نمونه گیری فرآیندی است که طی آن تعدادی از واحدها به گونه ای برگزیده می شوند که معرف جامعه بزرگ تری که از آن انتخاب شده اند باشند (Gay,1992) .این گزینش می تواند به سه گونه ی نمونه انباشته یا کومه ا ی، نمونه نظری یا قضاوتی و نمونه گیری تصادفی صورت پذیرد .نمونه گیری تصادفی روشی برای انتخاب بخشی از جامعه یا کل، به گونه ای که همه نمونه های ممکن برای انتخاب شدن احتمال یکسان داشته باشند ( خاکی، ۱۳۸۴، ص ۲۷۲). روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده می باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۶- حجم نمونه
در این تحقیق از نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم استفاده شده است. موضوعی که اکثر پژوهشگران در تحقیق با آن روبرو هستند اندازه یا حجم لازم نمونه است، در پژوهش حاضر حجم جامعه آماری مشخص و به تعداد ۷۵۰۰۰۰ نفر می باشد، بنابراین بر اساس رابطه زیر، حجم نمونه در جامعه توریست های ساکن در هتل های بین المللی ایران محاسبه شده است.
N : تعداد اعضای جامعه آماری می باشد که برابر با ۷۵۰۰۰۰ نفر است.
Z α/۲ : مقدار نرمال احتمال استاندارد که بر اساس جدول احتمالات نرمال استاندارد استخراج شده و برابر با۱/۹۶ می باشد.
: در صورتی که متغیرها کمی باشد می توان با بهره گرفتن از رابطه زیر، انحراف معیار را تخمین زد. (مومنی،۱۳۸۷،ص۲۱۸).
پس از محاسبه، انحراف معیار برابر ۶۰۴۱/۰ بدست آمد.
:ε سطح خطا برابر با ۱/۰ در نظر گرفته شده است (همان منبع،ص۲۱۹)
با توجه به این که مقدار n عددی برابر با ۲۸۰ بدست آمد، با اضافه کردن ۱۰% این مقدار به آن، تعداد ۳۰۸ پرسشنامه توزیع شد که تعداد ۳۰۰ پرسشنامه قابل استفاده قرار گرفت.
۳-۷- شیوه اجرا
۳-۷-۱-روش گردآوری داده
به منظور دست یابی به نتایج مورد نظر و انجام شایسته روش تحقیق از روش های زیر بهره گرفته شد:
مطالعات کتابخانه ای : جهت تدوین مبانی، تعاریف و ماهیت نظری از منابع کتابخانه ای استفاده شده که مهم ترین و مویدترین منبع موتورهای جستجو در اینترنت، بانک ها و منابع اطلاعاتی و کتابخانه ای دانشگاه های کشور بوده است.
تحقیقات میدانی : به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق ، از پرسشنامه که یکی از متداولترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی می باشد، استفاده شده است.
۳-۷-۲- ابزار گردآوری داده
به طور معمول، چهار ابزار عمده برای جمع آوری داده ها وجود دارد.هر یک از این ابزارها خود انواعی دارند که کاربردهای ویژه ای برای تحقیقات خاص دارند.این ابزارها عبارتند از: بررسی مدارک و اسناد، مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه (خاکی، ۱۳۸۴، ۲۴۲).
در این پژوهش از پرسشنامه که یکی از متداولترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی می باشد، به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شده است. پرسشنامه عبارت است از مجموعه ای از پرسش های هدف دار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد.
برای بررسی متغیر رضایت مشتری از پرسشنامه ای شامل ۳۵ سوال با طیف پنج گزینه ای لیکرت که سوالات ۱تا ۹ آن مربوط به کیفیت خدمات، سوال ۱۰ تا ۱۶ در مورد ارزش خدمات و سوالات۱۷ تا ۲۲ در خصوص رضایت مشتری،۲۳ تا ۲۷مربوط به درگیری دررابطه ونهایتا ۲۸ تا ۳۵ راجع به مواجهه خدمت می باشد، استفاده شده است.
۳-۸- روایی )اعتبار(ابزارپژوهش
روایی از خصایصی است که برای مفید و موثر واقع شدن روش های جمع آوری داده ها، شرط اساسی به شمار می رود و به آن خصیصه ابزار و یا روش های جمع آوری داده ها اطلاق می گردد که با داشتن این خصیصه همان مقولاتی را تعیین می کند که برای تعیین آن مقولات طرح ریزی شده است (پاشا شریفی و طالقانی، ۱۳۷۹). به عبارت دیگر مراد از روایی آن است که ابزار اندازه گیری برای هدف مورد نظر یعنی اندازه گیری متغیر تحقیق از کارایی لازم برخوردار باشد؛ روایی مستلزم آن است که ابزار پژوهش همان متغیری را اندازه گیری کند که پژوهشگر قصد اندازه گیری آن را دارد (پاشا شریفی و شریفی، ۱۳۸۳).
برای سنجش اعتبار روش های گوناگونی وجود دارد که عبارتند از :اعتبار محتوا، اعتبار صوری، اعتبار ملاکی، اعتبار همزمان، اعتبار پیش بین و اعتبار ساده.
۳-۸-۱- اعتبار صوری )ظاهری( ابزار تحقیق
اعتبار صوری به قدرت و کشش ظاهری یا صوری ابزار یا شیوه ی جمع آوری داده ها مربوط می شود و زمانی حاصل می شود که افراد غیرمتخصص از جمله طراح ابزار و آزمودنی های مورد بررسی تشخیص بدهند که آن برای سنجش ویژگی یا خصیصه ی مورد نظر متناسب است. به سخن دیگر، ابزاری را دارای اعتبار صوری به حساب میاورند که به نظر آید آن چیزی که قرار بود بسنجد را می سنجد. در اصل، اعتبار صوری در قاعده ی فنی اعتبار نیست و به آنچه که در واقع می سنجد توجه نمی کند، بلکه توجه دارد به آن چه که در ظاهر به نظر می رسد می سنجد (میرزایی،۱۳۸۸). در پژوهش حاضر به بررسی روایی صوری جهت سنجش روایی ابزار جمع آوری داده ها پرداخته شده است.
۳-۹- پایایی ابزارپژوهش
مقصود از پایایی ، این است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد دهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد . ملاک پایایی درباره اینکه شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها تا چه حد داده های دقیق و موثقی را استخراج می کند و یا شیوه یا ابزار جمع آوری تا چه حد درست و با ثبات است و نتایج همسان بدست می دهد، اطلاعاتی را فراهم می کند ( میرزایی، ۱۳۸۹).
یک آزمون زمانی دارای پایایی بالایی است که نمره های مشاهده شده و نمره های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند ، به این معنا که چنانچه نمره های مشاهده شده و واقعی هر یک از آزمودنی ها در آزمون موجود باشد مجذور همبستگی بین این نمره ها ضریب پایایی آزمون نامیده می شود (خاکی،۱۳۸۸). ابزارهای تحقیق نیز به عنوان وسیله ای برای جمع آوری اطلاعات باید معتبر باشند تا پژوهشگر بتواند به داده های به دست آمده اعتماد کند ( پاشا شریفی و شریفی، ۱۳۸۳).
برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. اگر ضریب آلفا بیشتر از ۰.۷ باشد پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است (مومنی، ۱۳۸۶).
جدول ۳-۲-مقادیر محاسبه شده پایایی پرسشنامه
شاخص | تعدادسوالات | آلفای کرونباخ |
کیفیت خدمات | ۹ | ۰.۹۱۴ |
ارزش خدمات | ۷ | ۰.۹۸۶ |
رضایت مشتری | ۶ | ۰.۹۸۴ |
درگیری دررابطه | ۵ |