-
-
- برای تعیین شدت دیسمنوره در میان دختران نوجوان تجربی و گروه کنترل با بهره گرفتن از مقیاس ارزیابی ژنیکولوژیک .
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- برای پیدا کردن اثر تمرینات هوازی از نظر کاهش در نمره دیسمنوره در گروه تجربی .
- برای مقایسه شدت دیسمنوره در گروه تجربی و گروه شاهد .
انتخاب روش نمونه گیری بر داده ها با بهره گرفتن از مقیاس ارزیابی ژنیکولوژیک که شامل درد توصیفی و علامت مقیاس امتیاز توسط محقق جمع آوری شد . تمرینات هوازی آموخت و نظارت محقق تنها به دختران نوجوان در گروه تجربی برای مدت ۴۵ دقیقه برای یک ماه ، تا آنها خود قاعدگی بعد از آخرین روز از چرخه قاعدگی خود را شروع ، هیچ مداخله ای به دختران نوجوان در گروه کنترل داده شد . سپس تست برای هر دو گروه انجام شد . داده ها با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند . نتیجه نشان داد نمره میانگین درصد پست تست (۵۸ ، ۵۴) دیسمنوره است که پایین تر از پیش آزمون نمره (۸۶ ، ۸۲) در گروه تجربی است که در سطح ۰۵/۰ معنی دار بود . تجزیه تحلیل آماری نشان داد کاهش قابل توجهی در شدت ژنیکولوژیک در میان دختران نوجوان در گروه تجربی پس از معرفی ورزش های هوازی ( t 14 = 21/19 ) . میانگین درصد ژنیکولوژیک پس آزمون نمرات (۵۸ ، ۵۴) از گروه تجربی بود و کمتر از ژنیکولوژیک تست ارسال نمرات (۵۸ ، ۶۴) از گروه شاهد بود . “محاسبه ارزش t” بین آزمایش و گروه کنترل بعد از مداخله در سطح ۰۵/۰ آماری بود (t 28 = 06/12) . تفسیر در حالی که نمرات ژنیکولوژیک باقی مانده همان است که گروه شاهد نشان یافته های این مطالعه که نمرات ژنیکولوژیک دختران نوجوان در گروه تجربی پس از تمرینات هوازی کاهش می یابد . مطالعات مداخله بیشتر باید توسط پرسنل بهداشت و درمان برای کاهش بروز دیسمنوره در میان دختران نوجوان و بهبود سلامت و توانایی های خود را انجام شد (۱۲۴) .
۲-۴٫ جمع بندی
با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است ، تجویز فعالیت ورزشی هوازی مانند پیاده روی ، شنا، جاکینگ و در مقایسه با فعالیت ورزشی غیر هوازی و قدرتی در کاهش علائم روانی این سندرم خصوصاٌ افسردگی بسیار مؤثر بوده است (۵۸، ۶۴، ۸۹ ،۱۱۹،۱۳۱) . ماساژ و تمرین هوازی ترکیبی ، به یک اندازه در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی مؤثرند (۶) .درباره مدت فعالیت ورزشی ، بحث های زیادی صورت گرفته است . انجام فعالیت ورزشی با فراوانی بیشتر از چهار بار در هفته را در افزایش تنش ، افسردگی و عصبانیت مؤثر می دانند . پژوهشگران معتقدند که اگر فعالیت ورزشی دو تا سه باردر هفته با مدت طولانی ،درکاهش علائم سندرم پیش ازقاعدگی بسیار مؤثر است (۵۸، ۱۱۰،۱۱۹) . درباره شدت فعالیت ورزشی و درصد کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی هنوز رابطه معنی داری پیدا نشده است (۸۹، ۱۱۹) و حتی انجام ورزش های رقابتی را در تشدید علائم این سندرم نیز دخیل می دانند (۱۱۹) . تحقیقات نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی می شود و در میان سایر عوامل خطر وقوع این سندرم ، باید اصلاح توده بدنی غیر طبیعی نیز مدنظر قرار گیرد (۵) . همچنین تحقیقات نشان می دهد که کاهش علائم ناشی از سندرم پیش قاعدگی از طریق شیوه های مختلف همواره مورد نظر پژوهشگران بوده است . لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرین هوازی بر اختلالات قاعدگی (PMS) و ترکیب بدن دانش آموزان دختر چاق و کم وزن انجام گرفت .
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱٫ مقدمه
در این فصل به جنبه های علمی ، مراحل و اجرای طرح تحقیق پرداخته شده است . از آنجا که هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرین هوازی بر اختلالات قاعدگی ( PMS) و تر کیب بدن دانش آموزان دختر چاق و کم وزن بوده است ، پژوهشگر در صدد آن بود که از راه اجرای آزمون های مرتبط و جمع آوری اطلاعات به درستی و نادرستی فرضیه های پژوهش دست یابد . همچنین پژوهشگر ابتدا روش اجرای پژوهش ، جامعه آماری که نتیجه پژوهش باید به آن تعمیم داده شود ، در ادامه ابزار های مورد استفاده را به طور واضح و روشن بیان نماید . بنابراین ، فصل حاضر به معرفی جامعه آماری ، نمونه آماری ، متغیر های پژوهش ، وسایل و ابزار اندازه گیری ، روش های جمع آوری اطلاعات ، روش اجرای پژوهش و روش های آماری می پردازد .
۳-۲٫ جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر ۱۳ تا ۱۴ سال در پایه راهنمایی مدرسه دولتی منتخب دخترانه ناحیه یک شهر رشت که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مشغول به تحصیل بودند ، و تعداد شرکت کنندگان در این پژوهش برابر با ۱۲۰نفر تشکیل می دادند . نمونه آماری تحقیق شامل ۴۰ نفر از دختران دانش آموز مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و تر کیب بدن چاق و کم وزن مایل به شرکت در تحقیق ، به صورت مبتنی بر هدف انتخاب ودر دسترس ودر دو گروه تجربی چاق و کم وزن تقسیم شدند ، نمونه های منتخب با اخذ رضایت نامه (پیوست ۱) وارد مراحل بعدی تحقیق گردیدند .
۳-۳٫ متغیرهای پژوهش
۳-۳-۱٫ متغیر مستقل پژوهش عبارت بود از :
یک دوره تمرین هوازی ( پیاده روی )
۳-۳-۲٫ متغیر وابسته پژوهش عبارتند از :
۱ . علائم بدنی PMS
۲ . علائم روانی PMS
۳ . ترکیب بدن دانش آموزان چاق و کم وزن
۳-۳-۳٫ متغیرهای مداخله گر قابل کنترل عبارتند از :
- سابقه بیماری هایی که به نحوی در سندرم پیش از قاعدگی (PMS) تأثیر دارند ( کنترل از طریق پرسشنامه و حذف افرادی که به بیماری خاصی داشتند ) .
- مصرف مواد غذایی پر نمک یا حاوی کافئین (توصیه های غذایی )
- امکان تأثیر ورزش و فعالیت بدنی با شدت زیاد بر سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و ترکیب بدن کنترل از طریق پرسشنامه درباره افراد ورزشکار و حذف این افراد .
- میزان تحصیلات (تمام افراد از دانش آموزان پایه راهنمایی ) انتخاب شدند.
- زمان انجام آزمون (در زنگ هنر و ورزش تنظیم شد ) .
۳-۳-۴٫ متغیرهای مداخله گر غیر قابل کنترل عبارتند از :
- عوامل اقتصادی و موقعیت خانوادگی فرد
- وضعیت روانی فرد
۳-۴ . وسایل و ابزارهای اندازه گیری
- فرم جمع آوری اطلاعات که در ارتباط با اطلاعات دموگرافیک و تاریخچه قاعدگی است قبل از اجرای پروتکل و آغاز هر گونه فعالیتی توسط آزمودنی ها تکمیل گردید ( پیوست ۲ ) .
- فرم تشخیص موقت سندرم پیش از قاعدگی که راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی (DSM IV-)[72] می باشد و ۱۱ معیار را برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی در انتهای فاز لوتئال معرفی کرد (۵۹،۱۱۳،۱۲۲) (پیوست ۳ ) .
پژوهش های دقیق بالینی درباره سندرم پیش از قاعدگی در سال ۱۹۸۵ ، مسئولین تجدید نظر انتشار چهارمین کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی (DSM –IV ) ، ۱۱ معیار را برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی (PMS) تحت عنوان اختلال درماندگی انتهای مرحله لوتئال (LLPDD)[73] معرفی کردند . اختلال در ماندگی انتهای مرحله لوتئال (LLPDD) به زیر مجموعه ای از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اطلاق می شود که علامت های غالب در آن مربوط به آشفتگی های خلقی می باشد . شرط وجود سندرم پیش از قاعدگی (PMS) این بود که فرد به حداقل پنج سئوال از ۱۱ سئوال پاسخ مثبت داده باشد و حداقل یکی از پاسخ های مثبت تعلق به سئوال های شماره ۱،۲،۳یا ۴ باشد . علاوه بر این اختلال موجود باید شدیداٌ با کارها و یا فعالیت های اجتماعی معمول و ارتباط با دیگران تداخل کرده باشد (۲ ،۴،۳۷،۱۱۲).
روسیگنول بونلندر[۷۴]این پرسشنامه را ساخت و اولین بار در سال ۱۹۹۱ هنجاریابی شد و مورد استفاده قرار گرفت . در پژوهش های قبلی به منظور تعیین روایی این پرسشنامه از روش روایی محتوایی استفاده شده و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ ۹۳% به دست آمده است (۱۴) . در این پژوهش نیز از پرسشنامه مذکور برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی (PMS) استفاده شد .
- فرم ثبت وضعیت روزانه ، فرم استانداردی است که شامل ۱۰ علامت روانی و ۸ علامت جسمانی PMS می باشد و از کتاب DSM-IV انجمن روانپزشکان آمریکا اقتباس شده است (۵۹) (پیوست ۴) . در سال ۱۹۹۶ درمطالعه ای اعتبار و اطمینان تقویم روزانه سندرم پیش از قاعدگی با همبستگی ۹۲% به اثبات رسیده است (۷۸) .
- برگ رضایت نامه ، دانش آموزان که در این پژوهش شرکت کردند (پیوست ۱) . پرسشنامه مشخصات فردی (پیوست ۲) .
برای نتایج اندازه گیری شاخص های مورد نظر تحقیق که توسط محقق و به کمک ابزار استاندارد اندازه گیری شد ، این شاخص ها عبارتند از : قد ، وزن ، شاخص توده بدن ، در صد چربی .
در این پژوهش از دستگاه سنجش قد و وزن مدل سکا[۷۵] استفاده شده است . برای بررسی روایی وپایایی دستگاه از ترازوی معمولی مدل کامری[۷۶] استفاده شدکه اختلاف ناچیز ۳۰ گرم را نشان داد. وزن آزمودنی ها بدون کفش و با لباس ورزشی سبک اندازه گیری شد .