فرضیه اصلی تحقیق :
۱- عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات (۸ps)، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثر گذار است.
فرضیه های فرعی تحقیق :
۱- عنصر خدمت، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۲- عنصر قیمت و سایر هزینهها، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۳ـ عنصر شواهد فیزیکی، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۴ـ عنصر مکان و زمان، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۵ـ عنصر فرایند، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۶ـ عنصر بهرهوری و کیفیت، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۷ـ عنصر نیروی انسانی، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۸- عنصر ارتقاء و آموزش مشتری، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
۱-۳-۴ تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق
عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات (متغیر مستقل)
تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) (متغیر وابسته)
تعریف نظری عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات
عناصر الگوی بهینه آمیختۀ بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل است که یک مؤسسه برای تأمین نیازها و خواسته های بازارهای هدف خود استفاده می کند (Ivy, 2008).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
عناصر الگوی بهینه آمیختۀ بازاریابی به عنوان تمام عوامل تحت کنترل مدیران بازاریابی به منظور ارضاء بازار هدف است (McCarthy, 1987).
عناصر الگوی بهینه آمیختۀ بازاریابی خدمات به طور کلی، خدمات ناملموس را شامل میشوند و با کالاها تفاوت دارند و متعلق به سازمانهای خدماتیاند. (Booms & Bitner, 1980).
تعریف عملیاتی عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات
برای اندازه گیری متغیر آمیخته بازاریابی خدمات موارد زیر را مد نظر قرار میدهیم و از ابزار اندازه گیری پرسشنامه با ۲۲ گویه به صورت طیف ۵ گزینهای لیکرت از (خیلی کم تا خیلی زیاد) و مقیاس اندازه گیری فاصلهای استفاده نمودیم:
جهت سنجش متغیر خدمت در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱ تا ۲ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر قیمت و سایر هزینهها در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۳ تا ۵ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر شواهد فیزیکی در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۶ تا ۷ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر مکان در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۸ تا ۹ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر زمان در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱۰ تا ۱۱ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر فرایند در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱۲ تا ۱۳ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر بهرهوری در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوال شماره ۱۴ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر کیفیت در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱۵ تا ۱۶ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر نیروی انسانی در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۱۷ تا ۱۹ استفاده گردید.
جهت سنجش متغیر ارتقاء و آموزش مشتری در بخش دوم پرسشنامه سوالات تخصصی، از سوالات شماره ۲۰ تا ۲۲ استفاده گردید.
تعریف نظری تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)
تمایل به خرید احتمال گرایش مصرف کننده جهت اتخاذ رفتار خرید مشخص است (Yen & Yen, 2007).
بیمه بدنه به معنی تعهد بیمهگر به جبران خسارت وارده به بدنه وسیلۀ نقلیه بیمهشده، تعریف می شود. یعنی هرگاه به وسیلۀ نقلیه بیمهشده بر اثر حوادث رانندگی (آتشسوزی، انفجار، صاعقه، سرقت، واژگون شدن و تصادف) خسارت وارد شود، بیمهگر طبق شرایط بیمهنامه، آن را جبران می کند (کریمی، آیت، ۱۳۹۲).
بیمه حوادث سرنشین یعنی؛ هرگاه سرنشینان اتومبیل بر اثر حوادث رانندگی دچار صدمه بدنی شوند یا فوت کنند، بیمهگر، غرامت ناشی از صدمه بدنی را به سرنشینان و در صورت فوت، غرامت فوت را به بازماندگان متوفی طبق شرایط بیمهنامه پرداخت می کند (کریمی، آیت، ۱۳۹۲).
تعریف عملیاتی تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)
برای اندازه گیری متغیر تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)، از چهار سوال عمومی به عنوان متغیرهای مداخلهگر که عبارتاند از: جنسیت، سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت، استفاده نمودیم. که سوالات عمومی شماره ۱ تا ۴ بخش اول پرسشنامه سوالات عمومی را شامل می شود.
۱-۴ قلمرو تحقیق
۱-۴-۱ قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق انجام شده متناسب با رشتۀ مدیریت بازرگانی ـ مدیریت بیمه، میباشد. و به بررسی اثر عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) می پردازد.
۱-۴-۲ قلمرو مکانی
جامعۀ آماری این تحقیق از نظر مکانی، نمایندگیهای بیمه آسیا در شهر رشت و از نظر افراد، قشر بازاریابان فعال در این نمایندگیها هستند. چرا که پژوهش حاضر درصدد آزمون تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی ۸ps بر تمایل به خرید مشتریان است. از آنجایی که عناصر آمیخته بازاریابی توسط بنگاه (شرکت بیمه) تعیین میگردد. در این تحقیق از بازاریابان شرکت بیمه آسیا (نمایندگیها) در مورد میزان اثرگذاری اجزای آمیخته بر تمایل به خرید بیمهنامه ها نظرسنجی به عمل آمده است. به عبارت دیگر از آنجایی که بازاریابان شرکت نقش مهم و تعیین کننده ای در معرفی محصولات، ایجاد، حفظ و تداوم ارتباط با مشتریان ایفاء می کنند از آنها خواسته شده است تا در مورد اثرگذاری اجزای آمیخته تعیین شده بر تمایل به خرید مشتریان نظر دهند.
تعداد این افراد پس از مراجعه حضوری به نمایندگیهای بیمه آسیا در شهر رشت، حدود ۱۲۵ نفر تخمین زده شد.
۱-۴-۳ قلمرو زمانی
پژوهش انجام شده در قلمرو زمانی سال ۹۴-۹۳ میباشد.
فصل دوم