در این تحقیق نمونه تحقیق برابر با جامعه آماری و به صورت کل شمار)سرشماری) میباشد که به تعداد جامعه آماری پرسشنامه توزیع شد. لازم به ذکر است که از تعداد ۱۲۰ پرسشنامهای که بین شرکتکنندگان در تحقیق پخش شد، تعداد ۱۱۴ پرسشنامه درست و تعداد شش پرسشنامه نیز دارای اطلاعات کامل نبودند و از روند تحقیق کنار گذاشته شدند.
۳-۵- روش جمعآوری داده ها
داده ها از طریق توزیع پرسشنامه در هیئتهای ورزشی استان کرمان جمعآوری شد. در این مرحله، پژوهشگر با مراجعه به هر یک از هیئتهای مختلف استان کرمان، پرسشنامه ها را بین کارمندان آن توزیع و جمعآوری نمود. نحوه توزیع پرسشنامه به این شکل بود که محقق هر یک از پرسشنامه ها را به هر یک از کارکنان ارائه کرده و سپس نسبت به جمعآوری آنها اقدام نمود. لازم به ذکر است در ابتدای پرسشنامه توضیحات لازم جهت تکمیل پرسشنامه و اطمینان از محرمانه بودن اطلاعات به افراد پاسخ دهنده، داده شد.
۳-۶- متغیرهای تحقیق
در این تحقیق متغیر پیشبین عبارت است از مدیریت دانش، که شامل متغیرهای خلق و اکتساب دانش، تسهیم دانش، سازماندهی و ذخیرهسازی دانش و کاربرد دانش میباشد. همچنین متغیر ملاک هوش سازمانی بود.
۳-۷- روش و ابزار گردآوری داده ها
روش گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر از دو بخش تشکیل شده است که عبارتند از:
الف: مطالعات کتابخانهای
برای بررسی ادبیات موضوعی تحقیق به طور عمده از کتب، مقالات، پایاننامهها و منابع لاتین و فارسی حاصل از جستجو در اینترنت، بانکها و منابع اطلاعاتی و کتابخانهها استفاده شدهاست.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ب: تحقیقات میدانی
به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استفاده شدهاست.
پرسشنامه مذکور مشتمل بر سه بخش است:
-
- پرسشنامه ویژگیهای شخصی نمونه ها
شامل ویژگیهای فردی و شغلی افراد از قبیل جنس، سن، سابقه خدمت، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و وضعیت استخدامی شرکتکنندگان در تحقیق میباشد.
-
- پرسشنامه مدیریت دانش
برای سنجش میزان مدیریت دانش نمونه های تحقیق از پرسشنامه مدیریت دانش است که با الگوگیری از کار خامدا(خامدا، ۱۳۸۸)ساخته شدهاست. این پرسشنامه نیز دارای چهار قسمت میباشد. قسمت اول آن شامل ۶ گویه مربوط به خلق و اکتساب دانش(سؤالات ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶)، قسمت دوم آن شامل ۳ گویه مربوط به تسهیم دانش(سؤالات ۷ ، ۸ ، ۹)، قسمت سوم آن شامل ۴ گویه مربوط به سازماندهی و ذخیره سازی دانش(سؤالات ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳) و قسمت چهارم آن شامل ۶ گویه مربوط به کاربرد دانش(سؤالات ۱۴ ، ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۷ ، ۱۸ ، ۱۹) میباشد. این پرسشنامه شامل ۱۹ گویه در مقیاس پنج ارزشی لیکرت میباشد.
روایی
برای اطمینان از اینکه آیا پرسشنامه ها واقعاً به اندازه گیری همان مفاهیم مورد نظر پرداختهاند، به تعیین روایی ابزار اندازه گیری پرداخته شد. روایی ظاهر و محتوایی پرسشنامه مدیریت دانش توسط نظرسنجی از اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. لازم به ذکر است که پرسشنامه های بکار برده شده در این تحقیق قبلاً نیز در داخل کشور توسط محققان و در جامعههای آماری دیگری، مورد استفاده قرارگرفته و پایایی آنها تأیید شدهاست، بهطوریکه رحمتی(۱۳۹۰) میزان پایایی این پرسشنامه را در تحقیق خود با بهره گرفتن از روش ضریب آلفای کرونباخ ۹۲/۰ گزارش کرده است(رحمتی، ۱۳۹۰).
-
- پرسشنامه هوش سازمانی
برای ارزیابی این متغیر از پرسشنامه هوشسازمانی آلبرشت(۲۰۰۳) که شامل ۳۶ سؤال است و هوش سازمانی کل و هفت مؤلفه آن را مورد سنجش قرار میدهد، استفاده شد.
روایی و پایایی این پرسشنامه توسط کهنسال و همکاران(۱۳۸۹) مورد تأیید قرارگرفتهاست. بهطوریکه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ، پایایی هوش سازمانی برابر با ۹۲/۰ و مؤلفه های آن بین ۷۳/۰ تا ۸۸/۰ و روایی ۳۶ آیتم آن که بار عاملی بزرگتر ۳/۰ را نشان میدهند، گزارش شد.
۳-۸- روش های آماری تحقیق
در این تحقیق از آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف استاندارد، جداول، نمودارها و… برای توصیف متغیرها در جامعه تحقیق استفاده شد. برای ارتباط بین متغیرها از آزمونهای پارامتریک همبستگی پیرسون استفاده شد. لازم به ذکر است که از آزمون آماری کلموگروف اسمیرنوف جهت تشخیص نرمال بودن داده ها به عنوان پیشفرض جهت استفاده از آزمون آماری پیرسون استفاده شد. همچنین برای تعیین پیشبینی میزان هوش سازمانی از روش آماری رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد.
تمامی مراحل تجزیه و تحلیل این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS مدل ۱۸ انجام شد.
فصل چهارم
تحلیل یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در این فصل یافته های تحقیق ارائه شده است. بهطوریکه تجزیه و تحلیل مطالب بر اساس فرضیه های پژوهش حاضر خواهد بود. در ابتدای فصل اطلاعات توصیفی مربوط به یافته های پژوهش سپس یافته های استنباطی مربوط به فرضیه های تحقیق گزارش میشود. ابتدا به منظور ارائه اطلاعات توصیفی، از نمودارها و جداول استفاده شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل استنباطی یافتهها وآزمون فرضیه های پژوهش از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
۴-۲- یافته های پژوهش
۴-۲-۱ یافته های توصیفی
جنسیت
همانطور که در نمودار ۴-۱ مشاهده میشود، یافته های تحقیق حاضر نشان داد از بین شرکتکنندگان در تحقیق(مجموع ۱۱۴ نفر) تعداد ۳۷ نفر(۳۲.۵%) زن و تعداد ۷۷ نفر(۶۷.۵%) از شرکتکنندگان مرد می باشند.
نمودار ۴-۱: نتایج توصیفی مربوط به جنسیت شرکتکنندگان
وضعیت تأهل
نتایج توصیفی نشان داد ۹۲% از شرکتکنندگان متأهل و ۸% ازآنان مجرد میباشند که در نمودار ۴-۲ نشان داده شده است.
نمودار ۴-۲: نتایج توصیفی مربوط به وضعیت تأهل شرکتکنندگان
رشته تحصیلی
نتایج توصیفی در مورد رشته تحصیلی شرکتکنندگان نیز با توجه به نمودار ۴-۳ نشان داد تعداد ۹۱ نفر(۸۰%) در رشته تحصیلی به غیر از رشته تحصیلی تربیت بدنی و تعداد ۲۳ نفر(۲۰%) نیز در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی تحصیل کردهاند.
نمودار ۴-۳: نتایج توصیفی مربوط به رشته تحصیلی شرکت کنندگان
سن
دامنه سنی شرکتکنندگان نیز یکی دیگر از مواردی بود که نتایج توصیفی آن در نمودار ۴-۴ نشان داده شده است. براساس نتایج بالاترین دامنه سنی مربوط به دامنه سنی ۵۰ – ۴۱ سال میباشد که تعداد آن ۶۱ نفر(۵۲%) میباشد. همچنین کمترین دامنه سنی نیز مربوط به دامنه سنی ۶۰ سال به بالا میباشد که تعداد آن برابر با دو نفر(۱.۸%) بود.
نمودار ۴-۴: نتایج توصیفی مربوط به دامنه سنی شرکتکنندگان
سطح تحصیلات
نتایج مربوط به سطح تحصیلات شرکتکنندگان در تحقیق نیز نشان داد که بیشترین سطح مربوط به مقطع تحصیلی لیسانس با ۶۴% یعنی ۷۳ نفر و کمترین سطح نیز مربوط به مقطع تحصیلی دکتری برابر با ۲.۶% یعنی سه نفر از کل شرکتکنندگان در تحقیق بود.