مقدمه
در این فصل روش و مراحل اجرای پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد در ادامه به توضیح جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه مورد پژوهش پرداخته شده و سپس مشخصات ابزارهای جمع آوری اطلاعات، شیوه نمره گذاری، اعتبار و پایایی ابزارهای مورد استفاده در پژوهش توضیح داده شده و در پایان به توضیح روش های آماری مورد استفاده برای تحلیل نتایج این پژوهش پرداخته شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۱- جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه آموزش و پرورش منطقه ۲ شهر تهران که در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ مشغول تحصیل بودند.
۳-۲- حجم نمونه و روش نمونه گیری
بر اساس جدول مورگان حجم نمونه در این تحقیق۳۶۷ نفر می باشد که به بطور تصادفی و به روش زیر انتخاب شدند.
در این پژوهش محقق در صدد آن بود تا نمونه به طریقی انتخاب شود که واقعا نماینده جامعه تعریف شده باشد.. به همین منظور با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی نمونه آماری انتخاب شدکه در این بین دو مدرسه ابتدایی دخترانه که تعداد کل دانش آموزان پنجم و ششم آن ۳۸۰ نفر بودند که بر اساس جدول مورگان ۱۹۱ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و همچنین دو مدرسه پسرانه که تعداد کل دانش آموزان پنجم و ششم آن ۳۲۰ نفر بودند که بر اساس جدول مورگان ۱۷۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند بنابراین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد ۳۶۷ نفر خواهد بود .
۳-۳- روش تحقیق
هدف از این پژوهش بررسی تاثیرفناوری اطلاعات(ICT) بر سبک های مختلف یادگیری کلب در دانش آموزان پنجم و ششم دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر داده ها، کمی و از نظر ماهیت و روش از نوع همبستگی است زیرا بدون آنکه متغیر مستقل را دستکاری کنیم رابطه آن را با متغیر وابسته بسنجیم.
۳-۴- ابزار اندازه گیری
در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نظر از پرسشنامه سبک های یادگیری استفاده شده است.
۳-۴-۱- پرسشنامه سبک های یادگیری
پرسشنامه سبک های یادگیری (کلب) بر اساس نظریه کلب در خصوص چهار سبک یادگیری ساخته شده است. این پرسشنامه از ۱۷ سوال تشکیل شده که چهار سبک یادگیری واگرا(۴سوال)، جذب کننده( ۴ سوال)، همگرا ( ۴ سوال) و انطباق یابنده (۵ سئوال) را مورد سنجش قرار می دهد. در این پرسشنامه از پاسخ دهندگان خواسته می شود تا میزان موافقت یا مخالفت خود را درباره ی هر سئوال یا ماده را بر روی یک مقیاس ۴ درجه ای لیکرتی از ۱ (خیلی زیاد) تا ۴ (خیلی کم) بیان کنند.
۳-۴-۲- پایایی و روایی پرسشنامه
منظور از پایایی میزان اعتمادی است که می توان به نتایج یک آزمون داشت. بدین معنی که اگر آزمونی را بطور متوالی و با فاصله زمانی کوتاه برروی تعدادی از افراد اجرا کنند، نتایج بدست آمده باید از یک ثبات نسبی برخوردار باشد. به عبارت دیگر پایایی یک وسیله به دقت آن ابزار اشاره دارد(کرمی،۱۳۸۲)
برای سنجش پایایی پرسشنامه مذکور از روش آلفا ی کرونباخ استفاده شده است. در این روش به سنجش میزان هم سازی گویه ها در راستای بررسی مقیاس یا شاخص مورد نظر پرداخته شده است. بدین طریق که ابتدا ۱۰۸ نسخه از پرسشنامه(۵۸ پرسشنامه در بین دختران و ۵۰ پرسشنامه در بین پسران)جهت پیش آزمون انتخاب شده و پرسشنامه اولیه تحقیق در میان آنها تکمیل شد. در ادامه، پس از جمع آوری پرسشنامه های تکمیل شده آلفای کرونباخ مقیاس ها و شاخص های پرسشنامه محاسبه و سپس بعد از اصلاح پرسشنامه(حذف گویه های زاید و اضافه کردن گویه های لازم) پرسشنامه نهایی تهیه و در بین نمونه آماری منتخب از جامعه آماری تکمیل شد.
در محاسبه ی پایایی از روش همسانی درونی ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه، ۹۱/۰ به دست آمد. ضریب همبستگی برای چهار عامل به ترتیب از عامل اول تا چهارم به این ترتیب است: عامل اول ۷۸/۰، عامل دوم ۸۶/۰، عامل سوم ۸۰/۰، عامل چهارم ۸۵/۰. همچنین ضرایب پایانی حاصل از روش بازآزمایی در عامل ها چنین بوده است: عامل اول ۸۶/۰، عامل دوم۹۴/۰، عامل سوم ۹۴/۰، عامل چهارم ۸۵/۰، که همه نشان دهنده ی پایایی مطلوب و مناسب آزمون است.
۳-۴-۳- روایی آزمون( اعتبار)
اعتبار ابزار اندازه گیری به این موضوع اشاره دارد که آیا محتوا و سوالات پرسشنامه (ابزار اندازه گیری) همان مفهوم و موضوعی را می سنجد که مدنظر محقق است. به عبارتی دیگر پرسشنامه ما باید همان چیزی را بسنجد که برای سنجش آن ساخته شده است نه چیز دیگری. قابلیت اعتبار (روایی) ابزار اندازه گیری که به تناسب سوالات با موضوع راجع است، به چندین شیوه قابل بررسی و اندازه گیری است. در این تحقیق، برای بررسی روایی این آزمون از دو روش محتوایی و روایی سازه