- سوابق مربوط:(بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)
۱- دیبایی(۱۳۷۱) در مطالعات خود بیان می کند ،در حال حاضر گردشگری پدیده ای است که با زندگی روز مره ی مردم سروکار دارد وبه همین دلیل روز به روز توسعه ی بیشتری می یابد .بنا براین ،برای استفاده از این شرایط وجلب گردشگران بایستی از وسایل مختلف و از جمله تبلیغات مناسب بهر ه جست.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲- داوود و فرهنگی (۱۳۷۵)درمطالعات خود به این نتیجه رسیدند که در صنعت گردشگری ،تبلیغات باید به گونه ای طراحی شود ومنطقه چنان توصیف شود تا افراد جذب آن شوند.این کار را می توان با رسانه های جمعی از قبیل روزنامه،مجلات،ارسال پستی،تلویزیون،رادیو،وغیره انجام داد.استفاده از این ابزارهانشان میدهد که تبلیغات به وسیله ی یک رسانه مشخص انجام می شود.
۳- صاعدی(۱۳۷۷)درپژوهش های خود به این نتیجه رسید، که آهنگ تبلیغات و زبان باید با تجربه ها ونگرشهای افراد تناسب داشته باشد . تبلیغ ،علاوه بر اینکه باید به زبان مشتری هدف باشد، طرح بندی ومحتوای آن نیز باید از نظر مشتری صحیح وقابل قبول باشد.تصاویر ومطلب باید به نحوی ترتیب یافته وآرایش داده شود که چشم انداز بیننده را به آرامی در تمامی تبلیغ از صدر تا ذیل هدایت کند ومنجر به ایجاد علاقه در بیننده گردد.
۴- همایون(۱۳۸۱) در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که میزان آمادگی جامعه ی میزبان برای پذیرش تحول ،مقدار مالکیت افراد بومی ودرگیر بودن آنها دراین قسم از فعالیت ،تصویری که از طریق رسانه ها و تبلیغات از گردشگران وجامعه میزبان در اختیار است نیز ازجمله عوامل موثر در طیف تغییرات فرهنگی و اجتماعی است.
۵- مدهوشی وناصرپور (۱۳۸۲)در پژوهشی نشان داده اند که بین تعداد ومراکز تصمیم گیری وتوسعه نیافتگی صنعت گردشگری ،ضعف وبازاریابی و توسعه یافتگی،ضعف امکانات زیر بنایی وخدمات گردشگری وتوسعه یافتگی ،وسرانجام فقدان فرهنگ پذیرش گردشگر وتوسعه نیافتگی صنعت گردشگری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.. در ضمن توجه به نگرش بازاریابی وتبلیغات می تواند راه حلی برای افزایش جذب گردشگران باشد .
۶- محمدیان(۱۳۸۲) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدکه اولین وظیفه پیام تبلیغاتی جلب توجه افراد است.اگر پیام تبلیغاتی نتواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد ،هرچقدر افراد آن را ببینند ویا بشنوند ،بدون ثمر است.
۷- بهشتی(۱۳۸۲) درتحقیقات خود به این نتیجه رسید که مشکل اصلی ما در خصوص گردشگری مشکلات فرهنگی است . مشکل گردشگری در واقع همین باور است که گردشگری را عامل انحطاط فرهنگی می دانیم . یکی از مشکلات اصلی ما در عدم جذب سرمایه ی خارجی در کشور ،تصور غلطی است که از کشور ما در ذهن دنیا ترسیم شده وگردشگری عاملی در جهت اطلاع این تصویر خواهد بود .
۸- مهرانی (۱۳۷۴)وراه چمنی (۱۳۸۳)در پژوهشهای خود به این نتیجه دست یافتندکه با برنامه ریزی واجرای دقیق مدیریت بازاریابی وتبلیغات ،میتوان تا حدود زیادی درآمد ارزی گردشگری را افزایش داد و درآمد های خارجی را متنوع کرد وکشور را از آسیب پذیری ناشی ازنوسان های قیمت نفت محفوظ داشت. در ضمن توجه به نگرش بازاریابی وتبلیغات می تواند راه حلی برای افزایش جذب گردشگران باشد.
۹- ناصری(۱۳۷۵)،ملک اخلاق ،(۱۳۸۳) در پژوهش های خود نشان دادند بین ابعاد سیاست گذاری وابعاد بازاریابی ،رابطه معناداری وجود دارد و همچنین اصلی ترین مشکلات وموانع صنعت جهانگردی کشور،موانع تشکیلاتی وسازمانی ،وجود سازمان های موازی وناهماهنگی بین سازمان های دست اندرکار جهانگردی در کشور است.
۱۰- صرافی(۱۳۸۳) در پژوهشهای خود به این نتیجه رسیده که فرهنگ شهری ،مجموعه پیچیده و در هم تنیده ای است که حاصل تعامل نظام های اقتصادی واجتماعی وفرهنگی وسیاسی شهر است .در این فرهنگ ،اقتصاد معشتی بر ارزش استفاده ،جای خود را به فرهنگ بازار مبتنی بر ارزش مبادله کالا وخدمات می دهد. روابط شخصی رو در رو و متکی بر عواطف جای خود را به روابط غیر فردی ورسمی متکی بر عقلانیت معطوف به هدف می دهد. اقتدار سنتی در عرصه سیاست ،جای خود را به فرهنگ عقلانی – قانونی در خدمت به مصالح عمومی می دهد. بنابراین فرهنگ شهری به لحاظ ساختاری و کارکردی پدیده ای جدید و حاصل دوران مدرن است ومستلزم صرف زمان وتلاش بیشتری بوده تا نهادینه وکار آمد شود..
۱۱- کاظمی (۱۳۸۳)معتقد است جهانگردی راهی است برای حفظ صیانت میراث همگانی فرهنگ جهانی ،چرا که حساسیت جهانی را به حفظ آثار فرهنگی وتاریخی وحمایت از الگوهای رفتاری و آداب سنتی که به مرور رنگ باخته اند ،ارتقاء می بخشد واز این رهگذر در راستای پایداری قدم بر می دارد.
۱۲- مهدیزاده (۱۳۸۴)در تحقیق خود به این نتیجه رسید که رسانه ها بویژه تلویزیون گرایش به این دارند که روایت هایی یکسان و نسبتا مورد وفاق از واقعیات اجتماعی ارائه کرده ومخاطبان خود را نیز سازگار با آن ” فرهنگ پذیر” کنند.
۱۳- در مطالعاتی که حیدری(۱۳۸۴) از ۲۲۰گردشگرخارجی و۳۸۵گردشگر داخلی درخصوص نقش رسانه در شناسایی مقاصد گردشگران انجام داد به این نتیجه رسید،که توصیه دوستان وآشنایان بیشترین نقش را در انتخاب مقصد داشته است .
۱۴-کاظمی(۱۳۸۵) درمطالعات خود به این نتیجه رسیده که در عصرحاضر بین فرهنگ وگردشگری رابطه دو جانبه بوجود آمده است . فرهنگ منبعی حیاتی برای توسعه گردشگری محسوب می شود وگردشگری سهم مهمی در توسعه فرهنگی دارد .پایداری می تواند وسیله وفرهنگ، نیروی محرکه آن برای رشد و توسعه گردشگری باشد .
۱۵-سقائی(۱۳۸۵)درمطالعات خود به این نتیجه رسید که به باور دست اندرکاران مشکلات وتنگناهای گردشگری در ایران را نمی توان ناشی از نارسائی های موجوددر سیستم سازمانی، تشکیلاتی وارگان متولی آن دانست . بلکه مشکل اصلی این صنعت در ایران عدم تطابق فرهنگی جامعه ایران با پاره ای از کشورهای جهان می باشد .
۱۶- موکدی(۱۳۸۶)در نتیجه مقاله ی خود چنین بیان کرده که در قرن حاضر رسانه های جمعی مهمترین تاثیر را در توسعه توریسم یک منطقه دارند،به آن شرط که از اصولی مون ،علمی وبا برنامه ریزی صحیح پیروی کنند.
۱۷- کیهانی(۱۳۸۷) در پایان نامه ی خود به این نتیجه رسید برای زندگی در جهانی که توجه به عنوان یک منبع محدود،ارزش اقتصادی دارد،چگونگی جلب توجه مخاطب ومدیریت آن از اهمیت حیاتی برخوردار است.
۱۸- علی ساعی وهمکارانش(۱۳۸۹) در مقاله ی بیان داشتند ،یکی از مشکلات اساسی جذب گردشگر در ایران ،ضعف صنعت تبلیغات است.
۱۹- رضا قلی زاده (۱۳۸۹)در نتیجه مقاله خود چنین بیان می کند که در مجموع با توجه به رابطه تنگا تنگ رسانه ها با صنعت گردشگری و نیاز مبرم این صنعت به اطلاعات فراگیر وجامع در زمینه های دانشی گوناگون ،همکاری کارشناسان وصاحبنظران حوزه های مختلف مانند روان شناسان ،جامعه شناسان ،ارتباطات ،تاریخ جغرافیا،باستانشناسی ،مطالعات فرهنگی و…. با کارشناسان این حوزه برای ارتقای شیوه های علمی وکارشناسانه فعالیت های گردشگری بسیار ضروری است.
۲۰- جعفرکریمی وهمکارانش (۱۳۹۰)درمقاله ای تحت عنوان نقش رسانه وفناوری اطلاعات در توسعه ی گردشگری پایدار بیان داشتند،صنعت گردشگری با معرفی مکان های جدید به عنوان ظرفیتهایی که هنوز مورد بهربرداری قرار نگرفته اند،معرفی محصولات جدید از کشورهای مختلف ،ارتباط در سطح بین المللی ،آشنایی با فرهنگ وآداب و رسوم مختلف وشناخت قابلیت های محط زیست ،جامعه جهانی را به منظور رسیدن به اهداف هزاره ی سوم یاری می کند.اطلاع رسانی به مردم وتبلیغات صحیح به منظور آشنا نمودن آنان با صنعت توریسم، بالابردن سطح آگاهی مردم از طریق اطلاع رسانی صحیح در توسعه ی این صنعت موثر است .
۲۱- بولان ودیوید سون (۲۰۰۵)نیز با تمرکز بر گذراندن تعطیلات در ایرلند ،درباره ی انواع مختلف رسانه ومیزان تاثیر هر یک از آنها بر مقصد گردشگران ،مطالعات و تحقیقاتی را انجام داده اند که در نتایج آنها فیلم وتلویزیون وسپس کتابها ی راهنماو مجلات را به عنوان تاثیر گذارترین ابزار تصمیم گیری گردشگران در خصوص انتخاب مقصد نشان می دهد.
- اهداف تحقیق:(شامل اهداف علمی۱، کاربردی۲و ضرورتهای۳خاص انجام تحقیق)
هدف کلی:
۱- شناخت عوامل تاثیر گذار بر توسعه ی گردشگری شهر ساری
۲-ارائه ی راهکارهای اصولی ومنطقی به متولیان وسیاست گذاران اجرایی در حوزه ی گردشگری به منظور ساماندهی امر گردشگری ،جهت جذب گردشگر وتوسعه ی آن در ایجاد اشتغال شهر ساری
- فرضیهها: