- فرضیات مربوط به رابطه مهارت های اجتماعی و ارتباطی و رفتارهای پرخطر
فرضیه اصلی: بین مهارت های اجتماعی و ارتباطی و رفتارهای پرخطر رابطه وجود دارد.
با توجه به داده های جدول ۲۰-۳-۵- و مشاهده ضریب پیرسون (۳۴۹/۰-=r) و سطح معناداری(۰۰۰/۰=sig)، رابطه بین مهارت های اجتماعی و ارتباطی و رفتارهای پرخطر متوسط و معکوس است، بدین معنی که هرچه مهارت های اجتماعی و ارتباطی افزایش یابد، رفتارهای پرخطر کاهش می یابد. مهارت های اجتماعی و ارتباطی در قالب ۱۰ مهارت و ۳۸ گویه سنجش قرار گرفت، اما در تحلیل ها، مهارت های اجتماعی و ارتباطی به سه بعد مهارت اجتماعی، مهارت جرأت ورزی و مهارت ارتباطی تقسیم و رابطه آنها با رفتارهای پرخطر به صورت جداگانه بررسی گردید. در رابطه با ابعاد مهارت های اجتماعی و ارتباطی، داده ها نشان دهنده این است که همبستگی بین مهارت اجتماعی و رفتارهای پرخطر برابر با (۴۲۷/۰-=r)، همبستگی بین مهارت جرأت ورزی و رفتارهای پرخطر برابر با (۲۵۴/۰-=r) و همبستگی بین مهارت ارتباطی و رفتارهای پرخطر برابر با (۰۹۷/۰-=r) می باشد. به علاوه، رابطه بین این ابعاد و رفتارهای پرخطر معنادار است.
جدول ۲۰-۳-۵: همبستگی بین مهارت های اجتماعی و ارتباطی با متغیر وابسته(رفتارهای پرخطر)
متغیر | فراوانی | ضریب پیرسون® | سطح معناداری(sig) |
مهارت ارتباطی | ۶۰۰ | ۰۹۷/۰- | ۰۱۷/۰ |
مهارت جرأت ورزی | ۶۰۰ | ۲۵۴/۰- | ۰۰۰/۰ |
مهارت اجتماعی | ۶۰۰ | ۴۲۷/۰- | ۰۰۰/۰ |
مهارت اجتماعی و ارتباطی | ۶۰۰ | ۳۴۹/۰- | ۰۰۰/۰ |
۵-۳-۲- تحلیلهای آماری چندمتغیره
در این بخش تحلیل رگرسیون چند متغیره برای متغیرهای مهارت های اجتماعی و ارتباطی و متغیر وابسته اصلی یعنی رفتارهای پرخطر برای کل افراد مورد مطالعه آورده می شود. بعلاوه، از تحلیل مسیر نیز استفاده می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۳-۲-۱- تحلیل رگرسیون چندمتغیره
در این بخش تحلیل رگرسیون چند متغیره ابتدا برای متغیر مهارت های اجتماعی و ارتباطی به عنوان متغیر وابسته در ارتباط با متغیرهای مستقل دیگر مانند متغیرهای زمینه ای و متغیرهای برگفته از مفاهیم کنترل اجتماعی و همنشینی افتراقی آورده می شود(در واقع متغیر مهارت های اجتماعی و ارتباطی به عنوان متغیر وابسته در رابطه با متغیرهای مستقل دیگر عمل می کند. همچنین به عنوان متغیر مستقل برای متغیر وابستهی رفتارهای پرخطر نیز وارد معادله رگرسیونی می گردد). سپس تحلیل رگرسیون چندمتغیره برای متغیر وابسته اصلی یعنی رفتار پرخطر در ارتباط با متغیرهای مستقل برای کل افراد مورد مطالعه آورده می شود. برای انجام تحلیل رگرسیون چندمتغیره، متغیرهای مستقل به روش گام به گام[۴۶۱] وارد معادله شده اند. قابل ذکر است برای استفاده از این روش متغیرهای اسمی به صورت ساختگی[۴۶۲] وارد تحلیل شده اند. در اینجا متغیر ساختگی برداری است که در آن به اعضای طبقه معینی یک عدد دلخواه و به بقیه(آزمودنی هایی که عضوآن طبقه نباشند) عدد دلخواه دیگری(معمولاً صفر و یک) داده می شود. با این روش این متغیرها در جوار متغیرهای پیوسته به کارمی روند و از آنها می توان به عنوان متغیرهای وابسته استفاده کرد. در ضمن باید به این نکته اشاره کرد که انجام معادله های رگرسیونی جداگانه برای متغیرهای هر مفهوم در رابطه با متغیر وابسته به نوعی آزمون قضایای پژوهش می باشد.
جدول ۲۱-۳-۵- معادله رگرسیونی مربوط به تحلیل چند متغیره متغیرهای زمینه ای جهت پیش بینی متغیر مهارت های اجتماعی و ارتباطی میباشد. همانگونه که داده های جدول نشان میدهد معادله رگرسیونی ما دارای سه مرحله می باشد. براساس داده های جدول، ضریب رگرسیونی چندمتغیره® در مرحله سوم برابر با (۱۸۵/۰=R) می باشد. ضریب تعیین بدست آمده(۰۳۴/۰= R²) نیز نشان می دهد که در مجموع سه متغیر درون معادله شامل(وضعیت تأهل(مجرد)، طبقه اجتماعی(بالا) و سن) توانستند ۳ درصد از واریانس متغیر مهارت های اجتماعی و ارتباطی را پیش بینی نمایند.
جدول ۲۱-۳-۵- عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره متغیرهای زمینه ای به روش گام به گام از مرحله اول تا مرحله سوم برای پیش بینی متغیر مهارت های اجتماعی و ارتباطی