از سازمانی یادگیرنده، فنآوری پیشرفته و کارکنانی خلاق و متعهد، با ارائه بهترین خدمات و متناسبترین قیمتها، موجب رضایت مشتریان خود میگردد. این شرکت با بهره گرفتن از این توانمندیها، بیمهگر برگزیده کشور و بزرگترین شرکت بیمه به لحاظ حق بیمه جذب شده در سطح کشور بوده و دارای بالاترین میزان سودآوری در میان شرکتهای بیمه، برای سهامداران خود میباشد.
فعالیت بیمه پارسیان به استناد قانون تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی و قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران به موجب پروانه شماره ۵۲۰۰ مورخ ۲۸/۲/۱۳۸۲و اخذ مجوز فعالیت در انجام کلیه امور بیمه های بازرگانی اعم از بیمه های اموال، مسئولیت و اشخاص میباشد. درحال حاضر بیمه پارسیان از نظر سرمایه (یک هزارو یکصد میلیارد ریال) و سهم بازاربیمههای خصوصی، بزرگترین بیمه خصوصی ایران محسوب می گردد.
عمدهترین سهامداران شرکت بیمه پارسیان عبارتند از:
بانک پارسیان
شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو
شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت
رسالت بیمه پارسیان، ایجاد سازمانی جهانی تراز، رقابت پذیر، متعهد نسبت به جامعه و پیشگام درارائه خدمات متمایز به اشخاص حقیقی وحقوقی برای پوشش ریسکها و جبران خسارتها و همچنین ارائه خدمات مشاوره در زمینه مدیریت ریسک و ایمنی (شناخت، ارزیابی، تجزیه، تحلیل و تفکیک ریسک) جهت اخذ صحیحترین بیمهنامهها جهت تامین و گسترش حداکثر پوشش بیمهای همراه با کاهش هزینه های بیمهگذار میباشد.
ساختار بیمه پارسیان تاکید خاصی بر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی و ابزارسازی بیمهای و همچنین ایجاد و گسترش فنآوری اطلاعات داشته و تلاش میکند با بهره گرفتن از تازهترین نرم افزارهای بیمهای و آخرین فنآوری رایانه ای موجود، کلیه پوششهای بیمهای مورد انتظار را با دقت و کیفیت و سرعت عرضه نماید.
پوشش اتکایی کلیه ریسکهای صنعتی بیمه پارسیان با هر میزان سرمایه به صورت ۱۰۰% با بهره گرفتن از بالاترین تراز درجه بندی و اعتبار شرکتهای بیمه اتکائی دنیا، بخش دیگری از ارائه خدمات بیمه پارسیان می باشد.
در کلیه شعب بانک پارسیان در مراکز استانی بانک بیمه (Bank Assurance) ارائه خدمات بیمه پارسیان درسراسرکشور با به کارگیری جدیدترین شیوه خدماتی و شهرهای بزرگ منجر به گسترش چشمگیر سهم بازار و توسعه خدمات در جهت تامین رضایت مشتریان بوده است. معرفی بیمه پارسیان در طی سالهای متوالی ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶بهعنوان صد شرکت برتر کشور و احراز رتبه اول در بین شرکتهای بیمهای خصوصی و رتبه سوم در بین کلیه شرکتهای بیمهای اعم از دولتی و خصوصی.
شایان ذکر است بیمه پارسیان براساس گزارش اخیر بیمه مرکزی ایران رتبه اول را در بین شرکتهای خصوصی از لحاظ حضور در بازار بیمه، توانایی مالی و گزارشگری مالی را به خود اختصاص داده است.
۳-۹ تاریخچه بیمه ایران
پانزدهم آبانماه تاریخی است به یادماندنی درصنعت بیمه کشور. در سال ۱۳۱۴، در چنینروزی، شرکت سهامی بیمه ایران بهعنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی و دولتی تأسیس شد و بهعنوان بنیانگذار صنعت بیمه درکشور آغاز به کارکرد. آغاز فعالیت بیمه ایران (۱۴آبان ۱۳۱۴) را به تعبیری میتوان ملی شدن صنعت بیمه تلقی کرد. بیمه ایران از آذرماه ۱۳۱۴ صدور بیمه نامه در رشتههای مختلف را آغاز نمود و ظرف یک سال در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، همدان، اهواز و بوشهر نمایندگی تأسیس کرد. همزمان تعدادی از دانشجویان رشتههای اقتصادی و تجارت برای آموختن فنون بیمه به خارج از کشور اعزام شدند. شرکت بیمه ایران موفق شد در همان سال نخست فعالیتش، ۶۲% بازار بیمه کشور را در اختیار بگیرد و سهم مؤسسات خارجی را از ۱۰۰% به ۳۸% کاهش دهد. بیمه ایران همچنین درصد واگذاری اتکائی را از حدود ۹۰% به ۴۴% تقلیل داد و با کاهش نرخ حق بیمه در برخی از رشتهها به حدود۵۰%، درگسترش وتوسعه بیمه نقش مؤثری را ایفاءکرد بهطوریکه امروز نه تنها درسراسر کشور، بلکه درکشورهای اروپایی و آسیایی، بهویژه در خاورمیانه نامی پرآوازه و آشناست.
در اولین روزی که شرکت سهامی بیمه ایران شروع بکار کرد مرحوم داور وزیر مالیه وقت که در حقیقت باید تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران را تا اندازه زیادی مرهون علاقه و پشتکار او دانست خطاب به کارمندان بسیار معدود شرکت چنین گفت : ” من به شرکت بیمه جدید التاسیس به اندازه بانک ملی ایران علاقمندم و اهمیت این شرکت برای کشور با اندازه بانک ملی است. سعی کنید تشکیلات منظم و درستی داشته باشید و حتی از اول به تاسیس شعب در خارج کشور مثل بغداد و کراچی و بمبئی اقدام نمائید و کارمندان تحصیل کرده داشته باشید و آنها را برای فعالیت حاضر نمائید. البته اسم این شرکت بزودی درتمام دنیا معروف خواهد شد. ” بعدازاین نطق کوتاه وموثر مرحوم داور تقاضا کرد که برای اولین بار منزل خود او به وسیله شرکت سهامی بیمه ایران بیمه شود و بدین ترتیب اولین بیمه نامه آتش سوزی در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۱۴ بنام مرحوم داور صادر گردید. تاریخ مزبور در تاریخ اقتصادی کشور اهمیت خاصی دارد. چون موسسات بیمه هر کشوری از ارکان اولیه اقتصادی آن کشور بهشمار میرود و عمل بیمه در تمام دنیا ملاک درجه ترقی و تنزل اقتصادی است. قسمتی از خاطرات آقای عبدالحمید شمس سرپرست اداره خسارت در سال ۱۳۳۲ تحت عنوان ” شرکت بیمه ایران چگونه بوجود آمد “. از جمله سرمایه ابتدایی شرکت سهامی بیمه ایران اراضی باغ فردوس بوده است که به این شرکت واگذار شده بود تا از فروش اقساطی آن سرمایه اولیه تامین شود و مورد دیگر طلب های سازمان غله به دولت بوده است که به طریق فوق دریافت می شد ودر مجموع ۲۰. ۰۰۰. ۰۰۰ ریال سرمایه اولیه شرکت تامین شد.
بیمه ایران در کلیه رشتههای بیمه زندگی و غیرزندگی فعالیت میکند و با عرضه بیمههای تجاری و خانواده شامل بیمههای اتومبیل، اشخاص (عمر – حادثه – درمان)، آتشسوزی، باربری، مهندسی و مسئولیت بیش از ۵۰% سهم بیمههای بازرگانی کشور را دراختیاردارد. دربخش حمایتهای ملی نیز اکثریت پروژه های بزرگ ملی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی، هواپیمایی، سدسازی، نیروگاهها و صنایع تحت پوشش بیمه ایران است که در مواقع لزوم خطرات بیمهشده خود را نزد بازارهای بین المللی بیمه اتکائی میکند. بیمه ایران با توجه به ظرفیت بالای ریسکپذیری خود، علاوه بر انجام بیمه های مستقیم، نسبت به پذیرش ریسک به صورت بیمهاتکایی قبولی از شرکتهای بیمه داخلی و خارجی اقدام میکند.