فهرست پژوهشهایی که داخل ایران انجام گرفتهاند در ذیل آمده است:
پژوهش رحیمی (۱۳۸۶) در بررسی رابطه بین مؤلفه های مدیریت دانش سازمانی و خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان به این نتایج دست یافت:
بین ابعاد مدیریت دانش و میزان خلاقیت همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
تفاوت معناداری بین میانگین مدیریت دانش اعضاء بر حسب سن، جنس و رشتۀ تحصیلی وجود دارد.
تفاوت معناداری بین میانگین خلاقیت اعضاء بر حسب جنس، رشتۀ تحصیلی و وضعیت استخدامی وجود دارد.
پژوهش حسینی و زمانی ( ۱۳۸۶) با بررسی وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش در دانشکده علوم ترتیبی و روانشناسی دانشگاه اصفهان به این نتیجه رسیدند که از نظر زیر ساخت فنی در دانشگاه هیچ مشکلی وجود ندارد ولی از نظر مدیریت و فرهنگ سازمانی جو نامناسب است.
پژوهش ستاری فرخی (۱۳۸۶) در تحقیق خود با عنوان” رابطه زیر سیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی” به نتیجه زیر دست یافت:
بین زیر سیستم مدیریت دانش و تمام مؤلفه های هوش سازمانی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد.(ابوترابی،۱۳۸۷،ص ۸۶)
پژوهش حسن زاده ( ۱۳۸۶ ) موانع زیر ساختی اعمال مدیریت دانش در ایران را در شش قالب ، موانع استراتژی سازمانی ، تشکیلات سازمان ، منابع انسانی ، تامین مالی ، فناوری اطلاعات و
ارتباطات و فرهنگ سازمانی بیان نموده است .
پژوهش امانی و اشلوبلاغ و همکاران ( ۱۳۸۶ ) با بررسی های مقایسه ای میزان پیاده سازی فرایند مدیریت دانش در مراکز خدماتی دولتی و خصوصی مطالعه موردی شهر تهران به نتایج زیر دست یافتند :
- تفاوت معنا داری میان سازمانهای دولتی و خصوصی در باب پیاده سازی مدیریت دانش وجود دارد
- سازمانهای دولتی در زمینه کسب دانش و ذخیره دانش موفق تر عمل می نمایند .
- سازمانهای خصوصی در زمینه خلق دانش و به اشتراک گذاشتن و بکارگیری دانش موفق تر عمل می نمایند .
پژوهش افرازه ( ۱۳۸۶ ) در کار خود تحت عنوان آشنایی با مدیریت دانش با تاکید بر ارکان سه گانه مدیریت دانش یعنی انسان ، فرایند و فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشته است که برای اجرای
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
موفقیت آمیز مدیریت دانش لازم است تا هم زمان و یکپارچه ، به انسان، فرایند و فناوری توجه نموده و در نهایت پیشنهاداتی برای ارتباط بین این ارکان ارائه نموده است .
(ابوترابی ، ۱۳۸۷ ،ص ۸۵)
فهرست برخی از پژوهشهایی که در خارج از ایران انجام شدهاند بدین قرار است:
پژوهش میکالوپوس و سایکوجیس: [۴۲]
این پژوهش با این سؤال اصلی شروع می شود که « چگونه می توان بین سازمانهای دولتی و مدیریت دانش تناسب ایجاد کرد؟» یافته های این پژوهش حاکی از اهیمت نقش مدیران در موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دولتی است. در این پژوهش، مدیران در سطوح سه گانه سازمانی ( عالی، میانی و عملیاتی) از نظر اثر گذاری بر مدیریت دانش در سازمانهای دولتی مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته این پژوهش گویای اهمیت بیشتر مدیران میانی در این خصوص است، از نظر این پژوهشگران، مدیران میانی بعلت ایفای نقش رابط بین سطوح عالی و عملیاتی، اثر گذاری بیشتری بر مدیریت دانش در سازمان های دولتی دارند. از این رو توجه بیشتری به اهمیت این سطح برای موفقیت برنامه های مدیریت دانش در سازمانهای دولتی را پیشنهاد نموده اند(میچکالوپلوس،[۴۳] ۲۰۰۰٫، ص۸).
پژوهش بات[۴۴] (۲۰۰۳):
در این پژوهش مشخص شد که کنترل و نظارت بر فعالیتهای دانش به مانند فعالیتهای تولیدی دشوار است و از سوی دیگر بخشی از دانش بوسیلۀ سازمان و بخش دیگر آن بوسیلۀ افراد درون سازمان درونی می شود.
بات (۲۰۰۲): این دو گانگی بین دانش فردی و دانش سازمانی نیازمند مجموعه راهبردهای متفاوتی از مدیریت دانش می باشد.
در این پژوهش بر این نکتۀ اساسی تأکید می شود که بهره گیری از دانش و مهارتهای فردی بستگی به ماهیت وظایف و تعاملات بین افراد دارد. لذا رابطۀ بین دانش فردی و دانش سازمانی بر حسب دو متغیر ماهیت وظایف در محور عمودی ( وظایف روتین و مشخص – وظایف غیر روتین و نامشخص) و ماهیت تعامل در محور افقی ( تعاملات مستقل و وابسته) مورد بررسی قرار می گیرد. با تأکید بر این نکته که بخشی از دانش درونی شده در سازمان بوسیلۀ هر یک از اعضاء به تنهایی ساخته نشده است بلکه متأثر از تعامل میان آنهاست. چنانچه دانش فردی با دیگران تسهیم نشود، تأثیر چندانی بر مبنای دانش سازمانی نخواهد داشت. بر این اساس، یکی از وظایف مهم مدیریت در راستای تحقق مدیریت دانش، تسهیل فرایند تعاملات میان کارکنان و حساس نمودن آنان درمقابل محرکات محیطی می باشد به نحوی که دانش فردی شان توسعه یابد و به منظور کمک به مبنای دانش سازمانی درونی شود. بدین ترتیب اهمیت نسبی دانش فردی و سازمانی منوط به ماهیت وظایف، سطح آموزش فردی، انگیزش و تمایل مدیران به تفویض برخی از مسئولیتها به سطوح پائین تر می باشد(بات، ۲۰۰۲، ص۳۵).
پژوهش مک کین و زک ۱
این پژوهش با عنوان “تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان ” است ،این پژوهش،اثر مدیریت دانش
برعملکرد سازمانی در ۱۹ سازمان بخش خصوصی کا نادارا مورد بررسی قرار داده است.سئوال اصلی
پژوهش نیز درباره چگونگی اثر گذاری مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی بوده است.
سایر سئوالات عبارتند از:
-۱ آیا مدیریت دانش باعث بهبود عملکرد سازمانی می شود؟
-۲ آیا مدیریت دانش بر عملکرد مالی سازمان اثر مستقیم می گذارد؟
-۳ آیا بهبود عملکرد سازمان باعث بهبود عملکرد مالی می شود؟
این پژوهش دارای سه فرضیه نیز می باشد:
-۱ مدیریت دانش باعث بهبود عملکرد سازمانی می شود.
-۲ مدیریت دانش بر عملکرد مالی سازمان اثر مستقیم می گذارد.
-۳ بهبود عملکرد سازمان باعث بهبود عملکرد مالی می شود.
شکل ۲-۴ مدل مدیریت دانش در پژوهش مک کین و زک(مکین و زاک، ۲۰۰۵، ص۱۰)
یافته های این پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش ،عملکرد سازمان و عملکرد مالی رابطه وجود
دارد.به عبارتی در این پژوهش تمامی فرضیه ها در سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد تایید قرار گرفتند(مکین و زاک، ۲۰۰۵، ص۱۰)
۲-۵ مدل مفهومی تحقیق
به نظر محقق در این تحقیق برای ارائه مدل استقرار مدیریت دانش ، بررسی عوامل مختلف تأثیرگذار در پذیرش مدیریت دانش ضروری بوده و این مدل علاوه بر عوامل مختلف، فرایند مدیریت دانش را نیز مد نظر قرار داده و در نهایت با نگاهی به هر دوی اینها ، نحوه استقرار مدیریت دانش را مورد توجه قرار داده است. شایان ذکر است این مدل برگرفته از مدل آرتور اندرسون و APQC میباشد.
مدیریت دانش
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
رد یا قبول هر تئوری مستلزم ارائه و طی یک فرایند سیستماتیک می باشد که در طی آن و براساس اصول علمی تئوری مورد نظر تایید یا رد می شود. این فرایند که در قالب پژوهش های علمی متجلی می شود بسته به ماهیت تئوری یاد شده ساختارهای متفاوتی پیدا می کند. این ساختارهای گوناگون تابع عوامل متعددی نظیر موضوع مورد پژوهش، امکان مشاهده، امکان مداخله و محدودیتهای مختلف می باشد. هنگامیکه یک تئوری بعنوان یک فرضیه مطرح می شود به منظور تایید یا رد این تئوری در قدم اول باید فرضیات قابل آزمون را تنظیم نموده بگونه ای که آزمون فرضیات مطروحه، پژوهشگر را قادر به استنتاج نهایی بنماید. در قدم بعدی پس از طرح فرضیات مورد نظر روش آزمودن فرضیات و یا به عبارت علمی، روش طراحی و اجرای پژوهش مورد نظر باید تعیین گردد. پژوهش های مختلف در اجرا به علت عوامل تاثیرگذار متعددی از جمله توانایی پژوهشگر در انجام مداخلات مختلف، از یک مشاهده ساده در یک مقطع زمانی تا پژوهش های مداخله ای چند عاملی می تواند تغییر نماید.
پس از طراحی پژوهش مورد نظر چه مشاهده ای باشد چه مداخله ای، به موازات اجرا مراحل جمع آوری اطلاعات پژوهش شروع می گردد.
در این فصل به بررسی روش انجام پژوهش و نحوه گردآوری داده ها میپردازیم. بسیاری از سازمان ها میتوانند از نتیجه این تحقیق برای درک ارتباط بین مدیریت دانش و عملکرد نوآورانه کارکنان خود استفاده نمایند. در نتیجه، این تحقیق یک تحقیق کاربردی است.
مدیران و کارشناسان دفتر مرکزی بانک مهر اقتصاد اعضای جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدهند. با بهره گرفتن از پرسشنامه و مصاحبه با تعدادی از این افراد که با روش سرشماری انتخاب شدند، اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل به دست آمد. برای اطمینان از پایایی ابزار تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتیجه این آزمون نشان از پایایی بالای پرسشنامه ها داشت. برای اطمینان از روایی نیز علاوه بر استفاده از ابزار استاندارد، مشورت با اساتید راهنما و مشاور، با چند تن از کارشناسان خبره و صاحبنظران مدیریت منابع انسانی مشورت گردید. در پایان از آزمونهایی نظیر T تک نمونهای[۴۵]، کولموگروف – اسمیرنوف و رگسیون یک متغیره برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید.
۳-۱ روش تحقیق