یادگیری، خلاقیت و نوآوری
نتایج ۵۰%
توانمندسازها ۵۰%
شکل ۴-۲: ساختار مدل EFQM بر اساس ویرایش ۲۰۱۰
منبع: ,۲۰۱۲ http://www.efqm.org/efqm-model/model-criteria
در قلب مدل EFQM منطقی با عنوان رادار نهفته است، رادار شامل چهار رویکرد است؛ رویکرد توسعه و برنامه[۸۶]، رویکرد تسری[۸۷] ، رویکرد ارزیابی و بازنگری[۸۸]، نتایج بایسته[۸۹]، بهشرح شکل (۵-۲) زیر است:
نسخه ۲۰۱۳ از مدل EFQM، منطق RADAR و مفاهیم اساسی که حاصل تجارب چالشهای موجود و آینده سازمان می پردازد ( EFQM Excellence Mode, 2013).
شکل ۵-۲: منطق رادار در EFQM
EFQM Model 2013 RADAR (EFQM)
منبع: http://www.efqm.org/efqm-model/radar-logic
این منطق بیان میکند که سازمان برای رسیدن به نتایج مورد نظر بایستی برنامه و رویکرد مناسبی داشته باشد. این برنامه و رویکرد باید در ارکان سازمان تسری داده شود و به اجرا درآید و نهایتاً عملکرد سازمان نسبت به برنامه بایستی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت لزوم بازنگری شود (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی- آموزش، ۱۳۹۰). مفاهیم پایه ای مدل سرآمدی EFQM بهروز شده سال ۲۰۱۳ در شکل (۶-۲) نشان داده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل ۶-۲: مفاهیم پایهای مدل EFQM
http://www.improve4all.com/blog/update-efqm-excellence-model/ EFQM Model 2013 Fundamental Concepts (EFQM)
EFQM در ایران نیز مورد توجه قرار گرفت. تفکر تشکیل جایزه ملی کیفیت ایران در سال ۱۳۸۱، بر اساس مدل بنیاد کیفیت اروپـا (EFQM) تعیین گردید. در این مدل، ارزیـابی بر اساس تـلاشها و فعالیتهای سازمان و نتایج حاصله انجام می شود. بخش و فعالیتها یا اقدامات اجرایی سازمان تحت عنوان توانمندسازها شامل؛ ۵ گروه معیار (رهبری، خطمشی و راهکار، مدیریت مشارکتی، منابع و فرآیندها) و نتایج حاصله از توانمندسازها شامل؛ ۴ گروه معیار (رضایت کارکنان، رضایت مشتری، تأثیر بر جامعه و نتایج) میباشد که با چک لیستهای، مخصوص توسط ارزیابان آموزشدیده ارزیابی و امتیازدهی می شود (یاراحمدی خراسانی، ۱۳۹۱).
۳- مدل کائور و ایشیکاوا[۹۰]
کائور و ایشیکاوا کیفیت ژاپنی (حلقه کیفیت کارکنان) را بوجود آورد. او به طور عملی طرفدار رویکرد کنترل کیفیت در گستره (تمام) سازمان بود. ایشیکاوا حلقههای کیفیت کارکنان را بهعنوان ابزاری برای حل بهبود کیفیت استفاده کرد .(Evans & Lindsay, 2002, 144)ایشیکاوا در ابـداع فنـون حل مسئله و نیـز تشکیل گروه های کار و رشد چشمگیر صنایع ژاپن، سهم بسزایی داشت. نمودار استخوان ماهی یا علت و معلول از جمله؛ فنون مهمی است که او در فرایند حل مسأله ارائه کرد که هنوز هم کاربرد فراوانی دارد. در یک نمودار علت و معلولی، معلول در سمت راست و علتها در سمت چپ آن قرار دارند. معلول یک مشخصه کیفی است؛ نمـودار علت و معلول، هم برای مطالعه یک معلول بد و عمل در جهت تصحیح علتهای آن و هم برای مطالعه یک معلول خوب و یادگیری علتهای آن بکار میرود. ممکن است برای هر معلول علتهای متعددی وجود داشته باشد. معلول یک مشخصه کیفی است که نیاز به بهبود دارد. گاهی اوقات علتها به علتهای اصلی از قبیـل؛ روش کاری، مـواد، سنجشها، اشخاص، تجهیزات و محیط تقسیم می شود. اگر مشکلات خدماتی باشند؛ علتهای اصلی دیگری باید مورد ارزیابی قرار گیرند. هر علت اصلی به تعداد زیادی از علتهای فرعی تقسیم می شود. به طور مثال میتوان عواملی چون آموزش، دانش، توانایی، خصوصیات فیزیکی و غیره را در زیر گروه روشهای کاری قرار داد. نمودار علت و معلول وسیله نمایش این علتهای بزرگ و کوچک است (جعفری و همکاران، ۱۳۸۸). هنگامی از این نمـودار استفاده می شود که مشکلی در مقـیاس نسبتاً وسـیع وجود دارد و احتمالاً در برگیرنده افراد و فعالیتهای متعددی می شود که می تواند علتهای متعددی داشته باشد. این تکنیک راهی برای یافتن آنکه کدامیک از چند علت بالقوه، در بوجود آمدن ریشه مشکل مؤثر بوده است. با بهره گرفتن از تجربه و کارشناسی افرادی که با آن سروکار دارند؛ نتایج مطلوبی حاصل خواهد شد. فرایند عملیات در نمودار ایشیکاوا شامل مراحل زیر است:
مشکل را مشخص کنید و آن را در سمت راست نمودار، در انتهای خط افقی بنویسید (والر، آلن و برنز، ۱۳۸۲). علتهای اصلی را شناسایی کنید و بهوسیله خطوط مایل به خط افقی الحاق نمائید. برای نشان دادن علتها و فاکتورهای اصلی در نمودار علت و معلولی از تکنیکهای مختلفی استفاده مینمایند که در اینجا به ۳ تکنیک اشاره می شود.
- تکنیک ۴M شامل؛
الف- عوامل مربوط به انسانها؛
ب - عوامل ماشینی؛
ج - عوامل مربوط به مواد اولیه؛
د - عوامل مربوط به روش کار.
- تکنیک ۴ Pشامل؛
الف- عوامل مکانی؛
ب - عوامل سیستمی و برنامه ها؛
ج - عوامل انسانی - کارکنان؛
د - عوامل سیاستگذاری و خطمشی سازمان.
- تکنیک ۴S شامل؛
الف- محیط؛
ب – تأمینکننده، تهیهکننده؛
ج - سیستم؛
د – مهارت ها.
- علل فرعی را استعلام نمائید و به خطوط علت اصلی متصل نمائید.
- توسط شناسایی علتهایی که بیش از یک بار رخ دهند یا باهم مرتبطند، علتهای ریشهای را جستجو کنید.
- راهحلهایی برای علل ریشهای پیشنهاد کنید (والر، آلن و برنز، ۱۳۸۲).
نمودار علت و معلول کاربرد نامحدودی در تحقیق، ساخت، بازاریابی، عملیات اداری، خدمات و غیره دارد. یکی از بزرگترین فواید آن مشارکت و کمک همه کسانی است که در فرایند توفان ذهنی سهمی داشته اند (جعفری و همکاران، ۱۳۸۸، .۲۵).
۴- جایزه ملی کیفیت مالکم بالدریج (MBNQA)
جایزه ملی کیفیت مالکم بالدریج (MBNQA)در۲۰ اگوست ۱۹۸۷ (در قانون عمومی امریکا بندهای ۱۰۷-۱۰۰) گنجانده شده، این برنامه بر نکات زیر تمرکز دارد:
- برای همانندسازی شرکتهای آمریکایی جهت بهبود کیفیت و بهرهوری و شناسایی مزیت رقابتی کمک می کند.
- شرکتها از بهبود کیفیت کالاها و خدماتشان از نظر دیگران شناخت پیدا می کنند.
- ایجاد معیارهایی که بتوان با آن تجارت، صنعت، دولت و دیگر بنگاهها را در دستیابی به کیفیت ارزیابی کرد.
- به طور خاص برای سایر بنگاههای آمریکایی راهنمایی باشد، تا آنها که آرزوی کیفیت بالا دارند، چطور خود را اداره کنند؛ برنده شوند به این مقام برسند (Evan & Lindsay, 2002, 115).
معیارها شامل؛ مشخصات، عناصر وابسته بههم هستند. این معیارها در ۷ سطح بهشرح زیر هستند:
۱) رهبری
۲) برنامه ریزی راهبردی
۳) تمرکز بر بازار و مشتری
۴) تجزیه و تحلیل اطلاعات
۵) تمرکز بر منابع انسانی
۶) مدیریت فرایند