- با توجه به تاثیر رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی مدیران و مزایای این معقوله ، سازمان ها باید به اخلاق و رفتارهای اخلاقی مدیران خود اهمیت دهند و در صورت امکان اداره کل مدیریت منابع انسانی و مدیران ارشد سازمان (شامل اعضای هیات مدیره و روسای ادارات امور و ادارات مرکزی) که وظیفه سنجش ، جذب و انتصاب مدیران را دارند با تدوین استراتژی های جدید ، با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی این سبک از رهبری و مدیریت را یکی از پارامترهای با اهمیت ارزیابی ایشان به حساب آورند و همچنین مدیران زیر مجموعه خود را بدان تشویق نمایند .
ادامه جدول ۵-۱
۲
بین بعد مدیر اخلاقی رهبری اخلاقی و هر سه بعد تعهد سازمانی شامل : تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری ارتباط معنی داری وجود دارد
- سازمان می بایست از طریق واحد های ذیصلاح مانند اداره کل آموزش با برگزاری کلاس ها و دوره ها و سمینارهای آموزشی و یا ارائه مطالب متناسب در مجله و نشریات مرتبط با سازمان و یا بخشنامه ها و دستور العمل ها ، مدیران سازمان را با رهبری اخلاقی ، اهداف ، ویژگی ها و نتایج مثبت آن در سازمان آشنا سازند و از این طریق بر تقویت هر سه بعد تعهد سازمانی کارکنان شامل تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری و در نهایت افزایش سطح تعهد سازمانی کارکنان در راستای نیل به اهداف سازمانی تاثیر بگذارند .
۳
بین بعد فرد اخلاقی رهبری اخلاقی و هر سه بعد تعهد سازمانی شامل : تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری ارتباط مستقیم وجود دارد
- با توجه به رابطه مستقیم بین بعد فرد اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان ، اگر مدیران به طور اخلاقی رفتار کنند و با کارکنان خود صادق باشند قابل اعتماد باشند و رفتار هایی از این قبیل از خود نشان دهند بر احساس دلبستگی کارکنان به سازمان ، احساس التزام به ماندن در سازمان و احساس اجبار کارکنان به ماندن در سازمان موثر خواهد بود و در مجموع بر ارتباط روانی بین کارکنان و سازمانشان موثر می باشد که در نتیجه باعث می شود که احتمال اینکه کارکنان داوطلبانه سازمان را ترک کنند ، کمتر شود .لذا پیشنهاد می گردد اداره کل منابع انسانی با همکاری اداره کل آموزش نسبت به برگزاری کلاس ها و یا کارگاه های آموزشی ، مدیران را در رعایت و به کارگیری هر چه بیشتر مشخصه های فرد اخلاقی مساعدت و هدایت نمایند.
۴
جنسیت :
میزان تعهد سازمانی کارکنان مرد بانک ملی در واحد های ستادی شهر تهران بیشتر از کارکنان زن است. ولی رابطه معنی داری بین جنسیت و درک شاخص های رهبری اخلاقی مدیران از دید کارکنان وجود ندارد
- از آنجا که بر اساس نتایج تحقیق تعهد سازمانی کارکنان مرد بیشتر از زنان می باشد پیشنهاد می گردد اداره کل منابع انسانی برای افزایش تعهد سازمانی زنان در سازمان توجه بیشتری نشان داده و با اخذ سیاست های مناسب و درک ایشان نسبت به افزایش تعهد سازمانی آنان مبادرت ورزد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ادامه جدول ۵-۱
۵
تاهل:
میزان تعهد سازمانی کارکنان و نیز درک شاخص های رهبری اخلاقی مدیران توسط کارکنان متاهل بیشتر از کارکنان مجرد است.
- با توجه به نتایج تحقیق مبنی بر میزان بالاتر تعهد سازمانی و درک شاخص های رهبری اخلاقی کارکنان متاهل نسبت به افراد مجرد ، پیشنهاد می گردد اداره رفاه کارکنان با بکار گیری استراتژی و تمهیدات مناسب زمینه را برای ازدواج کارکنان مجرد هموار نماید . این مهم می تواند با ارائه برخی خدمات از جمله اعطای وام تهیه جهیزیه و یا تخفیف ویژه سالن های پذیرایی سازمان و … برای این افراد باشد.
۶
سن :
کارکنانی که سن کمتری دارند از سایرین تعهد سازمانی کمتری نیز دارند. ولی رابطه معنی داری بین سن افراد و درک شاخص های رهبری اخلاقی مدیران از دید کارکنان وجود ندارد
- با توجه به نتایج توصیفی تحقیق ، کارکنان بانک ملی در واحد های ستادی از متوسط سن و سابقه خدمتی بالا برخوردارند که اگر چه این موضوع نشان دهنده تجربه بالاو پختگی بیشتر این افراد می باشد ولی باید به این نکته نیز توجه گرددکه افراد در سنین و سابقه خدمتی بالا در شرف بازنشستگی بوده و اداره کل منابع انسانی می بایست با بکارگیری استراتژی مناسب و بهره گیری از افراد جوان تر در واحد های صف و یا جذب نیرو نسبت به انتقال تجربیات این افراد اقدام نموده و همچنین با اتخاذ تدابیر مناسب از بازنشستگی زود هنگام کارکنان باسابقه و پیش کسوت در حد امکان و در صورت عدم مغایرت با سایر سیاست های کلان سازمان ، ممانعت به عمل آورند و زمینه را برای بهره مندی هر چه بیشتر سازمان از همکاران با سابقه و سن بالاتر که نسبت به سایر افراد دارای تعهد و تجربه بالاتری نیز هستند ، فراهم آورد .این امر علاوه بر مزایای قید شده انگیزه های کاری را برای کارکنان جوان تر و با سابقه کمتر که آینده خود را در همکاران مسن تر با سابقه تر از خود متصور می شوند ، افزایش می دهد.
۷
سابقه خدمت :
با افزایش سابقه خدمتی ، تعهد سازمانی کارکنان افزایش می یابد ولی درک شاخص های رهبری اخلاقی مدیران از دید کارکنان با سابقه خدمت مختلف ، تفاوت معناداری ندارد
ادامه جدول ۵-۱
۸