۳۴٫۹%
۸۷
۳۰٫۱%
۲۱
۷٫۳%
۲۸۹
معمولا پیامک هایم را بمدت طولانی ذخیره نگه می دارم.
۴۵
۱۵٫۶%
۴۸
۱۶٫۷%
۸۰
۲۷٫۸%
۸۰
۲۷٫۸%
۳۵
۱۲٫۲%
۲۸۸
اعتماد
مخاطبان رسانه ها، دارای علایق خاصی هستند، که در انتخاب رسانه مطلوب، نقش اساسی ایفا می کند. به عبارت دیگر، مخاطبان در پی آن هستند که آنچه را از جنس علایق شان است، در رسانه بیابند. با توجه به این اصل، برآورده نشدن خواست و علایق مخاطبان و نوعی بی توجهی به سلیقه آنان و به ویژه اتخاذ رویکرد اطلاع رسانی قطره چکانی از سوی رسانه ها، موجب شده تا در این میان، پیامک با توجه به ویژگی های منحصر به فردش، نقش و کارکردی بدیل را در این زمینه برعهده گیرد (شوقی،۱۳۸۵: ۱۳-۱۴ به نقل از کیا، ۱۳۸۹: ۱۲ ).
عملکرد سریع و فراگیر پیامک که حاصل کارکرد رسانه ای و ایجاد شبکه ی اجتماعی آن است، به کارکرد دیگری منجر می شود که ساخت پذیرش یا وجهه نظر است. در شرایط سلب اعتماد از رسانه های رسمی، بهترین موقعیت برای رسانه های جایگزین پیش می آید که با بهره گرفتن از ظرفیت های خود به ساخت دیدگاه عمومی درمورد مسائل گوناگون بپردازند. پیامک در این کارکرد، رسانه ای مردمی است که محتوایش، از پذیرش قابل قبولی برخوردار است ۲۰۰۲٫۱۷) Clift,).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
محسن درباره این اخبار چنین نظر می دهد که: «اینها جهت می دهد به مغز . اینکه زبان طنز و شوخی با یک شخصیت سیاسی پیامی را بخواهند انتقال دهند، شاید اون لحظه بگوییم شوخیه جدی نگیر ولی بالاخره اثرگذاره. دفعه بعد که من می خواهم شوخی کنم این پیامک به یادم میاد. شاید وقتی بخواهم توی یک جمع کم نیاورم همین شوخی را من هم بگویم و خب شوخی شوخی جدی میشود. اگر راست باشد غیبت است و اگر دروغ باشد تهمت. درباره خبررسانی های سیاسی هم آدم باید به این فکر کند که این آدم که دارد خبر را به شما می دهد چرا پول دارد می گذارد حتما می خواهد به مغز شما جهت بدهد مرض که ندارد پیامک بدهد چه خوبش چه بدش….»
سمیرا اما می گوید : «پیامک بغیر از خرج پول چیزی برایم نداشت. یک چیزی که مد می شود، مثلا گیر دادن به (…) یا شخصیت های سیاسی و مذهبی مد می شود، غیر از اینکه فقط در جریان بودم دیگر چیزی نداشت. الان بغیر از اینکه فقط قرارهایمان را فیکس کنیم مزیت دیگری ندارد. البته این طنزها هم تا حدی مهمه آدمها رو بیدار می کنه شاید تو به چیزی فکر نکردی اما دیگری بهش فکر کرده و در اختیارت قرار میدهد این چیزها در بیداری خیلی تاثیر دارد بشرطی که خراب نکند اون طرز فکر و اعتقادات رو».
شقایق نظرش چیز دیگریست. او می گوید: «پیامک های سیاسی خوبند . ذهن ادم روشن میشه که چی اطرافمون میگذره.حسنا: قدرت نفوذ پیامکها بالاست .الان دیگر یک رکن از زندگی ارتباطی ما شده اند برای همین کاملا می توانند موثر باشند. شاید در کشورهای دیگر اینترنت این نقش را داشته باشد ولی بنظر من الان اولین وسیله ارتباطی ما موبایل هست و توی اون بیشتر از تماس، پیامک داره نقش بازی می کنه برای همین بنظر من کاملا موثره. چراکه خب در اینترنت واقعاً محدودیت وجود دارد و شما بخواهی از اینترنت استفاده کنی باید بشینی از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده کنی ولی موبایل همیشه همراهته همه جا تو خلوت، جمع، مترو، ماشین و… و استفاده از آن بسیار آسان است و معونه ای هم ندارد. مثلا شاید پدرو مادر بتوانند اینترنت را کنترل کنند (با قطع کردن یا تایم استفاده از لپتاپ و …) اما شما یک پیامک می فرستی و بعد پاک می کنی و هیچ کس هم نمی فهمد».
بهزاد: «وقتی پیامک از دستگاه نظام ما خارج میشه حالت تخریب کنندگی داره. این سرویس از مراجع بالا خیلی کنترل نمیشه .مسئولیتی در پی نداره. با پیامک می تونی موضوعی رو برای جامعه باب کنی و به دست میلیون ها نفر برسونی. پیامک می تونه جریان فکر جامعه رو عوض کنه. پیامک میتونه جنبه خوداگاهی داشته باشه تا مسئولین بیشتر خودشون رو جمع کنند.آگاهی رو بالا میبره مسئولین رو متوجه اشتباهاتشون می کنه و با زبان نمادین به اونا تذکر میده موثرتر و سازنده تره».
آمارهای بدست آمده از پرسشنامه نشان از آن دارند که بیش از ۴۳ % از پاسخگویان بر این باورند که دولت ایران بر فضای پیامک کنترل زیادی دارد و این سبب ناامنی کاربران این سیستم شده است. ۲۸٫۳ نیز بمیزان متوسطی موافق این امر بوده اند. در این میان نزدیک به ۳۰ % بمیزان اندکی این نظر را قبول داشته و یا کلاً آنرا رد کرده اند. قریب به ۳۶ % از پاسخگویان با این نظر که در پیامک بدلیل عدم فیلترینگ، میتوان وقایع زیادی را افشا کرد، مخالف بوده و یا موافقت اندکی داشته اند. ۳۲٫۴ % آنان این امکان را قبول داشته و این گویه را تائید کرده اند. ۳۱٫۷ % پاسخگویان نیز گزینه متوسط را ترجیح داده بودند.
درباره این فرض که برای زدن حرفهای ممنوعه جنسی یا طنزهای سیاسی و… فضای پیامک امنیت ندارد و باید به فکر عواقب بعدی ان بود؛ ۳۱٫۵ % موافقت اندکی با این نظر داشته و یا خلاف آنرا اعتقاد داشتند. ۳۳٫۲ % بمیزان متوسط و ۳۵٫۳ بمیزان زیاد و بسیار زیادی موافق این گویه بوده اند.
در ادامه همانگونه که در آمارها مشاهده می شود نزدیک به ۴۱% بر این اعتقادند که بدلیل عدم کنترل درست فضای پیامک، از این کانال برای تخریب چهره ها و شایعه سازی استفاده می شود و ۲۵٫۲ % خلاف این نظر را داشته اند و یا موافقت اندکی اعلام کرده اند. در این میان ۳۳٫۸ % نظری بینابین داشته اند. همانطور که در ادامه مشاهده می شود از میان پاسخگویان ۴۴٫۲ % مخالف ارائه اخبار حقیقی و صحیح در پیامکها هستند. ۱۶٫۷ % اما بر این نظرند که پیامک بدلیل عدم فیلترینگ، اخبار حقیقی و صحیح را در قالبهای مختلف طنز یا جدی ارائه می کند. ۳۹% نظری بینابین داشته اند.
جدول ۴۶ : توزیع پاسخگویان بر حسب ارزابی آنها از میزان امنیت پیامک
گویه ها
اصلا
کم
متوسط
زیاد
بسیار زیاد
جمع
دولت ایران بر فضای پیامک کنترل زیادی دارد و این سبب ناامنی کاربران این سیستم شده است.
۳۳
۱۱٫۸%
۴۵