نام درس : رياضيات – پايه سوم
الف )عنوان مسئله : مهارت يادگيري کسرهای مساوی ،تمایش آن ها روی محور و شکل و کاربرد آن در زندگی واقعی
ب) هدف کلی درس : آشنایی با کسرهای مساوی
ج) فرايند تدريس
فعاليت هاي يادگيري، پرسش هاي كليدي و تخصيص زمان |
فعاليت هاي دانش آموز (واكنش ها يا پاسخ پيش بيني شده از دانش آموزان ) |
فعاليت هي معلم (پاسخ معلم به واكنش هاي دانش آموزان و موادري كه معلم بايد به خاطر داشته باشد.) |
روش هاي ارزشيابي و بررسي تحقق اهداف |
اين درس چه طور بايد پيش برود و تمام شود؟ شروع درس را با طرح یک سوال از اتفاقات پیرامون دانش آموزان به منظور ایجاد انگیزه شروع می کنیم تا مفهوم مورد نظر را به صورت ملموس با ارتباط ریاضی و زندگی فرابگیرند.سپس تصاویری را به دانش آموزان داده تا با دست ورزی آن ها را به کسرهای مساوی تقسیم نمایند.در ادامه برای هر کسر بتوانند کسر های مساوی آن را تشخیص داده و بنویسند .در حین انجام فعالیت ها و در پایان با طرح سوال ، وسایل و ابزار در دسترس و حل تمرین و مسئله میزان یادگیری دانش آموزان سنجیده می شود. (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
زمان : 45 دقیقه در این درس از تخته سیاه یا برد هوشمند چگونه استفاده خواهم کرد؟ تحته سیاه : ترسیم و چسباندن اشکال برای ساده کردن آن ها (طلق ،کاغذو..) برد هوشمند: استفاده از نرم افزار نمایش کسرهای مساوی ، حل تمرینات و مسئله ها با ارائه بازخورد کتاب یارهای هوشمند فعالیت های یادگیری را چگونه انجام خواهم داد؟ پس ازایجاد انگیزه و آمادگی به دانش آموزان سیب های تقریبا هم اندازه داده و از آن ها می خواهیم تا کسرهای، را روی سیب به معلم نشان دهند. سپس با بهره گرفتن از کاغذ رنگی و سفید از فراگیران می خواهد که نصف صفحه سفید خود را با کاغذ رنگی بپوشانند و آن را به دفعات تا بزنند . در هر بار تا زدن از فراگیران می پرسد که چه کسری رنگ شده است ؟ و پاسخ فراگیران را در هر مرحله یادداشت می نماییم. سپس از ان ها می خواهیم رابطه بین کسرها را کشف و بیان نمایند. در مرحله دوم ، به تصویر صفحه آغازین یا تصاویر دیگر رجوع کرده و تساوی کسرهارا به دانش آموزان نمایش می دهد.در مرحله پایانی کسرهای مساوی و رابطه بین آن ها با گفت و گو بین معلم و دانش آموزان موجب تثبیت یادگیری آن ها و تحقق اهداف می شود. چگونه درس را به پایان خواهم رساند؟ از فراگیران می خواهیم آن چه را از درس امروز خود فراگرفته اند به صورت خلاصه یادداشت نموده و چند مثال های مشابه آن چه را در کلاس انجام داده اند با اشکال های دیگر (ترسیم شکل ، رسم محور ) انجام دهند.
|
چه انتظاراتي از دانش آموزان دارم؟ آن ها چگونه پاسخ خواهند داد؟ در پایان درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند کسرهای مساوی را بنویسند کسرهای مساوی را روی شکل نمایش دهند. کسرهای مساوی را روی محور نمایش دهند. درک واحد کامل را در کسر کسب کنند. پیش بینی میکنم دانش آموزان چه مطالب یادداشت خواهند کرد؟ یادداشت کسرهای مساوی وترسیم شکل آن ها نمایش کسرها روی محور دانش آموزان مشغول چه فعالیتی می شوند؟ برش سیب وبیان و نوشتن کسرهای مساوی تا کردن کاغذ به صورت فردی نمایش کسرهای مساوی روی شکل ، نمایش کسرهای مساوی روی محور ،به صورت فردی و گروهی |
آيا چيز خاصي هست كه لازم باشد انجام آن را به خاطر داشته باشم؟ چيزي هست كه بايد به دانش آموزان يادآوري كنم ؟ توجه به پیش دانسته های دانش آموزان و عملکرد آن ها بر اساس درس های قبلی دانش آموزان در پایه دوم ، (صفحات 125-122-123) با مفهوم کسر آشنا شده اند. |